Kapliczka wojenna w Przemkowie: Różnice pomiędzy wersjami

Z Silesiacum
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 1: Linia 1:
Na kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w '''Przemkowie''' wisi drewniana płaskorzeźba powstała w 1916 r. w intencji podtrzymania ducha wojennego mieszkańców miasta.
Na byłym kościele ewangelickim, a współcześnie cerkwii  św. Michała Archanioła '''Przemkowie''' wisi drewniana płaskorzeźba powstała w 1916 r. w intencji podtrzymania ducha wojennego mieszkańców miasta.


Płaskorzeźba zatytułowana<br>
Płaskorzeźba zatytułowana<br>
Linia 10: Linia 10:
Którzy we łzach sieją,<br>
Którzy we łzach sieją,<br>
żąć będą w radości.<br>
żąć będą w radości.<br>
W trzecim roku I wojny światowej społeczeństwo niemieckie odczuwało narastające zmęczenie i zniechęcenie związane z długotrwałym konfliktem. Racje żywnościowe były coraz bardziej ograniczone, co prowadziło do głodu i niedożywienia w wielu miastach. Morale wśród cywilów i żołnierzy zaczęło słabnąć, a wsparcie dla wojny malało. Codzienne życie stawało się coraz trudniejsze, a wiele rodzin musiało radzić sobie z utratą bliskich na froncie. Propaganda wojenna nadal próbowała podtrzymywać ducha walki, ale realia życia codziennego były coraz bardziej przytłaczające. Brak surowców i blokada morska powodowały poważne problemy gospodarcze. W miastach dochodziło do protestów i strajków, domagających się zakończenia wojny i poprawy warunków życia. Wzrosły napięcia polityczne, a nastroje rewolucyjne zaczęły się szerzyć w różnych regionach Niemiec. Nadzieje na szybkie zwycięstwo, które dominowały na początku wojny, ustąpiły miejsca pesymizmowi i poczuciu beznadziejności. Społeczeństwo było podzielone, a różne grupy społeczne i polityczne zaczęły kwestionować sens dalszego prowadzenia wojny. Mały Przemków leżał na uboczu ale tu również władze widziały konieczność prowojennej propagandy. Włączono w nią również kościół. 
   
   


Linia 21: Linia 23:
<gallery mode=packed heights=230px caption="Kamienny krzyż i herb na kościele">
<gallery mode=packed heights=230px caption="Kamienny krzyż i herb na kościele">
Plik:Przemków krzyż kamienny.jpg|[[Kamienne krzyże|Kamienny krzyż]] z bardzo słabo widocznym rytem miecza na kościelnym cmentarzu
Plik:Przemków krzyż kamienny.jpg|[[Kamienne krzyże|Kamienny krzyż]] z bardzo słabo widocznym rytem miecza na kościelnym cmentarzu
Plik:Przemków kościół herb.jpg|Herb nad wejściem do kościoła
Plik:Przemków kościół herb.jpg|Herb nad wejściem do kościoła  
</gallery>
</gallery>




[[Kategoria:Powiat polkowicki]]
[[Kategoria:Powiat polkowicki]]

Wersja z 10:59, 21 lip 2024

Na byłym kościele ewangelickim, a współcześnie cerkwii św. Michała Archanioła Przemkowie wisi drewniana płaskorzeźba powstała w 1916 r. w intencji podtrzymania ducha wojennego mieszkańców miasta.

Płaskorzeźba zatytułowana
Die Saat der Zukunft (Nasiona przyszłosci).

U dołu fragment Psalmu 126
Die mit Tränen säen
werden mit Freuden ernten
czyli
Którzy we łzach sieją,
żąć będą w radości.

W trzecim roku I wojny światowej społeczeństwo niemieckie odczuwało narastające zmęczenie i zniechęcenie związane z długotrwałym konfliktem. Racje żywnościowe były coraz bardziej ograniczone, co prowadziło do głodu i niedożywienia w wielu miastach. Morale wśród cywilów i żołnierzy zaczęło słabnąć, a wsparcie dla wojny malało. Codzienne życie stawało się coraz trudniejsze, a wiele rodzin musiało radzić sobie z utratą bliskich na froncie. Propaganda wojenna nadal próbowała podtrzymywać ducha walki, ale realia życia codziennego były coraz bardziej przytłaczające. Brak surowców i blokada morska powodowały poważne problemy gospodarcze. W miastach dochodziło do protestów i strajków, domagających się zakończenia wojny i poprawy warunków życia. Wzrosły napięcia polityczne, a nastroje rewolucyjne zaczęły się szerzyć w różnych regionach Niemiec. Nadzieje na szybkie zwycięstwo, które dominowały na początku wojny, ustąpiły miejsca pesymizmowi i poczuciu beznadziejności. Społeczeństwo było podzielone, a różne grupy społeczne i polityczne zaczęły kwestionować sens dalszego prowadzenia wojny. Mały Przemków leżał na uboczu ale tu również władze widziały konieczność prowojennej propagandy. Włączono w nią również kościół.