Herby na kamienicach i innych zabytkach
Herby na kamienicach wrocławskich
-
Rynek 8 (kamienica Pod Siedmioma Elektorami); herb rodziny Uthmann und Schmolz w przejściu pomiędzy salą sprzedaży, a zapleczem sklepu sieci Żabka (2024), I poł. XVI w.
-
Niezidentyfikowany herb (gmerk, Hausmarke) na portalu kamienicy Rynek 3
-
Herby Pachaly i Jenkwitz Posadowsky, kamienica przy ul. Rzeźniczej 3; portal niezachowany
-
Zwieńczenie portalu kamienicy przy ul Wita Stwosza 14 (1537 r.); herb (niezidentyfikowany) i portrety fundatorów; Muzeum Architektury
Kamienica Pod Dzikiem (Pod Starą Szubienicą)
-
Tympanon portalu; Kamienica Pod Dzikiem (Pod Starą Szubienicą)
Herby na innych zabytkach
Św. Wincenty na południowej ścianie katedry wrocławskiej i "szafa Paszkowicza"
-
1. Św. Wincenty z 1470 r. na południowej ścianie wrocławskiej katedry pw. św. Jana Chrzciciela
-
2. Herb kanonika Johannesa Paschkowitza von Schwanfeld
-
3. Herb Prockendorff, wrocławskiej patrycjuszowskiej rodziny von Prockendorff (von Broceknedorff)
-
4. Almaria, armaria czyli tzw. szafa Paszkowicza. Gotycka szafa na dokumenty archiwum diecezjalnego. Na frontowej ścianie fryzu inskrypcja[1] z herbem pośrodku pasa (inskrypcja ciągnie się też na bocznej ścianie (prawej ze strony patrzącego).
-
5. Herb kanonika Johannesa Paschkowitza - łabędź (na zielonym polu?) - w środku fryzu (pasa dekoracyjnego)
Figurę ufundowali w 1470 r. kanonik Johannes Paschkowitz (również Paschkowicz, w polskiej literaturze najczęściej nazywany Jan Paszkowicz) oraz prawdopodobnie wrocławski kupiec Thomas Prockendorff (zm. 1481). Świadczą o tym data (fot. 1) oraz herby (fot. 2 i 3). Ten z heraldycznie prawej strony (fot. 2) to znak używany przez znanego głównie z zamówienia tzw. szafy Paszkowicza (almaria, armaria, szafa na archiwum diecezjalne) dygnitarza kościoła wrocławskiego. Mamy pewność, bo na wspomnianej szafie znajduje się inskrypcja mówiąca o tym, że Johann Paschkowicz kupił ją w 1455 r. za 35 florenów z funduszy kościelnych[1] (fot. 4 i 5), a na środku pasa dekoracyjnego znajduje się pod nią herb (fot. 5), taki jak na konsoli, na której stoi św. Wincenty (fot. 2). Johannes Paschkowitz pojawia się czasem z von Schwanfeld (Schwan - łabędź jak w herbie). Być może chodzi o miejscowość Schwanfeld w Dolnej Frankonii, mającej podobny herb. Był doktorem obojga praw, a we wrocławskiej kapitule katedralnej pełnił funkcję prokuratora oraz magistra fabricae ecclesiae. Kanonik będący prokuratorem zarządzał majątkiem kapituły. Prowadził bilanse, wypłacał kanonikom pensje i dystrybucje chórowe. Magister fabricae ecclesiae opiekował się budynkiem katedry i wszystkimi budowlami na Ostrowie Tumskim. W związku z tym dysponował funduszami kościelnymi. Kanonicy wybierali spośród siebie dwóch magistrów fabricea ecclesie na roczną kadencję. Fundusze kościelne trzymali oni w skarbonie zamykanej na trzy klucze. Dwa posiadali oni, a trzeci - jeden z prałatów. Z funkcjami tymi łączy się zamówienie wspomnianej szafy, a możliwe, że również figury św. Wincentego. Paschkowitz był typowym kościelnym dygnitarzem okresu. Zgromadził wiele dochodowych beneficjów. Oprócz tego, że był kanonikiem katedralnym był nim też w kapitułach świętokrzyskiej i otmuchowskiej. W Nysie miał probostwo, a w Głogowie i Legnicy prebendy altaryjne. Prawdopodobnie jego bratem był proboszcz w Smolcu Mikołaj Paszkowicz. Drugi herb na konsoli pod figurą to Prockendorff. Najpewniej wskazuje on na Thomasa von Prockendorffa (zm. 1481), kupca, który przeniósł się w w 1456 r. z Legnicy do Wrocławia i z sukcesami kontynuował tu swoje interesy. Świadczy o tym wejście w posiadanie rodzinnej kaplicy w kościele św. Elżbiety, w której ufundował ołtarz[2]. W 1517 r., jego syn Hans Prockendorff ufundował do ołtarza piaskowcową płytę z reliefem przedstawiającym 15 mężczyzn i 6 kobiet, członków rodziny.
Przypisy
- ↑ 1,0 1,1 Anno Domini MCCCCLV Dominus Johannes Paschkowicz canonicus procurator ac magister fabrice ecclesie wratislaviensis hanc almariam comparavit et constant 35 florensis de pecunis ec ecclesie. Zastosowane w oryginale abrewiacje zostały uzupełnione.
- ↑ Czechowicz 2008, 160 sugeruje, że nicią łączącą dwóch fundatorów może być sąsiedztwo brata Johannesa Paschkowitza, Mikołaja jako proboszcza w Smolcu z Sośnicą, która miała być własnością Thomasa Prockendorrffa. W posiadanie Sośnicy wszedł jednak dopiero syn Thomasa Hans Prockendorff już po powstaniu rzeźby św. Wincentego.