Kamień nagrobny ze wsi Pieńki: Różnice pomiędzy wersjami

Z Silesiacum
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
(Utworzono nową stronę "thumb|360px|alt=Pruska baba ze wsi Pieniki, skansen w Wasilkowie|"Kamienna baba" ze wsi Pieńki '''Kamienna baba''' ze wsi Pieńki w g...")
 
Nie podano opisu zmian
Linia 1: Linia 1:
[[Plik:Pieńki kamienna baba.jpg|thumb|360px|alt=Pruska baba ze wsi Pieniki, skansen w Wasilkowie|"Kamienna baba" ze wsi Pieńki]]
[[Plik:Pieńki kamienna baba.jpg|thumb|360px|alt=Pruska baba ze wsi Pieniki, skansen w Wasilkowie|"Kamienna baba" ze wsi Pieńki]]
'''Kamienna baba''' ze wsi Pieńki w gminie Michałowo, w pow. białostockim to w rzeczywistości to stela nagrobna z cmentarzyska (mogiłek) we wsi Pieńki. Kamień znajduje się w lapidarium w Podlaskim Muzeum Kultury Ludowej w Wasilkowie (skansen).
'''Kamienna baba''' ze wsi Pieńki w gminie Michałowo, w pow. białostockim to w rzeczywistości stela nagrobna z cmentarzyska (mogiłek) we wsi Pieńki. Kamień znajduje się w lapidarium w Podlaskim Muzeum Kultury Ludowej w Wasilkowie (skansen).


Wiązano z nim hipotezy, a  właściwie legendy. Miała być np.  pozostałością po Jaćwięgach (Jaćwingach). Nazwę "baba" sugeruje dostrzegany przez niektórych antropomorficzny kształt. Wyryte trzy krzyże miały być  o wiele późniejsze. Dalszym ciągiem takich na niczym nie opartych hipotez był proces myślowy.  Jeżeli ''baba'' ma związek z Jaćwingami, można by kamień zaliczyć do '''''bab pruskich''''', gdyż byli oni, jak Prusowie,  Bałtami, a przez niektórych badaczy są uważani za jedno z pruskich plemion. ''Baby pruskie'' to kamienne posągi, pochodzące zapewne ze średniowiecza, o nieznanej funkcji i pochodzeniu. To tylko jedna z takich hipotez, gdyż na Podlasiu jest trochę kamieni, obrobionych lub nie, które pełnią funkcje przydrożnych figur z krzyżem, nagrobków, czy upamiętniają zdarzenia. Najsłynniejszym jest [[kamień pamiątkowy we wsi Bierwicha|kamień we wsi Bierwicha]], upamiętniający najazd rosyjski na Litwę w 1655 r. Większość to po prostu obiekty nagrobne, tak jak kamień z Pieniek.  
Wiązano z nim hipotezy, a  właściwie legendy. Miała być np.  pozostałością po Jaćwięgach (Jaćwingach). Nazwę "baba" sugeruje dostrzegany przez niektórych antropomorficzny kształt. Wyryte trzy krzyże miały być  o wiele późniejsze. Dalszym ciągiem takich na niczym nie opartych hipotez był proces myślowy.  Jeżeli ''baba'' ma związek z Jaćwingami, można by kamień zaliczyć do '''''bab pruskich''''', gdyż byli oni, jak Prusowie,  Bałtami, a przez niektórych badaczy są uważani za jedno z pruskich plemion. ''Baby pruskie'' to kamienne posągi, pochodzące zapewne ze średniowiecza, o nieznanej funkcji i pochodzeniu. To tylko jedna z takich hipotez, gdyż na Podlasiu jest trochę kamieni, obrobionych lub nie, które pełnią funkcje przydrożnych figur z krzyżem, nagrobków, czy upamiętniają zdarzenia. Najsłynniejszym jest [[kamień pamiątkowy we wsi Bierwicha|kamień we wsi Bierwicha]], upamiętniający najazd rosyjski na Litwę w 1655 r. Większość to po prostu obiekty nagrobne, tak jak kamień z Pieniek.  

Wersja z 21:17, 13 maj 2023

Pruska baba ze wsi Pieniki, skansen w Wasilkowie
"Kamienna baba" ze wsi Pieńki

Kamienna baba ze wsi Pieńki w gminie Michałowo, w pow. białostockim to w rzeczywistości stela nagrobna z cmentarzyska (mogiłek) we wsi Pieńki. Kamień znajduje się w lapidarium w Podlaskim Muzeum Kultury Ludowej w Wasilkowie (skansen).

Wiązano z nim hipotezy, a właściwie legendy. Miała być np. pozostałością po Jaćwięgach (Jaćwingach). Nazwę "baba" sugeruje dostrzegany przez niektórych antropomorficzny kształt. Wyryte trzy krzyże miały być o wiele późniejsze. Dalszym ciągiem takich na niczym nie opartych hipotez był proces myślowy. Jeżeli baba ma związek z Jaćwingami, można by kamień zaliczyć do bab pruskich, gdyż byli oni, jak Prusowie, Bałtami, a przez niektórych badaczy są uważani za jedno z pruskich plemion. Baby pruskie to kamienne posągi, pochodzące zapewne ze średniowiecza, o nieznanej funkcji i pochodzeniu. To tylko jedna z takich hipotez, gdyż na Podlasiu jest trochę kamieni, obrobionych lub nie, które pełnią funkcje przydrożnych figur z krzyżem, nagrobków, czy upamiętniają zdarzenia. Najsłynniejszym jest kamień we wsi Bierwicha, upamiętniający najazd rosyjski na Litwę w 1655 r. Większość to po prostu obiekty nagrobne, tak jak kamień z Pieniek.

Zobacz artykuł: Kamienne krzyże na Podlasiu