Kolumna Trójcy Świętej w Lizawicach: Różnice pomiędzy wersjami
mNie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
| Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:Lizawice.jpg|thumb|right|460px|Lizawice, pozostałości kolumny Trójcy Świętej z XVIII w.]] | [[Plik:Lizawice.jpg|thumb|right|460px|1. Lizawice, pozostałości kolumny Trójcy Świętej z XVIII w. (fot. 2013). ]] | ||
'''Lizawice''' koło Oławy, do 1945 r. ''Leisewitz''. Wieś wzmiankowana w 1387 roku jako ''Leysewitz''. Lokowana na prawie niemieckim niedługo przed tą datą. Prawdopodobnie było to przeniesienie słowiańskiej (polskiej) wsi na takie prawo, a nie założenie wsi na surowym korzeniu przez zasiedlenie zachodnich osadników. W XVIII w. wieś należała do klasztoru Szpitalników z Czerwoną Gwiazdą we Wrocławiu. We wsi nie było kościoła. Katolicy mieli parafię w Sobocisku (''Zottwitz''), a ewangelicy w Marszowicach (''Marschwitz''). Ciekawostką jest fakt, że była to okolica, w której długo zachował się na lewobrzeżnym Śląsku język polski. Kazań po polsku zaprzestano w Sobocisku w 1842 r. | '''Lizawice''' koło Oławy, do 1945 r. ''Leisewitz''. Wieś wzmiankowana w 1387 roku jako ''Leysewitz''. Lokowana na prawie niemieckim niedługo przed tą datą. Prawdopodobnie było to przeniesienie słowiańskiej (polskiej) wsi na takie prawo, a nie założenie wsi na surowym korzeniu przez zasiedlenie zachodnich osadników. W XVIII w. wieś należała do klasztoru Szpitalników z Czerwoną Gwiazdą we Wrocławiu. We wsi nie było kościoła. Katolicy mieli parafię w Sobocisku (''Zottwitz''), a ewangelicy w Marszowicach (''Marschwitz''). Ciekawostką jest fakt, że była to okolica, w której długo zachował się na lewobrzeżnym Śląsku język polski. Kazań po polsku zaprzestano w Sobocisku w 1842 r. | ||
== Kolumna Trójcy Świętej == | == Kolumna Trójcy Świętej == | ||
Na skrzyżowaniu drogi prowadzącej od szosy Wrocław - Opole do torów kolejowych z główną drogą wsi <small>(50°58'23.7"N 17°12'53.8"E)</small> stoi destrukt kolumny Trójcy Świętej. Z cokołu powojenni mieszkańcy uczynili kapliczkę; przewrócona kolumna leży obok. | Na skrzyżowaniu drogi prowadzącej od szosy Wrocław - Opole do torów kolejowych z główną drogą wsi <small>(50°58'23.7"N 17°12'53.8"E)</small> stoi destrukt barokowej kolumny Trójcy Świętej. Pomnik pochodzi prawdopodobnie z 1769 r. Z cokołu powojenni mieszkańcy uczynili kapliczkę; przewrócona kolumna koryncka (fot. 6 - głowica) leży obok. W jej miejscu na cokole umieszczono drewniany krzyż, na którym wisi kapliczka skrzynkowa. Na cokole pojawiają sie też typowe współczesne figurki maryjne. W 2013 r. obok krzyża leżała głowa jeden z boskich postaci (fot. 3); w sierpniu 2023 r. nie było jej. | ||
=== Opis według Lydii Baruchsen <small>(Baruchsen 1931, 139)</small> === | === Opis według Lydii Baruchsen <small>(Baruchsen 1931, 139)</small> === | ||
| Linia 33: | Linia 33: | ||
== Galeria == | == Galeria == | ||
<gallery mode=packed heights=230px> | <gallery mode=packed heights=230px> | ||
Plik:Lizawice e.jpg | Plik:Lizawice e.jpg|2. Drewniany krzyż kapliczką skrzynkową i figurka Maryi na cokole (fot. 2913). | ||
Plik:Lizawice f.jpg | Plik:Lizawice f.jpg|3. Głowa jednej z boskich postaci ze zwieńczenia kolumny (fot. 2013). | ||
Plik:Lizawice d.jpg | Plik:Lizawice d.jpg|4. "Ucieczka do Egiptu" - płaskorzeźba na cokole (fot. 2013). | ||
Plik:Lizawice c.jpg | Plik:Lizawice c.jpg|5. Kolumna leżąca obok kapliczki (fot. 2013). | ||
Plik:Lizawice b.jpg | Plik:Lizawice b.jpg|6. Kapitel (koryncki) i zwieńczenie - rzeźba Trójcy Świętej (fot. 2013) | ||
Plik:Lizawice g.jpg | Plik:Lizawice g.jpg|7. Tył cokołu z datą 28.1.1769 (fot. 2013). | ||
</gallery> | </gallery> | ||
Wersja z 11:53, 9 sie 2023

Lizawice koło Oławy, do 1945 r. Leisewitz. Wieś wzmiankowana w 1387 roku jako Leysewitz. Lokowana na prawie niemieckim niedługo przed tą datą. Prawdopodobnie było to przeniesienie słowiańskiej (polskiej) wsi na takie prawo, a nie założenie wsi na surowym korzeniu przez zasiedlenie zachodnich osadników. W XVIII w. wieś należała do klasztoru Szpitalników z Czerwoną Gwiazdą we Wrocławiu. We wsi nie było kościoła. Katolicy mieli parafię w Sobocisku (Zottwitz), a ewangelicy w Marszowicach (Marschwitz). Ciekawostką jest fakt, że była to okolica, w której długo zachował się na lewobrzeżnym Śląsku język polski. Kazań po polsku zaprzestano w Sobocisku w 1842 r.
Kolumna Trójcy Świętej
Na skrzyżowaniu drogi prowadzącej od szosy Wrocław - Opole do torów kolejowych z główną drogą wsi (50°58'23.7"N 17°12'53.8"E) stoi destrukt barokowej kolumny Trójcy Świętej. Pomnik pochodzi prawdopodobnie z 1769 r. Z cokołu powojenni mieszkańcy uczynili kapliczkę; przewrócona kolumna koryncka (fot. 6 - głowica) leży obok. W jej miejscu na cokole umieszczono drewniany krzyż, na którym wisi kapliczka skrzynkowa. Na cokole pojawiają sie też typowe współczesne figurki maryjne. W 2013 r. obok krzyża leżała głowa jeden z boskich postaci (fot. 3); w sierpniu 2023 r. nie było jej.
Opis według Lydii Baruchsen (Baruchsen 1931, 139)
Trójca Święta z Chrystusem w ludzkiej postaci jako grupa zwieńczająca okrągłą kolumnę.
Znajduje sie na skrzyżowaniu w okolicy stacji kolejowej.
Data wzniesienia: Analiza stylu wskazuje na pierwsze dziesięciolecia XVIII w. (Lutsch mówi o końcu XVII w. (Lutsch 1889, 375)), jednak inskrypcja podaje datę 20.01.1769.
Opis: Prostopadłościenna, długa podstawa. Na niej, wyraźnie horyzontalnie odgraniczony, mniejszy cokół z bocznymi wolutami i przedstawieniem w reliefie na froncie. Koryncka kolumna o gładkim trzonie, z główkami aniołów i girlandami kwiatów na kapitelu.
Zwieńczenie: Trójca Święta w chmurach. Po lewej stronie obserwatora Chrystus, jedynie z szeroko zwisającą przepaską na biodrach; prawą ręką błogosławi, w lewej dzierży krzyż. Po prawej stronie obserwatora Bóg Ojciec, z berłem w prawej ręce, lewa spoczywa na globie, który trzyma na lewym kolanie. Powyżej gołębica symbolizująca Ducha Świętego, otoczona promieniami. Tył płaski.
Zdobienia: Zamknięte dołem woluty. Pojedyncze zagięcie linii konturu; pionowy podział za pomocą wgłębień; girlandy rozetowe.
Ozdoby: Woluty: zamykają się na dole; pojedyncze zagięcie linii konturu; pionowy podział za pomocą wgłębień; girlanda z roset. Relief przedstawiony w wgłębionej ramie o złamanym konturze: Ucieczka do Egiptu.
Opis ogólny: Pokaźne rozmiary; odpowiednio solidne proporcje poszczególnych części; wykonanie surowe
Opis ogólny: Wyjątkowo duże wymiary; odpowiednio solidne proporcje poszczególnych części; wykonanie surowe (zgrubne, prymitywne), szczególnie w przypadku plastyki figuralnej. Przeznaczone do oglądania z przodu.
Napisy:
Z tyłu podstawy:
"20. 1. 1769",
poniżej:
„F.S.M. 1810”.
Galeria
-
2. Drewniany krzyż kapliczką skrzynkową i figurka Maryi na cokole (fot. 2913).
-
3. Głowa jednej z boskich postaci ze zwieńczenia kolumny (fot. 2013).
-
4. "Ucieczka do Egiptu" - płaskorzeźba na cokole (fot. 2013).
-
5. Kolumna leżąca obok kapliczki (fot. 2013).
-
6. Kapitel (koryncki) i zwieńczenie - rzeźba Trójcy Świętej (fot. 2013)
-
7. Tył cokołu z datą 28.1.1769 (fot. 2013).
Literatura
- Baruchsen Lydia. Die schlesische Mariensäule. Ursprung, Wesen und Beziehungen zu verwandten Denkmalgruppen. Breslau: 1931, s. 139.
- Lutsch Hans. Verzeichnis der Kunstdenkmäler der Provinz Schlesien, Bd. 2. Die Kunstdenkmäler der Landkreise des Reg.-Bezirks Breslau. Breslau: 1889, s. 375.