Jan Holczel
Jan Holczel (Hans Holczel, Hans Holczell, Hans Holtzell, Hans Hölezel, Hans Hölczel, Hans Höltzel, Hans Hölczels). Mosiężna płyta, prawdopodobnie z nagrobka, z inskrypcją dotyczącą Hansa Holtzella zm. w 1512 (fot. 1) wisi w kaplicy Dumlosych we wrocławskiej farze elżbietańskiej, na jej ścianie wschodniej.
-
1.Fragment płyty nagrobnej Jana Holczela
-
2. Epitafium Jana Holczela
-
3. Ściana wschodnia kaplicy rodziny Dumlose; płyta Jana Holczela jest pierwszą od góry w pierwszej kolumnie od lewej
Mosiężna płyta z inskrypcją
Płyta znajduje się na wschodniej ścianie kaplicy rodziny Dumlose jako pierwszy od góry obiekt w pierwszej kolumnie od lewej (fot 3).
Prostokątna mosiężna płyta o wymiarach 15x47 cm z inskrypcją minuskułą gotycką:
An'o d'ni · 1512 · Starb der erber man
hans holczell an sand killians tag de'
Got genedig und parmherczig sey a'
Znakami na górze, tu apostrofami, autor oznaczył abrewiację. Po dodaniu pominiętych liter tekst brzmi:
Anno domini 1512 Starb der erber man hans Holczell an sand killians tag dem Got genedig und parmherczig sey amen czyli
W dniu św. Kiliana<ref> w roku pańskim 1512 zmarł czcigodny Hans Holczell któremu Bóg niech będzie łaskaw i miłosierny. Dzień św. Kiliana przypada 8 lipca.
Płyta pochodzi z nagrobka.
W Muzeum narodowym w Warszawie znajduje się drewniane epitafium Jana Holczela opisane: Warsztat wrocławski, epitafium Hansa Hölczela, ok. 1512 (fot. 2). Jest to obraz malowany temperą na drewnie sosnowym (wymiary 121,5x90). Oprócz klasycznej Grupy Ukrzyżowania czyli Maryi i św. Jana Apostoła towarzyszących Ukrzyżowanemu Chrystusowi widzimy innych świętych. Po lewej Jan Chrzciciel i Sebald. Z prawej Wawrzyniec i Anna Samotrzeć. Obecność św. Sebalda, który jest patronem Norymbergi, nawiązuje do pochodzenia Jana Holczela z tego miasta. Święci ci polecają upamiętnionego, który klęczy. Jest jeszcze dosyć młody,o prostych włosach i drobnej, pięknej portretowej głowie. W rękach ma różaniec, ubrany jest w obszytą futrem, długą, czerwoną szatę wierzchnią (maskę), która jest otwarta na piersi i ukazuje białą koszulę sięgającą do szyi, nad którą czarne sznurki trzymają razem brzegi płaszcza. Przed nim tarcza z herbem i inicjałami H.H.
Epitafium miało niegdyś inskrypcje, które zaginęły jeszcze przed rokiem 1926 (o ich braku mówi Braune zauważając, że kilkadziesiąt lat wcześniej, za Luchsa (1860) jeszcze były. Nad obrazem był napis Hans Hölczels. Pod nim
(O zabytku: Luchs 1860, 63, 171-172, 229, 233; Schlesiens 1870, I 12, II 49; Braune 1926, 94; Burgemeister 1933, 117; Dobrzeniecki 1972, 277; Mandziuk 1982, I 143; Czechowicz 2003, 209; Gołaszewski, Górski 2016, 69; Kaczmarek 199b, 102; Łobodzińska 2018, 95, 124;)
Literatura
- Wykaz literatury dotyczącej tematu epitafiów i płyt nagrobnych w kościele pw. św. Elżbiety we Wrocławiu oraz ich bohaterów, na której się oparto w artykule przewodnim. Tu wyżej tylko pozycje, w których są opisy epitafium oraz katalogi, w których jest umieszczone.