Pomniki Trójcy Świętej w Izbicku i Wysokiej: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
| Linia 6: | Linia 6: | ||
== Wysoka == | == Wysoka == | ||
Szeroko skomponowana grupa Świętej Trójcy: Bóg Ojciec i Syn, siedzący z dużym krzyżem po Jego prawej stronie. Obydwaj opierają się jednym ramieniem o dużą kulę ziemską. Nad nimi gołębica Ducha Świętego w znaku trójkąta. Postacie są do siebie obrócone w skręconej pozycji. Kształty komponowane pod kątem. Dynamiczna obróbka. Grupa przeznaczona do oglądania od przodu unosi się na chmurach z aniołkami, które tworzą smukłą bezpośrednią podstawę, która z kolei umieszczona jest na trójczłonowym postumencie. Narożniki każdej z trzech nałożonych na siebie części ozdobione [[spływ wolutowy|wolutami]] o różnych kształtach. Ozdobna dekoracja. Napisy na najniższej części (cokole). Na najwyższej ornament w typie [[Bandelwerk|Laub- und Bandelwerk]]. Z przodu na środkowej kartusz z herbem Ostoja<ref>Katalog zabytków sztuki w Polsce <small>(Katalog 1961, 56)</small> podaje, że jest to herb Przegonia ale herb o tej nazwie uważny za pochodny od Ostoi różni się od niej tym, że w klejnocie ma pół smoka ziejącego ogniem, a Ostoja pięć piór strusich <small>(Szymański 2001, 209)</small>. Poza tym od 1733 r. wieś była własnością Schimonskych pieczętujących się Ostoją.</ref> | Szeroko skomponowana grupa Świętej Trójcy: Bóg Ojciec i Syn, siedzący z dużym krzyżem po Jego prawej stronie. Obydwaj opierają się jednym ramieniem o dużą kulę ziemską. Nad nimi gołębica Ducha Świętego w znaku trójkąta. Postacie są do siebie obrócone w skręconej pozycji. Kształty komponowane pod kątem. Dynamiczna obróbka. Grupa przeznaczona do oglądania od przodu unosi się na chmurach z aniołkami, które tworzą smukłą bezpośrednią podstawę, która z kolei umieszczona jest na trójczłonowym postumencie. Narożniki każdej z trzech nałożonych na siebie części ozdobione [[spływ wolutowy|wolutami]] o różnych kształtach. Ozdobna dekoracja. Napisy na najniższej części (cokole). Na najwyższej ornament w typie [[Bandelwerk|Laub- und Bandelwerk]]. Z przodu na środkowej kartusz z herbem Ostoja<ref>Katalog zabytków sztuki w Polsce <small>(Katalog 1961, 56)</small> podaje, że jest to herb Przegonia ale herb o tej nazwie uważny za pochodny od Ostoi różni się od niej tym, że w klejnocie ma pół smoka ziejącego ogniem, a Ostoja pięć piór strusich <small>(Szymański 2001, 209)</small>. Poza tym od 1733 r. wieś była własnością Schimonskych pieczętujących się Ostoją.</ref> | ||
=== Chronostychy === | |||
Z każdej strony cokołu pomnika znajduje się inskrypcja w formie [[chronostych]]u. Chronogram daje zawsze datę 1748. | |||
Przód: | |||
{{Cytat| | |||
<center><poem> | |||
GLorIae | |||
PatrIs IngenItI FILII | |||
VnIgEnItI | |||
et spIrItVs ab VtroqVe | |||
proCeDentIs | |||
OMnIs bonI FontIs | |||
erreXIt | |||
C: I: de S: H: D. In W: et B: | |||
</poem></center>}} | |||
Pierwszy bok: | |||
{{Cytat| | |||
<center><poem> | |||
SIste hIC | |||
qVI CernIs: | |||
FIgVra est DeI TrIVnIVs | |||
honora | |||
qVoD sIgnat | |||
In spIrItV et VerItate | |||
aDora | |||
</poem></center>}} | |||
Drugi bok: | |||
{{Cytat| | |||
<center><poem> | |||
Sta et VIDe: | |||
oMnIpotentIa PatrIs | |||
sapIentIa FILII | |||
SpIrItVs sanCtI | |||
bonItas InfInIta | |||
sors TVa feLIX | |||
aeterna VIta | |||
</poem></center>}} | |||
== Galeria == | == Galeria == | ||
| Linia 41: | Linia 81: | ||
== Literatura == | == Literatura == | ||
* Baruchsen Lydia. ''Die schlesische Mariensäule. Ursprung, Wesen und Beziehungen zu verwandten Denkmalgruppen.'' Breslau: 1931, s. 144, 145 | |||
* Katalog zabytków sztuki w Polsce. T. 7, Województwo opolskie. Z. 14, Powiat strzelecki. Jerzy Łoziński i Barbara Wolff red. Warszawa: 1961, s. 14 i 56. | * Katalog zabytków sztuki w Polsce. T. 7, Województwo opolskie. Z. 14, Powiat strzelecki. Jerzy Łoziński i Barbara Wolff red. Warszawa: 1961, s. 14 i 56. | ||
* Szymański Józef. ''Herbarz rycerstwa polskiego z XVI wieku.'' Warszawa:2001. | * Szymański Józef. ''Herbarz rycerstwa polskiego z XVI wieku.'' Warszawa:2001. | ||
Wersja z 13:41, 17 sie 2023
Jedyne dwa barokowe pomniki Trójcy świętej w woj. opolskim, a bodaj jedyne wolno stojące przedstawienia Trójcy Świętej na całym Górnym Śląsku, stoją w odległości 13 km od siebie w Izbicku (Stubendorf) i Wysokiej (Wyssoka).
Pomnik w Izbicku datowany jest nieraz pochopnie na rok 1629, gdyż taka data znajduje się na cokole, a pod nią jeszcze data 1927. Ta druga jest prawdopodobnie datą odnowienia, może przeniesienia. Rok 1629 jest niemożliwy jako czas powstania figury w tym kształcie. To stylistycznie późny barok, nawet rokoko. Z pewnością wiek XVIII, najpewniej jego połowa. Pewną wskazówką może być pomnik Trójcy Świętej w pobliskiej Wysokiej. Podobny formą, ułożeniem postaci. Jego datowanie z chronostychów to 1748. Obydwa pomniki mogą być fundacjami mającymi ze sobą chociażby taki związek, że postawienie pierwszego było inspiracją, ale i wzorem dla powstania drugiego.
Wysoka
Szeroko skomponowana grupa Świętej Trójcy: Bóg Ojciec i Syn, siedzący z dużym krzyżem po Jego prawej stronie. Obydwaj opierają się jednym ramieniem o dużą kulę ziemską. Nad nimi gołębica Ducha Świętego w znaku trójkąta. Postacie są do siebie obrócone w skręconej pozycji. Kształty komponowane pod kątem. Dynamiczna obróbka. Grupa przeznaczona do oglądania od przodu unosi się na chmurach z aniołkami, które tworzą smukłą bezpośrednią podstawę, która z kolei umieszczona jest na trójczłonowym postumencie. Narożniki każdej z trzech nałożonych na siebie części ozdobione wolutami o różnych kształtach. Ozdobna dekoracja. Napisy na najniższej części (cokole). Na najwyższej ornament w typie Laub- und Bandelwerk. Z przodu na środkowej kartusz z herbem Ostoja[1]
Chronostychy
Z każdej strony cokołu pomnika znajduje się inskrypcja w formie chronostychu. Chronogram daje zawsze datę 1748.
Przód:
GLorIae
PatrIs IngenItI FILII
VnIgEnItI
et spIrItVs ab VtroqVe
proCeDentIs
OMnIs bonI FontIs
erreXIt
C: I: de S: H: D. In W: et B:
Pierwszy bok:
SIste hIC
qVI CernIs:
FIgVra est DeI TrIVnIVs
honora
qVoD sIgnat
In spIrItV et VerItate
aDora
Drugi bok:
Sta et VIDe:
oMnIpotentIa PatrIs
sapIentIa FILII
SpIrItVs sanCtI
bonItas InfInIta
sors TVa feLIX
aeterna VIta
Galeria
-
Trójca Święta na kolumnie w Wysokiej, pow. strzelecki (fot. 2015).
-
Izbicko, pow. strzelecki; Trójca Święta (fot. 2015).
-
Wysoka, pow. strzelecki; kolumna Trójcy świętej, 1748 (fot. 2015).
-
Izbicko, pow. strzelecki; pomnik Trójcy Świętej, XVIII w. (fot. 2015).
-
Herb na cokole kolumny Trójcy Świętej w Wysokiej.
-
Inskrypcja na cokole kolumny Trójcy Świętej w Wysokiej, przód
-
Inskrypcja na cokole kolumny Trójcy Świętej w Wysokiej, bok 1
-
Inskrypcja na cokole kolumny Trójcy Świętej w Wysokiej, bok 2
-
Procesja w dniu św. Marka 1929 r.; Wysoka, pow. strzelecki.
-
Fragment cokołu pomnika w Izbicku z datami 1629 i 1927. Cokół jest wtórny i najpewniej właśnie z roku 1927. Data 1629 została wówczas umieszczona prawdopodobnie jako data powstania figury. Jest ona oczywiście nierealna.
Święty Jan Nepomucen w Izbicku
-
Izbicko, pow. strzelecki; barkowa figura św. Jana Nepomucena z 1723 r. (fot. 2018)
-
Św. Jan Nepomucen, 1723; Izbicko (fot. 2018)
-
Herby w małżeńskim aliansie na cokole figury św. Jana Nepomucena w Izbicku. Według Katalogu Zabytków Sztuki (Powiat strzelecki 1961, 14): kartusz z niezidentyfikowanym herbem. To herb małżeństwa: von Larisch (mąż - prawa strona herbowa) i prawdopodobnie von Scharowetz (żona - lewa strona herbowa). To z pewnością fundatorzy figury. Larischowie byli w tym czasie właścicielami Izbicka.
Zobacz
- Kolumny Trójcy Świętej w hrabstwie kłodzkim i na Śląsku
- Kolumna Trójcy Świętej w Kłodzku
- Kolumna Trójcy Świętej w Lizawicach
- Kolumny Trójcy Świętej w Mielniku i Gorzanowie
- Pomnik Trójcy Świętej w Szalejowie Dolnym
- Tron Łaski z 1677 r. w Lesicy
Przypisy
- ↑ Katalog zabytków sztuki w Polsce (Katalog 1961, 56) podaje, że jest to herb Przegonia ale herb o tej nazwie uważny za pochodny od Ostoi różni się od niej tym, że w klejnocie ma pół smoka ziejącego ogniem, a Ostoja pięć piór strusich (Szymański 2001, 209). Poza tym od 1733 r. wieś była własnością Schimonskych pieczętujących się Ostoją.
Literatura
- Baruchsen Lydia. Die schlesische Mariensäule. Ursprung, Wesen und Beziehungen zu verwandten Denkmalgruppen. Breslau: 1931, s. 144, 145
- Katalog zabytków sztuki w Polsce. T. 7, Województwo opolskie. Z. 14, Powiat strzelecki. Jerzy Łoziński i Barbara Wolff red. Warszawa: 1961, s. 14 i 56.
- Szymański Józef. Herbarz rycerstwa polskiego z XVI wieku. Warszawa:2001.