Szablon:Artykuł miesiąca: Różnice pomiędzy wersjami

Z Silesiacum
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 12: Linia 12:
'''Kapliczka domkowa w Puszczy Białej'''  
'''Kapliczka domkowa w Puszczy Białej'''  


W Puszczy Białej, na zjeździe z tzw. traktu napoleońskiego do wsi Bojany koło Broku (woj. mazowieckie, pow. ostrowski), znajduje się drewniana kapliczka domkowa z gankiem i sygnaturką (52°41'15.8"N 21°48'15.4"E). Ufundowana została przez mieszkańców Bojan i Brzostowej w latach 30. XX w. i wykonana przez miejscowego cieślę Aleksandra Krawczykowskiego z Bojan.
W Puszczy Białej, na zjeździe z tzw. traktu napoleońskiego do wsi Bojany koło Broku (woj. mazowieckie, pow. ostrowski), znajduje się drewniana kapliczka domkowa z gankiem i sygnaturką (52°41'15.8"N 21°48'15.4"E). Ufundowana została przez mieszkańców Bojan i Brzostowej w latach 30. XX w. i wykonana przez miejscowego cieślę Aleksandra Krawczykowskiego z Bojan. Ten sam mistrz stolarski konserwował ją, według tablicy w kapliczce, w 1959 r. Pierwotnie miała wezwanie św. Magdaleny i był w niej obraz tej świętej, lecz został skradziony w latach 70. XX w. Od 1982 r. wisi w kapliczce kopia obrazu Matki Boskiej Bolesnej z Lichenia.
 
Ten sam mistrz stolarski konserwował ją, według tablicy w kapliczce, w 1959 r. Pierwotnie miała wezwanie św. Magdaleny i był w niej obraz tej świętej, lecz został skradziony w latach 70. XX w. Od 1982 r. wisi w kapliczce kopia obrazu Matki Boskiej Bolesnej z Lichenia.


Historia miejsca jako pustelni sięga jednak aż do I poł. XVIII w. O mieszkającym przy istniejącej tu wówczas kaplicy pustelniku eremicie ojcu Zawadzie wspomina wizytacja biskupia z 1740 r. <br>
Historia miejsca jako pustelni sięga jednak aż do I poł. XVIII w. O mieszkającym przy istniejącej tu wówczas kaplicy pustelniku eremicie ojcu Zawadzie wspomina wizytacja biskupia z 1740 r. <br>
'''[[Kapliczka domkowa w Puszczy Białej koło Broku|... cały artykuł]]'''  
'''[[Kapliczka domkowa w Puszczy Białej koło Broku|... cały artykuł]]'''  


<noinclude>[[Kategoria:Szablony strony głównej]]</noinclude>
<noinclude>[[Kategoria:Szablony strony głównej]]</noinclude>

Wersja z 10:28, 27 mar 2024

Kabalistyczny zapis daty na barokowej statui

Figura św. Jana Nepomucena w Niedźwiedniku w gm. Ziębice, w pow. ząbkowickim ma bardzo nietypową inskrypcję, której sens i forma były chyba do tej pory nierozpoznane - przynajmniej nie ma o tym mowy w szeroko dostępnych materiałach wspominających o tym pomniku, powstałych po II wojnie światowej.

Autorem rzeźby jest bardzki artysta Ludwig Andreas Jäschke. Stoi ona przy głównej drodze przebiegającej przez wieś, w jej części początkowej od strony Ziębic, na prawo od drogi odchodzącej do gospodarstw 96, 97, 99 (50°35'10.2"N 16°57'40.1"E). Koło figury płynie bezimienny potok będący lewobrzeżnym dopływem Oławy. Jan z Pomuka przedstawiony jest w charakterystyczny sposób nawiązujący do pierwowzoru Nepomuków na Moście Karola w Pradze ...

Najciekawszym elementem pomnika jest bardzo nietypowa w formie inskrypcja na cokole. Oprócz łacińskich słów zawiera też liczby, w tym powtórzone czterokrotnie 1743, które słusznie odczytywane jest jako data. Inne liczby pozostawały tajemnicą i opisujący pomnik najczęściej zbywają je stwierdzeniem, że napis jest niezrozumiały, lub że zawiera nie wiadomo z jakiego powodu tajemnicze ciągi liczb ... cały artykuł


Kapliczka domkowa w Puszczy Białej

W Puszczy Białej, na zjeździe z tzw. traktu napoleońskiego do wsi Bojany koło Broku (woj. mazowieckie, pow. ostrowski), znajduje się drewniana kapliczka domkowa z gankiem i sygnaturką (52°41'15.8"N 21°48'15.4"E). Ufundowana została przez mieszkańców Bojan i Brzostowej w latach 30. XX w. i wykonana przez miejscowego cieślę Aleksandra Krawczykowskiego z Bojan. Ten sam mistrz stolarski konserwował ją, według tablicy w kapliczce, w 1959 r. Pierwotnie miała wezwanie św. Magdaleny i był w niej obraz tej świętej, lecz został skradziony w latach 70. XX w. Od 1982 r. wisi w kapliczce kopia obrazu Matki Boskiej Bolesnej z Lichenia.

Historia miejsca jako pustelni sięga jednak aż do I poł. XVIII w. O mieszkającym przy istniejącej tu wówczas kaplicy pustelniku eremicie ojcu Zawadzie wspomina wizytacja biskupia z 1740 r.
... cały artykuł