Plik:Lutynia Der Choral von Leuthen.jpg: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
mNie podano opisu zmian |
||
| Linia 3: | Linia 3: | ||
Artysta z Düsseldorfu Wilhelm Camphausen zasłynął jako malarz historyczny, a zwłaszcza batalistyczny. Pracował również jako ilustrator oraz pisarz. | Artysta z Düsseldorfu Wilhelm Camphausen zasłynął jako malarz historyczny, a zwłaszcza batalistyczny. Pracował również jako ilustrator oraz pisarz. | ||
W roku 1862 otrzymał za pośrednictwem księcia Hohenzollern-Sigmaringen, z rozkazu pruskiego króla Wilhelma I, polecenie namalowania trzech obrazów przedstawiających czasy Fryderyka Wielkiego. Prezentowany obraz ukończył na początku 1864 r. Przedstawia on scenę, | W roku 1862 otrzymał za pośrednictwem księcia Hohenzollern-Sigmaringen, z rozkazu pruskiego króla Wilhelma I, polecenie namalowania trzech obrazów przedstawiających czasy Fryderyka Wielkiego. Prezentowany obraz ukończył na początku 1864 r. Przedstawia on scenę, która podobno miała miejsce podczas „wojny siedmioletniej”, wieczorem 5 grudnia 1757 r., po bitwie pod Lutynią. Według anegdoty, którą rozpowszechnił historyk Franz Kugler (1808–1858) w swoim „Geschichte Friedrich des Große” (1840), po zwycięstwie Prus nad przewyższającą liczebnie armią austriacką, pruscy żołnierze „ponad 25 000 ludzi, spontanicznie zaśpiewali chorał „Nun danket Alle Gott”. | ||
Camphausen pozostawia legendarną scenę, mającą odbywać się na cmentarzu w Lutyni. Żołnierze z różnych jednostek zebrali się wokół ogniska. Na pierwszym planie po lewej huzarzy pilnują jeńców austriackich, a obok nich - między płytami nagrobnymi - leży martwy kawalerzysta obok padłego konia, po prawej kilku rannych. Od Camphausena dowiadujemy się, że mężczyzna pokazany ukośnie od tyłu, stojący w wojskowym płaszczu z założonymi rękami bezpośrednio przy ogniu, za nim zdobyte sztandary wroga oparte są są o armatę, to pruski kapitan (a później feldmarszałek) Wichard Joachim Heinrich von Möllendorf. Odważne zachowanie Möllendorfa podczas bitwy przyczyniło się do zwycięstwa, za co otrzymał od Fryderyka II order Pour le Mérite. | Camphausen pozostawia legendarną scenę, mającą odbywać się na cmentarzu w Lutyni. Żołnierze z różnych jednostek zebrali się wokół ogniska. Na pierwszym planie po lewej huzarzy pilnują jeńców austriackich, a obok nich - między płytami nagrobnymi - leży martwy kawalerzysta obok padłego konia, po prawej kilku rannych. Od Camphausena dowiadujemy się, że mężczyzna pokazany ukośnie od tyłu, stojący w wojskowym płaszczu z założonymi rękami bezpośrednio przy ogniu, za nim zdobyte sztandary wroga oparte są są o armatę, to pruski kapitan (a później feldmarszałek) Wichard Joachim Heinrich von Möllendorf. Odważne zachowanie Möllendorfa podczas bitwy przyczyniło się do zwycięstwa, za co otrzymał od Fryderyka II order Pour le Mérite. | ||
Aktualna wersja na dzień 08:31, 7 kwi 2021
Obraz Wilhelma Camphausena (1818-1885) zatytułowany Der Choral von Leuthen.
Artysta z Düsseldorfu Wilhelm Camphausen zasłynął jako malarz historyczny, a zwłaszcza batalistyczny. Pracował również jako ilustrator oraz pisarz.
W roku 1862 otrzymał za pośrednictwem księcia Hohenzollern-Sigmaringen, z rozkazu pruskiego króla Wilhelma I, polecenie namalowania trzech obrazów przedstawiających czasy Fryderyka Wielkiego. Prezentowany obraz ukończył na początku 1864 r. Przedstawia on scenę, która podobno miała miejsce podczas „wojny siedmioletniej”, wieczorem 5 grudnia 1757 r., po bitwie pod Lutynią. Według anegdoty, którą rozpowszechnił historyk Franz Kugler (1808–1858) w swoim „Geschichte Friedrich des Große” (1840), po zwycięstwie Prus nad przewyższającą liczebnie armią austriacką, pruscy żołnierze „ponad 25 000 ludzi, spontanicznie zaśpiewali chorał „Nun danket Alle Gott”.
Camphausen pozostawia legendarną scenę, mającą odbywać się na cmentarzu w Lutyni. Żołnierze z różnych jednostek zebrali się wokół ogniska. Na pierwszym planie po lewej huzarzy pilnują jeńców austriackich, a obok nich - między płytami nagrobnymi - leży martwy kawalerzysta obok padłego konia, po prawej kilku rannych. Od Camphausena dowiadujemy się, że mężczyzna pokazany ukośnie od tyłu, stojący w wojskowym płaszczu z założonymi rękami bezpośrednio przy ogniu, za nim zdobyte sztandary wroga oparte są są o armatę, to pruski kapitan (a później feldmarszałek) Wichard Joachim Heinrich von Möllendorf. Odważne zachowanie Möllendorfa podczas bitwy przyczyniło się do zwycięstwa, za co otrzymał od Fryderyka II order Pour le Mérite.
za Jessica Korschanowski
Materiał / technika Olej na płótnie
Pomiary bez ramy: wysokość: 161,00 cm, szerokość: 256,00 cm
| Ten plik jest własnością publiczną |
Historia pliku
Kliknij na datę/czas, aby zobaczyć, jak plik wyglądał w tym czasie.
| Data i czas | Miniatura | Wymiary | Użytkownik | Opis | |
|---|---|---|---|---|---|
| aktualny | 23:05, 6 kwi 2021 | 3585 × 2284 (750 KB) | Michał Zalewski (dyskusja | edycje) |
Nie możesz nadpisać tego pliku.
Lokalne wykorzystanie pliku
Poniższa strona korzysta z tego pliku: