Płyta nagrobna z rytem miecza w Strzelinie: Różnice pomiędzy wersjami
mNie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
| Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Granitowa płyta nagrobna z XIII/XIV wieku z rytem miecza''' służy jako jedna z płyt chodnikowych na posesji przy ul. Staromiejskiej 34 w '''Strzelinie'''. Pochodzi prawdopodobnie z pobliskiego kościoła pw. Matki Chrystusa i św. Jana Ewangelisty, którego początki sięgają końca XIII w. W 1548 r. świątynię przejęli protestanci, a w 1749 r. została przekazana Braciom Czeskim z Gęsińca. Formalnie należała do nich do 1982 r., chociaż w 1945 r. został zniszczona i popadała w ruinę. Przejęta przez rzymskich katolików w 1982 r. i w latach 1983-1987 odbudowana. | '''Granitowa płyta nagrobna z XIII/XIV wieku z rytem miecza''' służy jako jedna z płyt chodnikowych na posesji przy ul. Staromiejskiej 34 w '''Strzelinie'''. Pochodzi prawdopodobnie z pobliskiego kościoła pw. Matki Chrystusa i św. Jana Ewangelisty, którego początki sięgają końca XIII w. W 1548 r. świątynię przejęli protestanci, a w 1749 r. została przekazana Braciom Czeskim z Gęsińca. Formalnie należała do nich do 1982 r., chociaż w 1945 r. został zniszczona i popadała w ruinę. Przejęta przez rzymskich katolików w 1982 r. i w latach 1983-1987 odbudowana. Budynek, przy którym znajduje się płyta był pastorówką (plebanią) Braci Czeskich. Obecnie to "cywilny" dom mieszkalny. Jest przycięta dla dopasowania do pozostałych płyt chodnika. Aktualne wymiary 80x49 cm. | ||
Romańskie i wczesnogotyckie płyty nagrobne z przedstawieniami mieczy uważane są za nagrobki rycerzy. Miecz był w średniowieczu najważniejszym atrybutem rycerza. Nierozłączny związek wojownika i jego miecza przekraczał próg doczesnego życia, dlatego zmarłych rycerzy wyposażano w miecz lub umieszczano jego wizerunek na nagrobnych płytach. Miecz miał przypominać zmarłego człowieka, a jednocześnie podobieństwo do krzyża czyniło go symbolem. | Romańskie i wczesnogotyckie płyty nagrobne z przedstawieniami mieczy uważane są za nagrobki rycerzy. Miecz był w średniowieczu najważniejszym atrybutem rycerza. Nierozłączny związek wojownika i jego miecza przekraczał próg doczesnego życia, dlatego zmarłych rycerzy wyposażano w miecz lub umieszczano jego wizerunek na nagrobnych płytach. Miecz miał przypominać zmarłego człowieka, a jednocześnie podobieństwo do krzyża czyniło go symbolem. | ||
Wersja z 06:56, 13 maj 2022
Granitowa płyta nagrobna z XIII/XIV wieku z rytem miecza służy jako jedna z płyt chodnikowych na posesji przy ul. Staromiejskiej 34 w Strzelinie. Pochodzi prawdopodobnie z pobliskiego kościoła pw. Matki Chrystusa i św. Jana Ewangelisty, którego początki sięgają końca XIII w. W 1548 r. świątynię przejęli protestanci, a w 1749 r. została przekazana Braciom Czeskim z Gęsińca. Formalnie należała do nich do 1982 r., chociaż w 1945 r. został zniszczona i popadała w ruinę. Przejęta przez rzymskich katolików w 1982 r. i w latach 1983-1987 odbudowana. Budynek, przy którym znajduje się płyta był pastorówką (plebanią) Braci Czeskich. Obecnie to "cywilny" dom mieszkalny. Jest przycięta dla dopasowania do pozostałych płyt chodnika. Aktualne wymiary 80x49 cm.
Romańskie i wczesnogotyckie płyty nagrobne z przedstawieniami mieczy uważane są za nagrobki rycerzy. Miecz był w średniowieczu najważniejszym atrybutem rycerza. Nierozłączny związek wojownika i jego miecza przekraczał próg doczesnego życia, dlatego zmarłych rycerzy wyposażano w miecz lub umieszczano jego wizerunek na nagrobnych płytach. Miecz miał przypominać zmarłego człowieka, a jednocześnie podobieństwo do krzyża czyniło go symbolem.