Dupsing: Różnice pomiędzy wersjami

Z Silesiacum
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 1: Linia 1:
[[Plik:Dupsing.jpg|thumb|300px|<div style='text-align:justify;>Dupsing; rysunki płaskorzeźb nagrobnych: po lewej z nagrobka  w katedrze w Neuchâtel, poł. XIV wieku, postać nosi na dupsingu torbę ze skóry, za którą wtyka się sztylet; w środku  Sir Nicolaus Dagworth w kościele w Norfolk z 1401 r., sztylet wisi po prawej stronie dupsingu, i Sir Johna Wylcotes w kościele Great Tew w Oxfordshire z 1410 r., dupsing na obręczach brzusznych służy jako nosidło miecza i sztyletu.</div>]]
[[Plik:Dupsing.jpg|thumb|300px|<div style='text-align:justify;>Duchsing; rysunki płaskorzeźb nagrobnych: po lewej z nagrobka  w katedrze w Neuchâtel, poł. XIV wieku, postać nosi na dupsingu torbę ze skóry, za którą wtyka się sztylet; w środku  Sir Nicolaus Dagworth w kościele w Norfolk z 1401 r., sztylet wisi po prawej stronie dupsingu, i Sir Johna Wylcotes w kościele Great Tew w Oxfordshire z 1410 r., dupsing na obręczach brzusznych służy jako nosidło miecza i sztyletu.</div>]]
'''Dupsing''', zapisywany też jako dubsing, dusing, duchsing, dupfing, duyvink, teusinke, tsusinke, z łac.  balteus, fr. boudrier de hanche, ceinture basse, wł. cintura portata in basso, jest elementem późnośredniowiecznego ubioru rycerskiego, funkcjonującym jako rodzaj pasa, który charakteryzuje się szerokością i masywnymi okuciami wykonanymi z metali szlachetnych i dla którego charakterystyczne jest jego niskie położenie w okolicach bioder. Był elementem ich ochrony. Pełnił rolę zarówno praktyczną, jak i reprezentacyjną.  Traktowany jako oznaka rangi rycerskiej. Ma swoje korzenie jeszcze w czasach rzymskich, gdzie analogiczny szeroki, segmentowany pas metalowy (cingulum militare) był częścią wyposażenia legionisty.
'''Dupsing''', zapisywany także jako dubsing, dusing, duchsing, dupfing, duyvink, teusinke, tsusinke, z łaciny balteus, po francusku boudrier de hanche, ceinture basse, po włosku cintura portata in basso, jest elementem późnośredniowiecznego ubioru rycerskiego. Funkcjonuje jako rodzaj pasa, który charakteryzuje się szerokością i masywnymi okuciami wykonanymi z metali szlachetnych, a charakterystycznym dla niego jest niskie położenie w okolicach bioder. Służył jako element ochrony, pełniąc zarówno rolę praktyczną, jak i reprezentacyjną, i był traktowany jako oznaka rangi rycerskiej. Ma swoje korzenie w czasach rzymskich, kiedy to analogiczny szeroki, segmentowany pas metalowy (cingulum militare) stanowił część wyposażenia legionisty


Dupsing pojawił się ok. 1320-1340 gdy zaczęła się moda na opuszczanie nisko pasa mieczowego i stał się sztywnym, pierścieniowym szerokim pasem na biodrach. Wydłużył się i swobodnie opadał aż do ud. Przyczynę upatruje się w rozwoju systemu opancerzenia: wymianie kolczugi na zbroję płytową, którą noszono jak kurtkę sięgającą za biodra. Dupsing przymocowany do dolnego brzegu obciążał i zapobiegał jej podnoszeniu. Charakterystyczne dla dupsingu było zdobienie go dzwonkami i grzechotkami. Służyły nie tylko do ozdoby, ale mogły też pełnić funkcję praktyczną – na przykład sygnalizując obecność rycerza. Zastosowanie takich elementów w zbrojach paradnych było częścią pokazu statusu i bogactwa, a ich brzmienie podczas ruchu dodawało efektu teatralnego w trakcie uroczystości lub turniejów rycerskich.  
Dupsing pojawił się około 1320-1340, gdy zaczęła się moda na opuszczanie pasa mieczowego nisko na biodrach, stając się sztywnym, pierścieniowym, szerokim pasem. Wydłużył się i swobodnie opadał aż do ud. Przyczynę tego upatruje się w rozwoju systemu opancerzenia: wymianie kolczugi na zbroję płytową, którą noszono jak kurtkę sięgającą za biodra. Dupsing przymocowany do dolnego brzegu obciążał zbroję i zapobiegał jej podnoszeniu. Charakterystyczne dla dupsingu było zdobienie go dzwonkami i grzechotkami. Służyły one nie tylko do ozdoby, ale mogły też pełnić funkcję praktyczną – na przykład sygnalizując obecność rycerza. Zastosowanie takich elementów w zbrojach paradnych było częścią pokazu statusu i bogactwa, a ich brzmienie podczas ruchu dodawało efektu teatralnego podczas uroczystości lub turniejów rycerskich.


Miecz był wpierw zawieszany na pierścieniach i z powodu niskiego umiejscowienia pasa na biodrach, jego koniec był podczas chodzenia ciągnięty po ziemi z tyłu. Praktyczniejsze mocowanie pasa przy biodrach za pomocą klamer lub haczyków, a pochwy miecza przez pętle upowszechniło się w II poł. XIV wieku. Często na dupsingu noszono również sztylet. Nieraz sam, wtedy na prawym biodrze albo na środku. W tym ostatnim wypadku na dupsingu zawieszano torbę ze skóry, za którą wtykano sztylet. Tak samo noszono sztylet w towarzystwie miecza.  
Miecz był najpierw zawieszany na pierścieniach i z powodu niskiego umiejscowienia pasa na biodrach, jego koniec podczas chodzenia ciągnął się po ziemi z tyłu. Praktyczne mocowanie pasa przy biodrach za pomocą klamer lub haczyków, a pochwy miecza przez pętle upowszechniło się w II połowie XIV wieku. Często na dupsingu noszono również sztylet. Niekiedy samodzielnie, wtedy na prawym biodrze albo na środku. W tym ostatnim przypadku na dupsingu zawieszano torbę ze skóry, za którą wtykano sztylet. Sztylet noszono także w towarzystwie miecza.  


Dupsing był szczególnie popularny we Francji i Anglii, a także w Niemczech, mniej we Włoszech. Noszony też w Polsce - patrz fot. nagrobka Kazimierza Wielkiego. Niektóre z takich pasów należą do pięknych dzieł sztuki złotniczej. Jako element zbroi zachował się aż do czasów zmian w zbroi płytowej (pełna zbroja płytowa) w okresie renesansu.  
Dupsing był szczególnie popularny we Francji i Anglii, a także w Niemczech, mniej we Włoszech. Noszony również w Polsce patrz fotografia nagrobka Kazimierza Wielkiego. Niektóre z takich pasów należą do pięknych dzieł sztuki złotniczej. Jako element zbroi zachował się aż do czasów zmian w zbroi płytowej (pełna zbroja płytowa) w okresie renesansu.


Okresem największej popularności były lata ok. 1360 - ok. 1410. Zaczęto go też nosić na ubraniach cywilnych. Pod koniec XIV wieku, termin "dupsing" był używany również w odniesieniu do pasa kobiecego. Tilemann Elhen von Wolfhagen pisze w Kronice Limburgii (w 1389): "dusinge noszony jest przez kobiety, dziewice i mężczyzn". Do "cywilnego" dupsingu przyczepiano duży nóż, pojemnik na sztućce, torbę i inne rzeczy (jedna z fotografii -Izajasz - pokazuje przyczepione sakwy z przyborami o pisania. Wyszedł całkowicie z mody ok. połowy XV wieku. Ostatnia wzmianka pochodzi z roku 1470. Jedno z ostatnich przedstawień takiego pasa widzimy w kościele św. Maurycego w Augsburgu na epitafium miejscowego aptekarza Clausa Hofmaira (zm. 1427), i jego żony Barbary (zm. 1457) (fot.).
Okresem największej popularności były lata około 1360 - około 1410. Zaczęto go także nosić na ubraniach cywilnych. Pod koniec XIV wieku, termin „dupsing” był używany również w odniesieniu do pasa kobiecego. Tilemann Elhen von Wolfhagen pisze w Kronice Limburgii (w 1389): „Dusinge noszony jest przez kobiety, dziewice i mężczyzn”. Do „cywilnego” dupsingu przyczepiano duży nóż, pojemnik na sztućce, torbę i inne przedmioty (jedna z fotografii Izajasz pokazuje przyczepione sakwy z przyborami do pisania). Wyszedł całkowicie z mody około połowy XV wieku. Ostatnia wzmianka pochodzi z roku 1470. Jedno z ostatnich przedstawień takiego pasa widzimy w kościele św. Maurycego w Augsburgu na epitafium miejscowego aptekarza Clausa Hofmaira (zm. 1427) i jego żony Barbary (zm. 1457) (fot.).


Zachowane przykłady dupsingu można znaleźć w kolekcjach muzealnych, jak np. w Bawarskim Muzeum Narodowym w Monachium.  
Zachowane przykłady dupsingu można znaleźć w kolekcjach muzealnych, jak na przykład w Bawarskim Muzeum Narodowym w Monachium.


<gallery mode=packed heights=230px caption="Dupsing rycerski">
<gallery mode=packed heights=230px caption="Dupsing rycerski">
Linia 17: Linia 17:
Plik:Kazimierz Wielki.jpg|Kazimierz Wielki; nagrobek w katedrze wawelskiej (1370-1382)
Plik:Kazimierz Wielki.jpg|Kazimierz Wielki; nagrobek w katedrze wawelskiej (1370-1382)
Plik:Karol IV Piękna studnia w Norymberdze.jpg|<div style='text-align:justify;>Karol IV na Pięknej studni w Norymberdze (1385-1395}; miecz na dupsingu</div>
Plik:Karol IV Piękna studnia w Norymberdze.jpg|<div style='text-align:justify;>Karol IV na Pięknej studni w Norymberdze (1385-1395}; miecz na dupsingu</div>
Plik:Postać księcia Bodemuseum.jpg|Postać księcia ok. 1390 w Bode-Muzeum w Berlinie  
Plik:Postać księcia Bodemuseum.jpg|Postać księcia, ok. 1390, w Bode-Muzeum w Berlinie  
</gallery>
</gallery>
<gallery mode=packed heights=230px caption="Dupsing „cywilny“">
<gallery mode=packed heights=230px caption="Dupsing „cywilny“">
Plik:Pietà di San Remigio.jpg|<div style='text-align:justify;>Giottino, fragment Piety di San Remigio, ok. 1360-1365; klęcząca młoda kobieta w sukni przewiązanej pasem z emaliowanych płytek, opadającym miękko na biodra - dupsingiem.</div>
Plik:Pietà di San Remigio.jpg|<div style='text-align:justify;>Giottino, fragment Piety di San Remigio, ok. 1360-1365; klęcząca młoda kobieta w sukni przewiązanej pasem z emaliowanych płytek, opadającym miękko na biodra dupsingiem</div>
Plik:Conrad von Soest.jpg|<div style='text-align:justify;>Conrad von Soest, fragment ołtarza w Bad Bildungen (Hesja); królowie przepasani dupsingami, 1403</div>  
Plik:Conrad von Soest.jpg|<div style='text-align:justify;>Conrad von Soest, fragment ołtarza w Bad Bildungen (Hesja); królowie przepasani dupsingami, 1403</div>  
Plik:Izajasz Champmol.jpg|<div style='text-align:justify;>Prorok Izajasz na Studni Patrarchów  w  Champmol  w Burgundii, 1395–1404; dupsing służy mu do powieszenia sakwy z przyborami do pisania</div>
Plik:Izajasz Champmol.jpg|<div style='text-align:justify;>Prorok Izajasz na Studni Patrarchów  w  Champmol  w Burgundii, 1395–1404; dupsing służy mu do powieszenia sakwy z przyborami do pisania.</div>
Plik:Adoracja 1444.jpg|<div style='text-align:justify;>Pokołon Trzech Króli, fragment ołtarza z Polling (Bawaria), 1444; król przepasamy ozdobnym dupsingiem jako oznaką wysokiej godności</div>   
Plik:Adoracja 1444.jpg|<div style='text-align:justify;>Pokołon Trzech Króli, fragment ołtarza z Polling (Bawaria), 1444; król przepasany ozdobnym dupsingiem jako oznaką wysokiej godności</div>   
Plik:Claus Hofmair.jpg|<div style='text-align:justify;>Dusing na epitafium aptekarza z Augsburga Clausa Hofmaira (zm. 1427), i jego żony Barbary (zm. 1457); kościół św. Maurycego w Augsburgu</div>
Plik:Claus Hofmair.jpg|<div style='text-align:justify;>Dusing na epitafium aptekarza z Augsburga Clausa Hofmaira (zm. 1427)  i jego żony Barbary (zm. 1457); kościół św. Maurycego w Augsburgu</div>
</gallery>
</gallery>



Wersja z 21:14, 22 kwi 2024

Duchsing; rysunki płaskorzeźb nagrobnych: po lewej z nagrobka w katedrze w Neuchâtel, poł. XIV wieku, postać nosi na dupsingu torbę ze skóry, za którą wtyka się sztylet; w środku Sir Nicolaus Dagworth w kościele w Norfolk z 1401 r., sztylet wisi po prawej stronie dupsingu, i Sir Johna Wylcotes w kościele Great Tew w Oxfordshire z 1410 r., dupsing na obręczach brzusznych służy jako nosidło miecza i sztyletu.

Dupsing, zapisywany także jako dubsing, dusing, duchsing, dupfing, duyvink, teusinke, tsusinke, z łaciny balteus, po francusku boudrier de hanche, ceinture basse, po włosku cintura portata in basso, jest elementem późnośredniowiecznego ubioru rycerskiego. Funkcjonuje jako rodzaj pasa, który charakteryzuje się szerokością i masywnymi okuciami wykonanymi z metali szlachetnych, a charakterystycznym dla niego jest niskie położenie w okolicach bioder. Służył jako element ochrony, pełniąc zarówno rolę praktyczną, jak i reprezentacyjną, i był traktowany jako oznaka rangi rycerskiej. Ma swoje korzenie w czasach rzymskich, kiedy to analogiczny szeroki, segmentowany pas metalowy (cingulum militare) stanowił część wyposażenia legionisty

Dupsing pojawił się około 1320-1340, gdy zaczęła się moda na opuszczanie pasa mieczowego nisko na biodrach, stając się sztywnym, pierścieniowym, szerokim pasem. Wydłużył się i swobodnie opadał aż do ud. Przyczynę tego upatruje się w rozwoju systemu opancerzenia: wymianie kolczugi na zbroję płytową, którą noszono jak kurtkę sięgającą za biodra. Dupsing przymocowany do dolnego brzegu obciążał zbroję i zapobiegał jej podnoszeniu. Charakterystyczne dla dupsingu było zdobienie go dzwonkami i grzechotkami. Służyły one nie tylko do ozdoby, ale mogły też pełnić funkcję praktyczną – na przykład sygnalizując obecność rycerza. Zastosowanie takich elementów w zbrojach paradnych było częścią pokazu statusu i bogactwa, a ich brzmienie podczas ruchu dodawało efektu teatralnego podczas uroczystości lub turniejów rycerskich.

Miecz był najpierw zawieszany na pierścieniach i z powodu niskiego umiejscowienia pasa na biodrach, jego koniec podczas chodzenia ciągnął się po ziemi z tyłu. Praktyczne mocowanie pasa przy biodrach za pomocą klamer lub haczyków, a pochwy miecza przez pętle upowszechniło się w II połowie XIV wieku. Często na dupsingu noszono również sztylet. Niekiedy samodzielnie, wtedy na prawym biodrze albo na środku. W tym ostatnim przypadku na dupsingu zawieszano torbę ze skóry, za którą wtykano sztylet. Sztylet noszono także w towarzystwie miecza.

Dupsing był szczególnie popularny we Francji i Anglii, a także w Niemczech, mniej we Włoszech. Noszony również w Polsce – patrz fotografia nagrobka Kazimierza Wielkiego. Niektóre z takich pasów należą do pięknych dzieł sztuki złotniczej. Jako element zbroi zachował się aż do czasów zmian w zbroi płytowej (pełna zbroja płytowa) w okresie renesansu.

Okresem największej popularności były lata około 1360 - około 1410. Zaczęto go także nosić na ubraniach cywilnych. Pod koniec XIV wieku, termin „dupsing” był używany również w odniesieniu do pasa kobiecego. Tilemann Elhen von Wolfhagen pisze w Kronice Limburgii (w 1389): „Dusinge noszony jest przez kobiety, dziewice i mężczyzn”. Do „cywilnego” dupsingu przyczepiano duży nóż, pojemnik na sztućce, torbę i inne przedmioty (jedna z fotografii – Izajasz – pokazuje przyczepione sakwy z przyborami do pisania). Wyszedł całkowicie z mody około połowy XV wieku. Ostatnia wzmianka pochodzi z roku 1470. Jedno z ostatnich przedstawień takiego pasa widzimy w kościele św. Maurycego w Augsburgu na epitafium miejscowego aptekarza Clausa Hofmaira (zm. 1427) i jego żony Barbary (zm. 1457) (fot.).

Zachowane przykłady dupsingu można znaleźć w kolekcjach muzealnych, jak na przykład w Bawarskim Muzeum Narodowym w Monachium.