Kolumny Trójcy Świętej na Śląsku: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
| Linia 1: | Linia 1: | ||
{{Stub 2}} | {{Stub 2}} | ||
[[Plik:Graben.jpg|thumb|right|200px|Kolumna Trójcy Świętej w Wiedniu (1693)]] | [[Plik:Graben.jpg|thumb|right|200px|Kolumna Trójcy Świętej w Wiedniu (1693)]] | ||
'''Kolumny Trójcy Świętej''' to zjawisko artystyczne i kulturowe charakterystyczne dla XVII i XVIII wieku wynikające ze specyfiki historycznej, ideologicznej i artystycznej okresu. Są elementem szerszego ówczesnego zjawiska, a mianowicie rozwoju wotywnych rzeźb wolnostojących o określonym wydźwięku religijnym | '''Kolumny Trójcy Świętej''' to zjawisko artystyczne i kulturowe charakterystyczne dla XVII i XVIII wieku wynikające ze specyfiki historycznej, ideologicznej i artystycznej okresu. Są elementem szerszego ówczesnego zjawiska, a mianowicie rozwoju wotywnych rzeźb wolnostojących o określonym wydźwięku religijnym. Rzeźba w tej formie pojawia się niezwykle licznie na rozległym obszarze jako wyraz specyficznej barokowej pobożności. Poszczególne pomniki wykazują podobieństwa strukturalne i formalne, różnią się jednak pod względem ikonografii i funkcji. Oprócz kolumn Trójcy Świętej to głównie kolumny maryjne. Pojawiają się też pomniki ku czci innych świętych, których kult był w okresie baroku szczególnie żywy. | ||
Taki rodzaj wolno stojących rzeźb o charakterze kultowym zaczynał wykształcać się jako niezależny akcent w dziedzinie urbanistyki i krajobrazu około połowy XVII w. Proces był powiązany z kontrreformacją, która wówczas nabierała rozpędu. | Taki rodzaj wolno stojących rzeźb o charakterze kultowym zaczynał wykształcać się jako niezależny akcent w dziedzinie urbanistyki i krajobrazu około połowy XVII w. Proces był powiązany z kontrreformacją, która wówczas nabierała rozpędu. | ||
Kolumny Trójcy świętej nie są specyficzne dla Śląska w okresie 1677-1800, ale występują w jeszcze większym nasileniu w Austrii, południowych Niemczech, Węgrzech, w Czechach i na Morawach, czyli tam gdzie panowali Habsburgowie. | Kolumny Trójcy świętej nie są specyficzne dla Śląska w okresie 1677-1800, ale występują w jeszcze większym nasileniu w Austrii, południowych Niemczech, Węgrzech, w Czechach i na Morawach, czyli tam gdzie panowali Habsburgowie. Śląskie kolumny wykazują pewne cechy specyficzne, ale jak z wszystkich wymienionych prowincji, z zastrzeżeniem Tronów Łaski, mają odniesienie do wzorca, którym jest kolumna na placu Graben w Wiedniu. Ten powstały w latach 1687–1693 monumentalny (21 m) pomnik został ufundowany przez cesarza Leopolda I w podzięce Bogu za zakończenie zarazy (''Pestsäule'', kolumna morowa) . Szalejąca w 1679 r. po Europie epidemia dżumy miała zabić w samym Wiedniu około 100 tys. osób. Wiedeńska statua stała się punktem odniesienia dla innych w monarchii Habsburgów. Nawiązywały do niej formą, programami ikonograficznymi, jak też przyczynami fundacji. | ||
La Gloria | |||
== Hrabstwo kłodzkie == | |||
=== Tron Łaski === | |||
<gallery mode=packed heights=260px> | |||
Plik:Lesica Tron Łaski w 2011.jpg|[[Tron Łaski z 1677 r. w Lesicy|Lesica, pow. kłodzki; Tron Łaski z 1677 (fot. 2011) | |||
Plik:Lesica Tron Łaski 2001 b.jpg|Zwieńczenie figury z 1677 r. w Lesicy (fot. 2001) | |||
Plik:Mielnik kolumna.jpg|[[Kolumny Trójcy Świętej w Mielniku i Gorzanowie|Mielnik, pow. kłodzki; kolumna Trójcy Świętej]], I poł. XVIII w. | |||
Plik:Mielnik Tron.jpg|Zwieńczenie kolumny w Mielniku | |||
Plik:Gorzanów Tron Łaski.jpg|Zwieńczenie kolumny w Gorzanowie pow. kłodzki | |||
Plik:Goworów Tron Łaski 1.jpg|[[Tron Łaski]], II poł. XVIII w.; Goworów pow. kłodzki (fot. 2014) | |||
</gallery> | |||
=== Trójca Święta w Chwale === | |||
<gallery mode=packed heights=260px> | <gallery mode=packed heights=260px> | ||
Plik:Kłodzko kolumna Trójcy Świętej.jpg|[[Kolumna Trójcy Świętej w Kłodzku]] (1709) | Plik:Kłodzko kolumna Trójcy Świętej.jpg|[[Kolumna Trójcy Świętej w Kłodzku]] (1709) | ||
Plik:Kłodzko La Gloria.jpg|Trójca Święta ( | Plik:Kłodzko La Gloria.jpg|Trójca Święta na kolumnie w Kłodzku (1709) | ||
Plik:Bystrzyca Kłodzka kolumna Trójcy Świętej.jpg|Kolumna Trójcy Świętej w Bystrzycy Kłodzkiej (1736) | |||
Plik:Bystrzyca Kłodzka Trójca Święta na kolumnie.jpg|Trójca Święta na kolumnie w Bystrzycy Kłodzkiej (1736) | |||
Plik:Lądek-Zdrój kolumna Trójcy Świętej.jpg|Koronacja Matki Boskiej; kolumna Trójcy Świętej w Lądku-Zdroju (1741) | |||
Plik:Lądek-Zdrój Trójca Święta na kolumnie.jpg|Koronacja Matki Boskiej; Trójca Święta na kolumnie Lądku-Zdroju (1741) | |||
Plik:Laskowka Trojca Swieta.jpg|Laskówka, pow. ząbkowicki | Plik:Laskowka Trojca Swieta.jpg|Laskówka, pow. ząbkowicki | ||
Plik:Laskowka Trojca Swieta b.jpg|Laskówka, pow. ząbkowicki | Plik:Laskowka Trojca Swieta b.jpg|Laskówka, pow. ząbkowicki | ||
Plik:Szalejów Dolny Trójca Święta.jpg|[[Pomnik Trójcy Świętej w Szalejowie Dolnym|Nietypowe przedstawienie Trójcy świętej na pomniku w Szalejowie Dolnym pow. kłodzki]], I poł. XVIII w. | Plik:Szalejów Dolny Trójca Święta.jpg|[[Pomnik Trójcy Świętej w Szalejowie Dolnym|Nietypowe przedstawienie Trójcy świętej na pomniku w Szalejowie Dolnym pow. kłodzki]], I poł. XVIII w. | ||
</gallery> | |||
== Śląsk == | |||
<gallery mode=packed heights=260px> | |||
Plik:Uniemyśl Trójca Święta.jpg|Destrukt kolumny Trójcy Świętej w Uniemyślu pow. kamiennogórski (XVIII w.) | Plik:Uniemyśl Trójca Święta.jpg|Destrukt kolumny Trójcy Świętej w Uniemyślu pow. kamiennogórski (XVIII w.) | ||
</gallery> | </gallery> | ||
Wersja z 16:00, 15 lip 2023

Kolumny Trójcy Świętej to zjawisko artystyczne i kulturowe charakterystyczne dla XVII i XVIII wieku wynikające ze specyfiki historycznej, ideologicznej i artystycznej okresu. Są elementem szerszego ówczesnego zjawiska, a mianowicie rozwoju wotywnych rzeźb wolnostojących o określonym wydźwięku religijnym. Rzeźba w tej formie pojawia się niezwykle licznie na rozległym obszarze jako wyraz specyficznej barokowej pobożności. Poszczególne pomniki wykazują podobieństwa strukturalne i formalne, różnią się jednak pod względem ikonografii i funkcji. Oprócz kolumn Trójcy Świętej to głównie kolumny maryjne. Pojawiają się też pomniki ku czci innych świętych, których kult był w okresie baroku szczególnie żywy.
Taki rodzaj wolno stojących rzeźb o charakterze kultowym zaczynał wykształcać się jako niezależny akcent w dziedzinie urbanistyki i krajobrazu około połowy XVII w. Proces był powiązany z kontrreformacją, która wówczas nabierała rozpędu.
Kolumny Trójcy świętej nie są specyficzne dla Śląska w okresie 1677-1800, ale występują w jeszcze większym nasileniu w Austrii, południowych Niemczech, Węgrzech, w Czechach i na Morawach, czyli tam gdzie panowali Habsburgowie. Śląskie kolumny wykazują pewne cechy specyficzne, ale jak z wszystkich wymienionych prowincji, z zastrzeżeniem Tronów Łaski, mają odniesienie do wzorca, którym jest kolumna na placu Graben w Wiedniu. Ten powstały w latach 1687–1693 monumentalny (21 m) pomnik został ufundowany przez cesarza Leopolda I w podzięce Bogu za zakończenie zarazy (Pestsäule, kolumna morowa) . Szalejąca w 1679 r. po Europie epidemia dżumy miała zabić w samym Wiedniu około 100 tys. osób. Wiedeńska statua stała się punktem odniesienia dla innych w monarchii Habsburgów. Nawiązywały do niej formą, programami ikonograficznymi, jak też przyczynami fundacji.
La Gloria
Hrabstwo kłodzkie
Tron Łaski
-
Lesica, pow. kłodzki; Tron Łaski z 1677 (fot. 2011)
-
Zwieńczenie figury z 1677 r. w Lesicy (fot. 2001)
-
Mielnik, pow. kłodzki; kolumna Trójcy Świętej, I poł. XVIII w.
-
Zwieńczenie kolumny w Mielniku
-
Zwieńczenie kolumny w Gorzanowie pow. kłodzki
-
Tron Łaski, II poł. XVIII w.; Goworów pow. kłodzki (fot. 2014)
Trójca Święta w Chwale
-
Trójca Święta na kolumnie w Kłodzku (1709)
-
Kolumna Trójcy Świętej w Bystrzycy Kłodzkiej (1736)
-
Trójca Święta na kolumnie w Bystrzycy Kłodzkiej (1736)
-
Koronacja Matki Boskiej; kolumna Trójcy Świętej w Lądku-Zdroju (1741)
-
Koronacja Matki Boskiej; Trójca Święta na kolumnie Lądku-Zdroju (1741)
-
Laskówka, pow. ząbkowicki
-
Laskówka, pow. ząbkowicki
Śląsk
-
Destrukt kolumny Trójcy Świętej w Uniemyślu pow. kamiennogórski (XVIII w.)