Henryk VI Dobry: Różnice pomiędzy wersjami

Z Silesiacum
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 4: Linia 4:
Bardzo intrygująca postać. I ten przydomek. Jego decyzja była kompletnie niezrozumiała i dla współczesnych i dziś. Pomijam tu zarzuty zdrady rodziny, córek itp., ale on w momencie podpisania układu z Janem był w wieku chrystusowym i świeżym wdowcem  po dużo starszej żonie. Kolejka młodych dam się ustawiała i mógł liczyć na synów. Jakaś skaza psychiczna była w nim albo ktoś w rodzaju [[Piotr z Głogowa|Piotra z Głogowa]] złożył "propozycję nie do odrzucenia" (przyłożył pistolet do głowy). Nawet jak rzeczywiście zidentyfikował się z miastem i czuł jak mieszczanin patrycjusz to jednak był mężczyzną w sile wieku w czasach gdy ród, potomkowie znaczył pewnie jeszcze więcej niż dziś.  
Bardzo intrygująca postać. I ten przydomek. Jego decyzja była kompletnie niezrozumiała i dla współczesnych i dziś. Pomijam tu zarzuty zdrady rodziny, córek itp., ale on w momencie podpisania układu z Janem był w wieku chrystusowym i świeżym wdowcem  po dużo starszej żonie. Kolejka młodych dam się ustawiała i mógł liczyć na synów. Jakaś skaza psychiczna była w nim albo ktoś w rodzaju [[Piotr z Głogowa|Piotra z Głogowa]] złożył "propozycję nie do odrzucenia" (przyłożył pistolet do głowy). Nawet jak rzeczywiście zidentyfikował się z miastem i czuł jak mieszczanin patrycjusz to jednak był mężczyzną w sile wieku w czasach gdy ród, potomkowie znaczył pewnie jeszcze więcej niż dziś.  


''ut non solum esse et vivere, sed bene esse et bene vivere in civitate nostra'' <small>(za Klose 1781, 629)</small> pisał w dokumencie z 2 sierpnia 1327 r. przyłączającym Nowe Miasto
''ut non solum esse et vivere, sed bene esse et bene vivere in civitate nostra'' <small>(za Klose 1781, 629)</small> pisał w przywileju z 2 sierpnia 1327 r. nadającym radzie Wrocławia prawo regulowania handlu chlebem, a zwłaszcza ustalania dni wolnego nim handlu (wolnego czyli bez ograniczeń cechowych).<br>
(nie tylko być i żyć, ale mieć się dobrze i dobrze żyć w naszym mieście).
(nie tylko być i żyć, ale mieć się dobrze i dobrze żyć w naszym mieście).



Wersja z 18:31, 26 sty 2023

Symboliczny sarkofag tumbowy Henryka VI Dobrego

Henryk VI Dobry (ur. 18 marca 1294, zm. 24 listopada 1335).

Bardzo intrygująca postać. I ten przydomek. Jego decyzja była kompletnie niezrozumiała i dla współczesnych i dziś. Pomijam tu zarzuty zdrady rodziny, córek itp., ale on w momencie podpisania układu z Janem był w wieku chrystusowym i świeżym wdowcem po dużo starszej żonie. Kolejka młodych dam się ustawiała i mógł liczyć na synów. Jakaś skaza psychiczna była w nim albo ktoś w rodzaju Piotra z Głogowa złożył "propozycję nie do odrzucenia" (przyłożył pistolet do głowy). Nawet jak rzeczywiście zidentyfikował się z miastem i czuł jak mieszczanin patrycjusz to jednak był mężczyzną w sile wieku w czasach gdy ród, potomkowie znaczył pewnie jeszcze więcej niż dziś.

ut non solum esse et vivere, sed bene esse et bene vivere in civitate nostra (za Klose 1781, 629) pisał w przywileju z 2 sierpnia 1327 r. nadającym radzie Wrocławia prawo regulowania handlu chlebem, a zwłaszcza ustalania dni wolnego nim handlu (wolnego czyli bez ograniczeń cechowych).
(nie tylko być i żyć, ale mieć się dobrze i dobrze żyć w naszym mieście).

Przypisy

  • Klose Samuel Benjamin. Von Breslau. Dokumentirte Geschichte und Beschreibung. In Briefen. Bd. 1. Breslau: 1781.