Pomniki Trójcy Świętej w Izbicku i Wysokiej: Różnice pomiędzy wersjami

Z Silesiacum
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
mNie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 1: Linia 1:
Jedyne dwa '''barokowe pomniki Trójcy świętej''' w woj. opolskim, a bodaj jedyne wolno stojące przedstawienia Trójcy Świętej na całym Górnym Śląsku, stoją w odległości 13 km od siebie w '''Izbicku''' i '''Wysokiej'''.  
Jedyne dwa '''barokowe pomniki Trójcy świętej''' w woj. opolskim, a bodaj jedyne wolno stojące przedstawienia Trójcy Świętej na całym Górnym Śląsku, stoją w odległości 13 km od siebie w '''Izbicku''' (''Stubendorf'') i '''Wysokiej''' (''Wyssoka'').  


Pomnik w Izbicku datowany jest nieraz pochopnie na rok 1629, gdyż taka data znajduje się na cokole, a pod nią jeszcze data 1927. Ta druga jest prawdopodobnie datą odnowienia, może przeniesienia. Rok 1629 jest niemożliwy jako czas powstania figury w tym kształcie. To stylistycznie późny barok, nawet rokoko. Z pewnością wiek XVIII, najpewniej jego połowa. Pewną wskazówką może być pomnik Trójcy Świętej w pobliskiej Wysokiej. Podobny formą, ułożeniem postaci. Jego datowanie z chronostychów to 1748. Obydwa pomniki mogą być fundacjami mającymi ze sobą chociażby taki związek, że postawienie pierwszego było inspiracją, ale i wzorem dla powstania drugiego.
Pomnik w Izbicku datowany jest nieraz pochopnie na rok 1629, gdyż taka data znajduje się na cokole, a pod nią jeszcze data 1927. Ta druga jest prawdopodobnie datą odnowienia, może przeniesienia. Rok 1629 jest niemożliwy jako czas powstania figury w tym kształcie. To stylistycznie późny barok, nawet rokoko. Z pewnością wiek XVIII, najpewniej jego połowa. Pewną wskazówką może być pomnik Trójcy Świętej w pobliskiej Wysokiej. Podobny formą, ułożeniem postaci. Jego datowanie z chronostychów to 1748. Obydwa pomniki mogą być fundacjami mającymi ze sobą chociażby taki związek, że postawienie pierwszego było inspiracją, ale i wzorem dla powstania drugiego.
Linia 12: Linia 12:
Plik:Izbicko Nepomucen pomnik.jpg|Izbicko, pow. strzelecki; barkowa figura św. Jana Nepomucena z 1723 r. (fot. 2018)  
Plik:Izbicko Nepomucen pomnik.jpg|Izbicko, pow. strzelecki; barkowa figura św. Jana Nepomucena z 1723 r. (fot. 2018)  
Plik:Izbicko Nepmucen.jpg|Św. Jan Nepomucen, 1723; Izbicko (fot. 2018)
Plik:Izbicko Nepmucen.jpg|Św. Jan Nepomucen, 1723; Izbicko (fot. 2018)
Plik:Izbicko Nepomucen herb.jpg|<div style='text-align:justify;>Herby w małżeńskim aliansie na cokole figury św. Jana Nepomucena w Izbicku. Według Katalogu Zabytków Sztuki <small>(Powiat strzelecki 1961, 14)</small>: kartusz z niezidentyfikowanym herbem. To herb maleństwa: Larisch (mąż - prawa strona herbowa) i Zedlitz (żona - lewa strona herbowa). Byli z pewnością fundatorami figury. Larischowie byli w tym czasie właścicielami Izbicka.  
Plik:Izbicko Nepomucen herb.jpg|<div style='text-align:justify;>Herby w małżeńskim aliansie na cokole figury św. Jana Nepomucena w Izbicku. Według Katalogu Zabytków Sztuki <small>(Powiat strzelecki 1961, 14)</small>: kartusz z niezidentyfikowanym herbem. To herb małżeństwa: von Larisch (mąż - prawa strona herbowa) i prawdopodobnie von Scharowetz (żona - lewa strona herbowa). To z pewnością fundatorzy figury. Larischowie byli w tym czasie właścicielami Izbicka.  
</gallery>
</gallery>



Wersja z 22:32, 12 sie 2023

Jedyne dwa barokowe pomniki Trójcy świętej w woj. opolskim, a bodaj jedyne wolno stojące przedstawienia Trójcy Świętej na całym Górnym Śląsku, stoją w odległości 13 km od siebie w Izbicku (Stubendorf) i Wysokiej (Wyssoka).

Pomnik w Izbicku datowany jest nieraz pochopnie na rok 1629, gdyż taka data znajduje się na cokole, a pod nią jeszcze data 1927. Ta druga jest prawdopodobnie datą odnowienia, może przeniesienia. Rok 1629 jest niemożliwy jako czas powstania figury w tym kształcie. To stylistycznie późny barok, nawet rokoko. Z pewnością wiek XVIII, najpewniej jego połowa. Pewną wskazówką może być pomnik Trójcy Świętej w pobliskiej Wysokiej. Podobny formą, ułożeniem postaci. Jego datowanie z chronostychów to 1748. Obydwa pomniki mogą być fundacjami mającymi ze sobą chociażby taki związek, że postawienie pierwszego było inspiracją, ale i wzorem dla powstania drugiego.

Galeria