Kapliczka wojenna w Przemkowie: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
| Linia 1: | Linia 1: | ||
Na kościele | Na byłym kościele ewangelickim, a współcześnie cerkwii św. Michała Archanioła '''Przemkowie''' wisi drewniana płaskorzeźba powstała w 1916 r. w intencji podtrzymania ducha wojennego mieszkańców miasta. | ||
Płaskorzeźba zatytułowana<br> | Płaskorzeźba zatytułowana<br> | ||
| Linia 10: | Linia 10: | ||
Którzy we łzach sieją,<br> | Którzy we łzach sieją,<br> | ||
żąć będą w radości.<br> | żąć będą w radości.<br> | ||
W trzecim roku I wojny światowej społeczeństwo niemieckie odczuwało narastające zmęczenie i zniechęcenie związane z długotrwałym konfliktem. Racje żywnościowe były coraz bardziej ograniczone, co prowadziło do głodu i niedożywienia w wielu miastach. Morale wśród cywilów i żołnierzy zaczęło słabnąć, a wsparcie dla wojny malało. Codzienne życie stawało się coraz trudniejsze, a wiele rodzin musiało radzić sobie z utratą bliskich na froncie. Propaganda wojenna nadal próbowała podtrzymywać ducha walki, ale realia życia codziennego były coraz bardziej przytłaczające. Brak surowców i blokada morska powodowały poważne problemy gospodarcze. W miastach dochodziło do protestów i strajków, domagających się zakończenia wojny i poprawy warunków życia. Wzrosły napięcia polityczne, a nastroje rewolucyjne zaczęły się szerzyć w różnych regionach Niemiec. Nadzieje na szybkie zwycięstwo, które dominowały na początku wojny, ustąpiły miejsca pesymizmowi i poczuciu beznadziejności. Społeczeństwo było podzielone, a różne grupy społeczne i polityczne zaczęły kwestionować sens dalszego prowadzenia wojny. Mały Przemków leżał na uboczu ale tu również władze widziały konieczność prowojennej propagandy. Włączono w nią również kościół. | |||
| Linia 21: | Linia 23: | ||
<gallery mode=packed heights=230px caption="Kamienny krzyż i herb na kościele"> | <gallery mode=packed heights=230px caption="Kamienny krzyż i herb na kościele"> | ||
Plik:Przemków krzyż kamienny.jpg|[[Kamienne krzyże|Kamienny krzyż]] z bardzo słabo widocznym rytem miecza na kościelnym cmentarzu | Plik:Przemków krzyż kamienny.jpg|[[Kamienne krzyże|Kamienny krzyż]] z bardzo słabo widocznym rytem miecza na kościelnym cmentarzu | ||
Plik:Przemków kościół herb.jpg|Herb nad wejściem do kościoła | Plik:Przemków kościół herb.jpg|Herb nad wejściem do kościoła | ||
</gallery> | </gallery> | ||
[[Kategoria:Powiat polkowicki]] | [[Kategoria:Powiat polkowicki]] | ||
Wersja z 10:59, 21 lip 2024
Na byłym kościele ewangelickim, a współcześnie cerkwii św. Michała Archanioła Przemkowie wisi drewniana płaskorzeźba powstała w 1916 r. w intencji podtrzymania ducha wojennego mieszkańców miasta.
Płaskorzeźba zatytułowana
Die Saat der Zukunft (Nasiona przyszłosci).
U dołu fragment Psalmu 126
Die mit Tränen säen
werden mit Freuden ernten
czyli
Którzy we łzach sieją,
żąć będą w radości.
W trzecim roku I wojny światowej społeczeństwo niemieckie odczuwało narastające zmęczenie i zniechęcenie związane z długotrwałym konfliktem. Racje żywnościowe były coraz bardziej ograniczone, co prowadziło do głodu i niedożywienia w wielu miastach. Morale wśród cywilów i żołnierzy zaczęło słabnąć, a wsparcie dla wojny malało. Codzienne życie stawało się coraz trudniejsze, a wiele rodzin musiało radzić sobie z utratą bliskich na froncie. Propaganda wojenna nadal próbowała podtrzymywać ducha walki, ale realia życia codziennego były coraz bardziej przytłaczające. Brak surowców i blokada morska powodowały poważne problemy gospodarcze. W miastach dochodziło do protestów i strajków, domagających się zakończenia wojny i poprawy warunków życia. Wzrosły napięcia polityczne, a nastroje rewolucyjne zaczęły się szerzyć w różnych regionach Niemiec. Nadzieje na szybkie zwycięstwo, które dominowały na początku wojny, ustąpiły miejsca pesymizmowi i poczuciu beznadziejności. Społeczeństwo było podzielone, a różne grupy społeczne i polityczne zaczęły kwestionować sens dalszego prowadzenia wojny. Mały Przemków leżał na uboczu ale tu również władze widziały konieczność prowojennej propagandy. Włączono w nią również kościół.
- Płaskorzeźba wojenna z 1916 r.
-
-
-
-
- Kamienny krzyż i herb na kościele
-
Kamienny krzyż z bardzo słabo widocznym rytem miecza na kościelnym cmentarzu
-
Herb nad wejściem do kościoła