Kapliczka wojenna w Przemkowie: Różnice pomiędzy wersjami

Z Silesiacum
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian
mNie podano opisu zmian
 
Linia 1: Linia 1:
Na byłym kościele ewangelickim, a współcześnie cerkwi św. Michała Archanioła w '''Przemkowie''' (Primkenau) wisi drewniana płaskorzeźba powstała w 1916 roku w intencji podtrzymania ducha wojennego mieszkańców miasta.
Na byłym kościele ewangelickim, a współcześnie cerkwi św. Michała Archanioła w '''Przemkowie''' (Primkenau), wisi drewniana płaskorzeźba, powstała w 1916 roku w intencji podtrzymania ducha wojennego mieszkańców miasta.


W trzecim roku I wojny światowej społeczeństwo niemieckie odczuwało narastające zmęczenie i zniechęcenie związane z długotrwałym konfliktem. Racje żywnościowe były coraz bardziej ograniczone, co prowadziło do głodu i niedożywienia w wielu miastach. Morale wśród cywilów i żołnierzy zaczęło słabnąć, a wsparcie dla wojny malało. Codzienne życie stawało się coraz trudniejsze, a wiele rodzin musiało radzić sobie z utratą bliskich na froncie. Propaganda wojenna nadal próbowała podtrzymywać ducha walki, ale realia życia codziennego były coraz bardziej przytłaczające. Brak surowców i blokada morska powodowały poważne problemy gospodarcze. W miastach dochodziło do protestów i strajków, domagających się zakończenia wojny i poprawy warunków życia. Wzrosły napięcia polityczne, a nastroje rewolucyjne zaczęły się szerzyć w różnych regionach Niemiec. Nadzieje na szybkie zwycięstwo, które dominowały na początku wojny, ustąpiły miejsca pesymizmowi i poczuciu beznadziejności. Społeczeństwo było podzielone, a różne grupy społeczne i polityczne zaczęły kwestionować sens dalszej walki.
W trzecim roku I wojny światowej społeczeństwo niemieckie odczuwało narastające zmęczenie i zniechęcenie związane z długotrwałym konfliktem. Racje żywnościowe były coraz bardziej ograniczone, co prowadziło do głodu i niedożywienia w wielu miastach. Morale wśród cywilów i żołnierzy zaczęło słabnąć, a wsparcie dla wojny malało. Codzienne życie stawało się coraz trudniejsze, a wiele rodzin musiało radzić sobie z utratą bliskich na froncie. Propaganda wojenna nadal próbowała podtrzymywać ducha walki, ale realia życia codziennego były coraz bardziej przytłaczające. Brak surowców i blokada morska powodowały poważne problemy gospodarcze. W miastach dochodziło do protestów i strajków, domagających się zakończenia wojny i poprawy warunków życia. Wzrosły napięcia polityczne, a nastroje rewolucyjne zaczęły się szerzyć w różnych regionach Niemiec. Nadzieje na szybkie zwycięstwo, które dominowały na początku wojny, ustąpiły miejsca pesymizmowi i poczuciu beznadziejności. Społeczeństwo było podzielone, a różne grupy społeczne i polityczne zaczęły kwestionować sens dalszej walki.


Mały Przemków leżał na uboczu, ale tutaj również entuzjastycznie w 1914 r. nastawieni do wojny mieszkańcy odczuli już jej skutki. Władze widziały konieczność prowadzenia prowojennej propagandy. Włączono w nią silnie związany z państwem kościół protestancki.
Mały Przemków leżał na uboczu, ale tutaj również entuzjastycznie w 1914 r. nastawieni do wojny mieszkańcy odczuli już jej skutki. Władze widziały konieczność prowadzenia prowojennej propagandy. Włączono w nią silnie związany z państwem kościół protestancki.


Na ścianie świątyni  powstała drewniana płaskorzeźba (kapliczka) mająca podtrzymać ducha wiernych, sugerując im świetlaną powojenną przyszłość.
Na ścianie świątyni  powstała drewniana płaskorzeźba (kapliczka), mająca podtrzymać ducha wiernych, sugerując im świetlaną powojenną przyszłość.


Kapliczka z przesłaniem<br>
Kapliczka z przesłaniem<br>
Linia 21: Linia 21:
Pod cytatem znajduje się data "Errichtet im 3. Kriegsjahr 1916", czyli  "Wzniesiono w trzecim roku wojny 1916". Po bokach dolnego napisu widoczne są żelazne krzyże, symbolizujące wojskowe. Całość umieszczona jest na tle w kształcie prostokąta z łukowym wykończeniem na górze, przypominającym drzwi lub wejście. Tło ma kolor brązowy, a same napisy są wytłoczone i pomalowane na czarno, co sprawia, że są dobrze widoczne na tle płaskorzeźby. Na cokole płaskorzeźbione w drewnie herby. Z lewej Przemkowa, a z prawej rodziny Szlezwik-Holsztyn-Sonderburg-Augustenburg, od 1853 właścicieli miasta.  
Pod cytatem znajduje się data "Errichtet im 3. Kriegsjahr 1916", czyli  "Wzniesiono w trzecim roku wojny 1916". Po bokach dolnego napisu widoczne są żelazne krzyże, symbolizujące wojskowe. Całość umieszczona jest na tle w kształcie prostokąta z łukowym wykończeniem na górze, przypominającym drzwi lub wejście. Tło ma kolor brązowy, a same napisy są wytłoczone i pomalowane na czarno, co sprawia, że są dobrze widoczne na tle płaskorzeźby. Na cokole płaskorzeźbione w drewnie herby. Z lewej Przemkowa, a z prawej rodziny Szlezwik-Holsztyn-Sonderburg-Augustenburg, od 1853 właścicieli miasta.  


Przy kapliczce nie ma informacji w języku polskim, a ze względu na jej prowojenny charakter powinien być przedstawiony kontekst historyczny zabytku. Takie obiekty można uznać za prekursorskie w stosunku do międzywojennych [[Pomnik wojenny w Szalejowie Dolnym|kriegerdenkmali]] (gefallenendenkmali, pomników wojennych) upamiętniających poległych ale mających przy tym mocy akcent militarystyczny i rewanżystowski<ref>Niemieckie Kriegerdenkmale, czyli pomniki upamiętniające poległych w I wojnie światowej, miały zasadniczo rewizjonistyczny i militarystyczny charakter, co w rezultacie przyczyniło się do akceptacji nazizmu w społeczeństwie niemieckim i w konsekwencji do wybuchu II wojny światowej. Oto kilka kluczowych aspektów, które to potwierdzają:
Przy kapliczce nie ma informacji w języku polskim, a ze względu na jej prowojenny charakter powinien być przedstawiony kontekst historyczny zabytku. Takie obiekty można uznać za prekursorskie w stosunku do międzywojennych [[Pomnik wojenny w Szalejowie Dolnym|kriegerdenkmali]] (gefallenendenkmali, pomników wojennych), upamiętniających poległych, ale mających przy tym mocny akcent militarystyczny i rewanżystowski<ref>Niemieckie Kriegerdenkmale, czyli pomniki upamiętniające poległych w I wojnie światowej, miały zasadniczo rewizjonistyczny i militarystyczny charakter, co w rezultacie przyczyniło się do akceptacji nazizmu w społeczeństwie niemieckim i w konsekwencji do wybuchu II wojny światowej. Oto kilka kluczowych aspektów, które to potwierdzają:


Militarystyczne symbolika: Wiele tych pomników miało wojskową i nacjonalistyczną symbolikę, która gloryfikowała żołnierskie poświęcenie i walkę za ojczyznę. Miało to wzmacniać postawy, że wojna jest heroicznym i godnym pochwały przedsięwzięciem.
Militarystyczna symbolika: Wiele tych pomników miało wojskową i nacjonalistyczną symbolikę, która gloryfikowała żołnierskie poświęcenie i walkę za ojczyznę. Miało to wzmacniać postawy, że wojna jest heroicznym i godnym pochwały przedsięwzięciem.


Rewizjonistyczne przesłanie: Po zakończeniu I wojny światowej i podpisaniu Traktatu Wersalskiego, który nałożył na Niemcy ciężkie warunki, pomniki te często odzwierciedlały dążenie do rewizji wyników wojny. Wskazywały na niesprawiedliwość traktatu i potrzebę odzyskania utraconych terenów oraz pozycji międzynarodowej.
Rewizjonistyczne przesłanie: Po zakończeniu I wojny światowej i podpisaniu traktatu wersalskiego, który nałożył na Niemcy ciężkie warunki, pomniki te często odzwierciedlały dążenie do rewizji wyników wojny. Wskazywały na niesprawiedliwość traktatu i potrzebę odzyskania utraconych terenów oraz pozycji międzynarodowej.


Podtrzymywanie poczucia krzywdy: Pomniki te przypominały społeczeństwu o stratach i krzywdach, jakie Niemcy poniosły podczas i po wojnie. W rezultacie wzmacniały poczucie krzywdy i pragnienie odwetu, które były kluczowymi elementami propagandy nazistowskiej.
Podtrzymywanie poczucia krzywdy: Pomniki te przypominały społeczeństwu o stratach i krzywdach, jakie Niemcy poniosły podczas i po wojnie. W rezultacie wzmacniały poczucie krzywdy i pragnienie odwetu, które były kluczowymi elementami propagandy nazistowskiej.


Nacisk na jedność narodową: W obliczu porażki wojennej i trudności gospodarczych, pomniki te promowały jedność narodową i wspólnotowe wartości, co mogło ułatwić późniejsze przejęcie władzy przez nazistów, którzy również podkreślali te aspekty w swojej retoryce.
Nacisk na jedność narodową: W obliczu porażki wojennej i trudności gospodarczych pomniki te promowały jedność narodową i wspólnotowe wartości, co mogło ułatwić późniejsze przejęcie władzy przez nazistów, którzy również podkreślali te aspekty w swojej retoryce.


Kultywowanie męczeństwa: Wiele z tych pomników przedstawiało poległych jako męczenników za ojczyznę, co mogło wzmacniać ideę, że wojna i poświęcenie dla narodu są najwyższymi wartościami, zgodnymi z ideologią nazistowską.
Kultywowanie męczeństwa: Wiele z tych pomników przedstawiało poległych jako męczenników za ojczyznę, co mogło wzmacniać ideę, że wojna i poświęcenie dla narodu są najwyższymi wartościami, zgodnymi z ideologią nazistowską.


Propaganda i edukacja: Pomniki były często wykorzystywane w celach propagandowych i edukacyjnych. W szkołach i podczas uroczystości państwowych, które często się pod nimi odbywały przypominano o bohaterstwie poległych, co miało wpływ na formowanie postaw młodego pokolenia.
Propaganda i edukacja: Pomniki były często wykorzystywane w celach propagandowych i edukacyjnych. W szkołach i podczas uroczystości państwowych, które często się pod nimi odbywały, przypominano o bohaterstwie poległych, co miało wpływ na formowanie postaw młodego pokolenia.


Legitymizacja nazistowskiej agresji: Gloryfikacja militarnego sukcesu i poświęcenia być używana do legitymizacji nazistowskiej agresji i przygotowań do kolejnej wojny, przedstawiając ją jako kontynuację walki o sprawiedliwość i honor narodowy.
Legitymizacja nazistowskiej agresji: Gloryfikacja militarnego sukcesu i poświęcenia mogła być używana do legitymizacji nazistowskiej agresji i przygotowań do kolejnej wojny, przedstawiając ją jako kontynuację walki o sprawiedliwość i honor narodowy.


W sumie, niemieckie Kriegerdenkmale miały znaczący wpływ na kształtowanie postaw społecznych i politycznych w okresie międzywojennym, co ułatwiło akceptację ideologii nazistowskiej i prowadzenie agresywnej polityki, która doprowadziła do wybuchu II wojny światowej.</ref>
W sumie niemieckie Kriegerdenkmale miały znaczący wpływ na kształtowanie postaw społecznych i politycznych w okresie międzywojennym, co ułatwiło akceptację ideologii nazistowskiej i prowadzenie agresywnej polityki, która doprowadziła do wybuchu II wojny światowej.</ref>
   
   
<gallery mode=packed heights=280px caption="Płaskorzeźba wojenna z 1916 r.">
<gallery mode=packed heights=280px caption="Płaskorzeźba wojenna z 1916 r.">

Aktualna wersja na dzień 05:30, 22 lip 2024

Na byłym kościele ewangelickim, a współcześnie cerkwi św. Michała Archanioła w Przemkowie (Primkenau), wisi drewniana płaskorzeźba, powstała w 1916 roku w intencji podtrzymania ducha wojennego mieszkańców miasta.

W trzecim roku I wojny światowej społeczeństwo niemieckie odczuwało narastające zmęczenie i zniechęcenie związane z długotrwałym konfliktem. Racje żywnościowe były coraz bardziej ograniczone, co prowadziło do głodu i niedożywienia w wielu miastach. Morale wśród cywilów i żołnierzy zaczęło słabnąć, a wsparcie dla wojny malało. Codzienne życie stawało się coraz trudniejsze, a wiele rodzin musiało radzić sobie z utratą bliskich na froncie. Propaganda wojenna nadal próbowała podtrzymywać ducha walki, ale realia życia codziennego były coraz bardziej przytłaczające. Brak surowców i blokada morska powodowały poważne problemy gospodarcze. W miastach dochodziło do protestów i strajków, domagających się zakończenia wojny i poprawy warunków życia. Wzrosły napięcia polityczne, a nastroje rewolucyjne zaczęły się szerzyć w różnych regionach Niemiec. Nadzieje na szybkie zwycięstwo, które dominowały na początku wojny, ustąpiły miejsca pesymizmowi i poczuciu beznadziejności. Społeczeństwo było podzielone, a różne grupy społeczne i polityczne zaczęły kwestionować sens dalszej walki.

Mały Przemków leżał na uboczu, ale tutaj również entuzjastycznie w 1914 r. nastawieni do wojny mieszkańcy odczuli już jej skutki. Władze widziały konieczność prowadzenia prowojennej propagandy. Włączono w nią silnie związany z państwem kościół protestancki.

Na ścianie świątyni powstała drewniana płaskorzeźba (kapliczka), mająca podtrzymać ducha wiernych, sugerując im świetlaną powojenną przyszłość.

Kapliczka z przesłaniem
Die Saat der Zukunft (Nasiona przyszłości).

Niżej płaskorzeźba przedstawiająca młodego mężczyznę w stroju roboczym, który sieje ziarno na polu. Mężczyzna ubrany jest w koszulę z podwiniętymi rękawami, spodnie i wysokie buty. Na jego ramieniu przewieszona jest torba z ziarnem. Postać jest dynamiczna, co oddaje ruch ręki rozsiewającej ziarno. W tle górzysty krajobraz z krzyżem na jednym z szczytów. Koło nóg rolnika widać pług.

Poniżej postaci cytat z Psalmu 126:
Die mit Tränen säen
werden mit Freuden ernten
czyli
Którzy we łzach sieją,
żąć będą w radości.

Pod cytatem znajduje się data "Errichtet im 3. Kriegsjahr 1916", czyli "Wzniesiono w trzecim roku wojny 1916". Po bokach dolnego napisu widoczne są żelazne krzyże, symbolizujące wojskowe. Całość umieszczona jest na tle w kształcie prostokąta z łukowym wykończeniem na górze, przypominającym drzwi lub wejście. Tło ma kolor brązowy, a same napisy są wytłoczone i pomalowane na czarno, co sprawia, że są dobrze widoczne na tle płaskorzeźby. Na cokole płaskorzeźbione w drewnie herby. Z lewej Przemkowa, a z prawej rodziny Szlezwik-Holsztyn-Sonderburg-Augustenburg, od 1853 właścicieli miasta.

Przy kapliczce nie ma informacji w języku polskim, a ze względu na jej prowojenny charakter powinien być przedstawiony kontekst historyczny zabytku. Takie obiekty można uznać za prekursorskie w stosunku do międzywojennych kriegerdenkmali (gefallenendenkmali, pomników wojennych), upamiętniających poległych, ale mających przy tym mocny akcent militarystyczny i rewanżystowski[1]

Przypisy

  1. Niemieckie Kriegerdenkmale, czyli pomniki upamiętniające poległych w I wojnie światowej, miały zasadniczo rewizjonistyczny i militarystyczny charakter, co w rezultacie przyczyniło się do akceptacji nazizmu w społeczeństwie niemieckim i w konsekwencji do wybuchu II wojny światowej. Oto kilka kluczowych aspektów, które to potwierdzają: Militarystyczna symbolika: Wiele tych pomników miało wojskową i nacjonalistyczną symbolikę, która gloryfikowała żołnierskie poświęcenie i walkę za ojczyznę. Miało to wzmacniać postawy, że wojna jest heroicznym i godnym pochwały przedsięwzięciem. Rewizjonistyczne przesłanie: Po zakończeniu I wojny światowej i podpisaniu traktatu wersalskiego, który nałożył na Niemcy ciężkie warunki, pomniki te często odzwierciedlały dążenie do rewizji wyników wojny. Wskazywały na niesprawiedliwość traktatu i potrzebę odzyskania utraconych terenów oraz pozycji międzynarodowej. Podtrzymywanie poczucia krzywdy: Pomniki te przypominały społeczeństwu o stratach i krzywdach, jakie Niemcy poniosły podczas i po wojnie. W rezultacie wzmacniały poczucie krzywdy i pragnienie odwetu, które były kluczowymi elementami propagandy nazistowskiej. Nacisk na jedność narodową: W obliczu porażki wojennej i trudności gospodarczych pomniki te promowały jedność narodową i wspólnotowe wartości, co mogło ułatwić późniejsze przejęcie władzy przez nazistów, którzy również podkreślali te aspekty w swojej retoryce. Kultywowanie męczeństwa: Wiele z tych pomników przedstawiało poległych jako męczenników za ojczyznę, co mogło wzmacniać ideę, że wojna i poświęcenie dla narodu są najwyższymi wartościami, zgodnymi z ideologią nazistowską. Propaganda i edukacja: Pomniki były często wykorzystywane w celach propagandowych i edukacyjnych. W szkołach i podczas uroczystości państwowych, które często się pod nimi odbywały, przypominano o bohaterstwie poległych, co miało wpływ na formowanie postaw młodego pokolenia. Legitymizacja nazistowskiej agresji: Gloryfikacja militarnego sukcesu i poświęcenia mogła być używana do legitymizacji nazistowskiej agresji i przygotowań do kolejnej wojny, przedstawiając ją jako kontynuację walki o sprawiedliwość i honor narodowy. W sumie niemieckie Kriegerdenkmale miały znaczący wpływ na kształtowanie postaw społecznych i politycznych w okresie międzywojennym, co ułatwiło akceptację ideologii nazistowskiej i prowadzenie agresywnej polityki, która doprowadziła do wybuchu II wojny światowej.