Tron Łaski z 1677 r. w Lesicy
Ten artykuł jest w trakcie tworzenia i może przejściowo zawierać niepełne, niezweryfikowane lub błędne informacje.

Lesica (Freiwalde) to wyludniona wieś w gminie Międzylesie w powiecie kłodzkim. Jest położona na pograniczu polsko-czeskim w Dolinie Dzikiej Orlicy, w południowej części Gór Bystrzyckich. Powstała w II poł. XVI w. miejscowość zaczęła podupadać w połowie XIX w. (było tu wówczas 95 budynków, kościół, szkoła katolicka, gorzelnia, młyn wodny, 27 warsztatów tkackich i wolne sołectwo) z powodu upadku chałupniczego tkactwa po rewolucji przemysłowej. Walory krajobrazowe dawały Lesicy możliwość rozwoju turystyki ale od lat 20. XX w. wieś zaczęła się powoli wyludniać. Po II wojnie światowej zasiedlono miejscowość tylko w części ze względu na bliskość granicy (istniała strażnica WOP). Niestety liczba mieszkańców malała i w 2010 r. było ich ok 40. Z dawnych czasów pozostało na terenie wsi kilka wolnostojących figur. Część z nich, ze względu na opuszczczenie wielu zabudowań, z których niektóre całkiem zniknęły, znajduje się teraz na odludziu.
Tron Łaski
Jednym z ciekawszych i najstarszym pomnikiem jest Trójca Święta w typie Tronu Łaski z 1677 r. czyli przedstawienie Boga Ojca trzymającego w dłoniach swego ukrzyżowanego Syna. Duch Święty jest ukazywany w postaci gołębicy umieszczanej nad lub krucyfiksem. W tym wypadku pod. Jest to też najstarszy pomnik Trójcy Świętej w byłym hrabstwie kłodzkim i na całym Śląsku. Należy jednak pamiętać, że w czasie jego powstania hrabstwo kłodzkie nie leżało na Śląsku lecz było integralną częścią Czech[U 1] Śląsk natomiast był odrębną prowincją należącą do królestwa Czech. Bezpośrednią przynależnością do Czech należy też tłumaczyć powstanie omawianej figury gdyż Tron Łaski to bardzo częsty w Czechach motyw na wolnostojących figurach. Wywodzi się ze średniowiecza gdy był podstawowym typem Trójcy Świętej. Od XIV wieku występuje Trójca Święta pod ikonograficzną postacią Tronu Łaski jako obraz wotywny za wybawienie od zarazy. I morową fundacją były też najczęściej wolnostojące figury przedstawiające Tron Łaski, powstałe w monarchii habsburskiej w XVII i XVIII w. Były prekursorem, a później ubogim krewnym, okazałych kolumn Trójcy Świętej. Barokowa wyobraźnia rozwinęła formę „właściwych” kolumn Trójcy Świętej dźwigających w zwieńczeniu grupę trzech boskich osób. Lesicki pomnik jest tu ciekawy również z tego względu, że jego cokół przybrał formę kapliczki, jeszcze nie kolumny. Oczywiście w czasie jego powstania forma rozbudowanych kolumn Trójcy Świętej była już powszechna w większych ośrodkach ale prowincjonalny warsztat rzeźbiarski w zagubionym w górach regionie granicznym pracował w oderwaniu od najnowszych trendów i jego dzieło jest obrazem starej tradycji. Od opisywanej figury wziął nazwę "warsztat lesicki" hipotetyczny warsztat rzeźbiarski rozpoznany na podstawie wspólnych cech wielu rzeźb w tamtej okolicy, z których ta jest najstarszą.
Figura
Trójca Święta w typie Tron Łaski na postumencie w kształcie słupa zakończonego kapliczkową kostką, na której ułożona właściwa podstawa rzeźby. Słup ma profil ośmioboczny, jego kapliczkowe zakończenie jest na rzucie kwadratu, podobnie jak podstawa rzeźby. Na tym grupa figuralna. Tronujący w chmurach Bóg Ojciec z koroną na głowie, pochylając się lekko do przodu trzyma oburącz krzyż z Ukrzyżowanym Synem. Krucyfiks umieszczony dokładnie w środkowej osi grupy. U stup Chrystusa Duch Święty w postaci Gołębicy. Kompozycja symetrycznie zamknięta. Postacie niewielkie, zwłaszcza nieproporcjonalnie mały Chrystus. Warsztatowo praca zdradzająca prowincjonalizm. Nieocennie można określić ją jako prymitywną. Część kapliczkowa (słup z kostką) i nadstawa z rzeźbą sprawią wrażenie odrębnych prac. Ta pierwsza zdarza bardziej pochodzenie bardziej kamieniarskie. Na filarze słabo widoczne inskrypcje.
ERNST
LVC.... (nieczytelne)
EL
1677
Na innej ścianie informacja o renowacji:
AL
1770
Ustanowienie: wpisany 1677. Opis: Filar w zwykłym kształcie kapliczki: 8 Ośmiokątna na dole, w kwadratowej, sześciennej górze Wniosek przeniesiony. Powyżej tego kapitału arkuszowego. Ukoronowanie: Bóg Ojciec intronizuje na chmurach, na których Korona głowy. Pochylając się trochę do przodu, trzyma go między ramionami a pionowo umieszczony dokładnie w środkowej osi grupy Krucyfiks. U stóp ukrzyżowanego gołębicy Duchu Święty w chwale promieni. Zamknięte symetryczne ułożona starożytna kompozycja związana. Liczby w mały format, zwłaszcza Chrystusa. Przykra praca.
Warsztat lesicki
Warsztat ten wypracował bardzo specyficzną formułę rzeźbiarską, o pozbawionym wolumenu, płaskim, graficznym charakterze. Twórczość „warsztatu lesickiego” ma swe źródła w prowincjonalnej tradycji rzemieślniczej i czerpie inspiracje formalne za pośrednictwem grafiki, przy czym niewysoki poziom umiejętności rzeźbiarskich wskazuje na miejscowe, kamieniarskie raczej niż rzeźbiarskie wykształcenie mistrza i jego pomocników. Te uwarunkowania nie pozwoliły „warsztatowi lesickiemu” na w miarę szeroką adaptację współczesnej, w pełni barokowej formuły stylowej.
50°9'28"N 16°37'3,76"E 50°09'28.0"N 16°37'03.0"E
-
2. Trójca Święta, Tron Łaski, fot. 2001
-
3. Tron Łaski w Lesicy, cokół, fot. 2001
-
4. Tron Łaski, Lesica, fot. 2001
-
5. Trójca Święta w Lesicy, fot. 2011
-
6. Tron Łaski, Lesica, fot. 2001
Uwagi
- ↑ Puryści geografii historycznej do dziś kwestionują śląskość powiatu kłodzkiego, który praktycznie obejmuje swoimi granicami dawne hrabstwo kłodzkie. Jednak ze względu na administracyjną przynależność regionu do Śląska od połowy XVVIII w., należy uznać, że to wystarczający czas aby byłe hrabstwo kłodzkie stało się Śląskiem, a konkretnie Dolnym Śląskiem. To przecież podziały administracyjne są w długim okresie jednym z głównych czynników kształtującym regiony geograficzno-historyczne i ich granice.
Cytaty
Baruchsen str 71 ogólnie
Kolumny Trójcy Świętej (zdjęcia 14-18) są mniej liczne na Śląsku niż kolumny maryjne. Ich budowa była finansowana przez Bractwo Świętej Trójcy, które zostało powołane do życia przez opata klasztoru w Henrykowie Henryka III w 1696 (przypis Stenzel,Versuch einer Geschichte des vormaligen Frstl.Cisterzienserstiftes Heinrichau, 1846, S. 210 ff.).
Istniejące śląskie pomniki, podobnie jak austriackie można podzielić ze względu na styl na dwie grupy. Prekursorem barokowej kolumny Trójcy Świętej, Kolumny Trójcy par excellence, są zabytki mające w zwieńczeniu Tron Łaski (przypis 2 s. S. 153 ff. und S. 166 NN. 13, 15, 16. - nie wiem do czego się odnosi to s. może to pierwszego przypisu ale chyba nie, nie mam tej pozycji ale jest raczej o cystersach). Ten motyw kompozycyjny był odwieczny i określony przez sam temat; grupowanie odbywa się zgodnie z prawem symetrii; postawa Boga Ojca, który chwyta rozpostartymi ramionami krzyż, jest sztywna i nie pozwala na odmiany; prosta belka krzyża potęguje obraz martwoty (statyczności). Chociaż bogate pomniki Tron Łaski we wsiach pojawiają się daleko w w XVIII, stanową jednak tylko przejaw starej trwającej tradycji. Dobierają tylko kilka zewnętrznych cech stylu epoki: zmieniony stosunek proporcji, motyw architektoniczny cokołu, ozdoby (ornament) na cokole (podstawie) i inne podobne. O dawnym charakterze tej grupy świadczy, że w pierwszym z zebranych przykładów tutaj, Tron Łaski w Lesicy z 1677 r., jego architektoniczna podpora przyjmuje formę kapliczki.
Barokowa wyobraźnia rozwinęła tylko współczesną formę „właściwych” kolumn Trójcy Świętej dźwigających w zwieńczeniu grupę trzech osób boskich.
Pierwsze z tej grupy (przypis: s S. 139 ff.- nie wiem do jakiej pozycji się odnosi) kolumn znane są ze Świdnicy (1693) i Nowogrodźca (1694). Najpóźniejszy jest pomnik z Lesicy z 1780 r.
Bibliografia
- Adamczewska Agnieszka. Die Dreifaltigkeitssäulen in Schlesien. W: Studien zur europäischen Barock- und Rokokoskulptur. K. Kalinowski red. Poznań 1985, s. 278.
- Baruchsen, Lydia. Die schlesische Mariensäule. Ursprung, Wesen und Beziehungen zu verwandten Denkmalgruppen. Breslau: 1931, s. 71, 153, 165, 166.
- Czechowicz Bogusław. Morowe fundacje artystyczne we wschodnich Czechach (ze szczególnym uwzględnieniem Hrabstwa Kłodzkiego). W: Ars Lucrum Nostrum: prace z historii sztuki i kultury. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT, 2008.
- Czechowicz Bogusław. Zapomniany krajobraz kulturowy Doliny Dzikiej Orlicy w XVIII w.: próba kompleksowej interpretacji zjawisk artystycznych. Orlické hory a Podorlicko: sborník vlastivědných prací: přírodou, dějinami, současností. Rychnov nad Kněžnou: Muzeum a galerie Orlických hor Sv. 18, (2011), s. 257-274.
- Gałowski, Marek, Lesica - skradziona figurka. bystrzyckie.info (18.09.2012).
- Gałowski, Marek. Skradziona figura z Lesicy odzyskana. W: bystrzyckie.info (12.12. 2012).
- Katalog rzeźby barokowej na Śląsku : tom I hrabstwo kłodzkie. Kalinowski Konstanty, red. Poznań: 1987, s. 10, 129, 130.