Almanach śląski
Z Silesiacum
Marka jako jednostka obrachunkowa
Marka w średniowieczu była nie tylko jednostką wagi i wartości, ale również jednostką obrachunkową używaną w systemach monetarnych. Służyła do określania wartości transakcji handlowych i rozliczeń finansowych, nawet jeśli fizycznie nie istniała moneta o takiej wartości. Używano jej do wyrażania wartości w księgach rachunkowych i dokumentach. Była miarą ułatwiająca handel i rozliczenia. Marka była podzielona na mniejsze jednostki, takie jak solidy, fenigi czy halerze. Dokładne przeliczenia różniły się w zależności od regionu i okresu.
W różnych regionach marka mogła być dzielona na różne ilości mniejszych jednostek. Przykładowe przeliczenia to:
| Czechy | Wrocław |
|---|---|
| 1 marka = 20 szylingów | 1 marka = 16 szylingów |
| 1 szyling = 12 fenigów | 1 szyling = 12 fenigów |
| 1 fenig = 1 halerz | 1 fenig = 2 halerze |
| 1 marka = 20 × 12 × 1 = 240 halerzy | 1 marka = 16 × 12 × 2 = 384 halerze |
| Czechy | Wrocław |
|---|---|
| 1 marka = 20 groszy | 1 marka = 16 groszy |
| 1 grosz = 12 halerzy | 1 grosz = 12 halerzy |
| 1 marka = 20 × 12 × 1 = 240 halerzy | 1 marka = 16 × 12 = 192 halerze |
grzywna praska - 253,14 g
grzywna wrocławska - 196,4358 g