Pomnik wojenny w Szalejowie Dolnym: Różnice pomiędzy wersjami

Z Silesiacum
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 1: Linia 1:
{{W budowie}}
[[Plik:Szalejów Dolny Archanioł Michał b.jpg|alt=Pomnik pierwszowojenny, Kriegerdenkmal, Szalejów Dolny|left|460px|Św. Michał na pomniku wojennym w Szalejowie Dolnym]]
[[Plik:Szalejów Dolny Archanioł Michał b.jpg|alt=Pomnik pierwszowojenny, Kriegerdenkmal, Szalejów Dolny|left|460px|Św. Michał na pomniku wojennym w Szalejowie Dolnym]]
''Gott mit uns'' a przynajmniej der Erzengel Michael. Nie ma chyba wątpliwości czyim hufcom, przewodzi Książę Niebiańskiej Armii z pomnika poległych w I wojnie światowej mieszkańców '''Szalejowa Dolnego''' (Niederschwedeldorf) koło Kłodzka. Pomniki wojenne w niemieckich miejscowościach po I wojnie światowej miały początkowo charakter religijny i unikały symboliki wojskowej ograniczając się do listy poległych lub religijnych symboli cierpienie i żalu. Częstym motywem była Pieta jako matka opłakująca poległego syna. Z upływem czasu przybierały formy gloryfikujące dzielność, gotowość do walki. Pojawiają się na nich rycerze, a nawet bohaterskie sceny bitewne. Atrybuty religijne zastąpiły symbole zwycięstwa: filary, orły, miecze, płomienie. Już w latach 20. przestały być oznaką żałoby i zadumy nad tragedią wojny, stając się coraz bardziej narzędziem gloryfikacji niemieckiego militaryzmu.  
''Gott mit uns'' a przynajmniej der Erzengel Michael. Nie ma chyba wątpliwości czyim hufcom, przewodzi Książę Niebiańskiej Armii z pomnika poległych w I wojnie światowej mieszkańców '''Szalejowa Dolnego''' (Niederschwedeldorf) koło Kłodzka. Pomniki wojenne w niemieckich miejscowościach po I wojnie światowej miały początkowo charakter religijny i unikały symboliki wojskowej ograniczając się do listy poległych lub religijnych symboli cierpienia i żalu. Częstym motywem była Pieta jako matka opłakująca poległego syna. Z upływem czasu przybierały jednak formy gloryfikujące dzielność, gotowość do walki. Pojawiają się na nich rycerze, a nawet bohaterskie sceny bitewne. Atrybuty religijne zastąpiły symbole zwycięstwa: filary, orły, miecze, płomienie. Już w latach 20. przestały być oznaką żałoby i zadumy nad tragedią wojny, stając się coraz bardziej narzędziem gloryfikacji niemieckiego militaryzmu.  


[[Szalejów Dolny|Szalejowski]] pomnik nie jest  już pacyfistyczne epitafium z początku lat 20. lecz nawiązuje do monumentalnego pomnika niemieckiej chwały, Völkerschlachtdenkmal w Lipsku, gloryfikującego żołnierską odwagę, siłę wiary, gotowość do poświęceń. Archanioł Michał to od bitwy na Lechowym Polu w 955 r. patron Rzeszy i zwycięskich niemieckich rycerzy. Nie bez przyczyny stał się jedną z głównych postaci niemieckich pomników wojennych. Nie jako patron dobrej śmierci i opiekun wagi dobrych i złych uczynków zmarłego, nawet nie jako niebiański rycerz przyszywający włócznią i depczący szatana, lecz jako budzący postrach, emanujący pierwotną  siłą germański wojownik.  
[[Szalejów Dolny|Szalejowski]] pomnik nie jest  już pacyfistyczne epitafium z początku lat 20. lecz nawiązuje do monumentalnego pomnika niemieckiej chwały, Völkerschlachtdenkmal w Lipsku, gloryfikującego żołnierską odwagę, siłę wiary, gotowość do poświęceń. Archanioł Michał to od bitwy na Lechowym Polu w 955 r. patron Rzeszy i zwycięskich niemieckich rycerzy. Nie bez przyczyny stał się jedną z głównych postaci niemieckich pomników wojennych. Nie jako patron dobrej śmierci i opiekun wagi dobrych i złych uczynków zmarłego, nawet nie jako niebiański rycerz przyszywający włócznią i depczący szatana, lecz jako budzący postrach, emanujący pierwotną  siłą germański wojownik.  
Linia 7: Linia 6:
Niemieckie pomniki wojenne zastane na ziemiach poniemieckich to jeden z trudniejszych elementów "trudnego dziedzictwa". Odnosiły się głównie do wydarzeń w miarę neutralnych dla polskiej świadomości, jak wojna francusko-pruska 1870-1871 r. lub do I wojny światowej, w której polskie doświadczenia z Niemcami nie wykraczały daleko poza typowe niedogodności "cywilizowanej" wojny i okupacji.  
Niemieckie pomniki wojenne zastane na ziemiach poniemieckich to jeden z trudniejszych elementów "trudnego dziedzictwa". Odnosiły się głównie do wydarzeń w miarę neutralnych dla polskiej świadomości, jak wojna francusko-pruska 1870-1871 r. lub do I wojny światowej, w której polskie doświadczenia z Niemcami nie wykraczały daleko poza typowe niedogodności "cywilizowanej" wojny i okupacji.  


Pomnik w Szalejowie Dolnym odsłonięty w 1929 r. (poświęcenie 6 października 1929 r.) ustawiony został przy kościele, od jego północnej strony (Widoczny w głębi na wprost od mostu na Bystrzycy Dusznickiej,  na zdjęciu nr 4 z lat 30. XX w.). Twórcą był kłodzki rzeźbiarz Franz Wagner. Na bocznych [[:Kategoria:Kolumny|kolumnach]] z piaskowca wyryto 41 nazwisk i imion poległych w latach 1914-1918 żołnierzy armii niemieckiej pochodzących z Szalejowa.  
Pomnik w Szalejowie Dolnym, odsłonięty w 1929 r., (poświęcenie 6 października 1929 r.) ustawiony został przy kościele, od jego północnej strony (widoczny w głębi na wprost od mostu na Bystrzycy Dusznickiej,  na zdjęciu nr 4 z lat 30. XX w.). Twórcą był kłodzki rzeźbiarz Franz Wagner. Na bocznych [[:Kategoria:Kolumny|kolumnach]] z piaskowca wyryto 41 nazwisk i imion poległych w latach 1914-1918 żołnierzy armii niemieckiej pochodzących z Szalejowa.  
 
W 2002 r., po renowacji dokonanej przez firmę Remmers z Löningen , został przniesiony w dzisiejsze miejsce. Ponowne poświęcenie nastąpiło 8 czerwca 2003 r. Pomnikiem, jak i innymi zabytkami w Szalejowie Dolnym opiekuje się lokalne stowarzyszanie "Archanioł Michał" a inicjatorem odnowy miejscowych zabytków jest urodzony we wsi w 1925 r. mieszkaniec Münster, Helmut Goebel.
 
Kiriegerdenkmal pomnik wojownika, zołnierza
 
 
 
 
 
 
 


W 2002 r., po renowacji dokonanej przez firmę Remmers z Löningen, został przniesiony w dzisiejsze miejsce. Ponowne poświęcenie nastąpiło 8 czerwca 2003 r. Pomnikiem, jak i innymi zabytkami w Szalejowie Dolnym opiekuje się lokalne stowarzyszanie "Archanioł Michał" a inicjatorem odnowy miejscowych zabytków jest urodzony we wsi w 1925 r. mieszkaniec Münster, Helmut Goebel.


<center>
<center>
Linia 25: Linia 14:
Plik:Szalejów Dolny pomnik wojenny.jpg|alt=Pomnik wojenny, Kriegerdenkmal, Szalejów Dolny|2. Św. Michał, Kriegerdenkmal  w Szalejowie Dolnym
Plik:Szalejów Dolny pomnik wojenny.jpg|alt=Pomnik wojenny, Kriegerdenkmal, Szalejów Dolny|2. Św. Michał, Kriegerdenkmal  w Szalejowie Dolnym
Plik:Szalejów Dolny Archanioł Michał.jpg|alt=Pomnik pierwszowojenny, Kriegerdenkmal, Szalejów Dolny|3. Św. Michał na pomniku wojennym w Szalejowie Dolnym
Plik:Szalejów Dolny Archanioł Michał.jpg|alt=Pomnik pierwszowojenny, Kriegerdenkmal, Szalejów Dolny|3. Św. Michał na pomniku wojennym w Szalejowie Dolnym
Plik:Szalejów Dolny lata 30.jpg|alt=Szalejów Dolny, kościół|4. Szalejów Dolny
Plik:Szalejów Dolny lata 30.jpg|alt=Szalejów Dolny, kościół|4. W głębi widoczny Kriegerdenkmal na swoim pierwotny miejscu, fot. lata 30. XX w.
</gallery></center>
</gallery></center>
[[Kategoria:Powiat kłodzki|Szalejów Dolny]]
[[Kategoria:Powiat kłodzki|Szalejów Dolny]]

Wersja z 18:14, 13 gru 2020

Pomnik pierwszowojenny, Kriegerdenkmal, Szalejów Dolny
Św. Michał na pomniku wojennym w Szalejowie Dolnym

Gott mit uns a przynajmniej der Erzengel Michael. Nie ma chyba wątpliwości czyim hufcom, przewodzi Książę Niebiańskiej Armii z pomnika poległych w I wojnie światowej mieszkańców Szalejowa Dolnego (Niederschwedeldorf) koło Kłodzka. Pomniki wojenne w niemieckich miejscowościach po I wojnie światowej miały początkowo charakter religijny i unikały symboliki wojskowej ograniczając się do listy poległych lub religijnych symboli cierpienia i żalu. Częstym motywem była Pieta jako matka opłakująca poległego syna. Z upływem czasu przybierały jednak formy gloryfikujące dzielność, gotowość do walki. Pojawiają się na nich rycerze, a nawet bohaterskie sceny bitewne. Atrybuty religijne zastąpiły symbole zwycięstwa: filary, orły, miecze, płomienie. Już w latach 20. przestały być oznaką żałoby i zadumy nad tragedią wojny, stając się coraz bardziej narzędziem gloryfikacji niemieckiego militaryzmu.

Szalejowski pomnik nie jest już pacyfistyczne epitafium z początku lat 20. lecz nawiązuje do monumentalnego pomnika niemieckiej chwały, Völkerschlachtdenkmal w Lipsku, gloryfikującego żołnierską odwagę, siłę wiary, gotowość do poświęceń. Archanioł Michał to od bitwy na Lechowym Polu w 955 r. patron Rzeszy i zwycięskich niemieckich rycerzy. Nie bez przyczyny stał się jedną z głównych postaci niemieckich pomników wojennych. Nie jako patron dobrej śmierci i opiekun wagi dobrych i złych uczynków zmarłego, nawet nie jako niebiański rycerz przyszywający włócznią i depczący szatana, lecz jako budzący postrach, emanujący pierwotną siłą germański wojownik.

Niemieckie pomniki wojenne zastane na ziemiach poniemieckich to jeden z trudniejszych elementów "trudnego dziedzictwa". Odnosiły się głównie do wydarzeń w miarę neutralnych dla polskiej świadomości, jak wojna francusko-pruska 1870-1871 r. lub do I wojny światowej, w której polskie doświadczenia z Niemcami nie wykraczały daleko poza typowe niedogodności "cywilizowanej" wojny i okupacji.

Pomnik w Szalejowie Dolnym, odsłonięty w 1929 r., (poświęcenie 6 października 1929 r.) ustawiony został przy kościele, od jego północnej strony (widoczny w głębi na wprost od mostu na Bystrzycy Dusznickiej, na zdjęciu nr 4 z lat 30. XX w.). Twórcą był kłodzki rzeźbiarz Franz Wagner. Na bocznych kolumnach z piaskowca wyryto 41 nazwisk i imion poległych w latach 1914-1918 żołnierzy armii niemieckiej pochodzących z Szalejowa.

W 2002 r., po renowacji dokonanej przez firmę Remmers z Löningen, został przniesiony w dzisiejsze miejsce. Ponowne poświęcenie nastąpiło 8 czerwca 2003 r. Pomnikiem, jak i innymi zabytkami w Szalejowie Dolnym opiekuje się lokalne stowarzyszanie "Archanioł Michał" a inicjatorem odnowy miejscowych zabytków jest urodzony we wsi w 1925 r. mieszkaniec Münster, Helmut Goebel.