Kamienne krzyże w Rudzicy: Różnice pomiędzy wersjami
(Utworzono nową stronę "'''Rudzica, pow. lubański.''' Niewielki krzyż (70x39) po wewnętrznej stronie muru cmentarza kościelnego w Rudzicy (kościół pw. św. Katarzyny) pow. lubański. O...") |
Nie podano opisu zmian |
||
| Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:Rudzica 2.jpg|thumb|left|300px]] | |||
'''Rudzica, pow. lubański.''' Niewielki krzyż (70x39) po wewnętrznej stronie muru cmentarza kościelnego w Rudzicy (kościół pw. św. Katarzyny) pow. lubański. | '''Rudzica, pow. lubański.''' Niewielki krzyż (70x39) po wewnętrznej stronie muru cmentarza kościelnego w Rudzicy (kościół pw. św. Katarzyny) pow. lubański. | ||
Opisywany w czasach niemieckich jako krzyż osoby wyłączonej ze wspólnoty wiernych i pochowanej osobno - w niepoświęconej ziemi (pod murem, za murem czy w ogóle poza wsią). Taki krzyż wskazywał hańbiące i odległe od ośrodka modlitw (kościoła, a najlepiej ołtarza), które pomagały skrócić czyściec, miejsce pochówku i był ostrzeżeniem dla żyjących przed podobnym losem. Jednocześnie był też czymś w rodzaju pomocy wielkiemu grzesznikowi czy osobie zmarłej nagle gdyż swoją odrębnością prowokował do modlitwy za tę konkretnie osobę co skutkowało skróceniem jej czyścowych mąk. Nie wiadomo czy ten przekaz o "krzyżu wykluczonego" jest oparty na ogólnej obserwacji zwyczajów związanych ze śmiercią i pochowkiem czy też związany jest z zachowaną przez przedwojennych mieszkańców pamięcią o konkretnym przypadku. Nie wiadomo też kiedy pojawił się w murze cmentarnym. | Opisywany w czasach niemieckich jako krzyż osoby wyłączonej ze wspólnoty wiernych i pochowanej osobno - w niepoświęconej ziemi (pod murem, za murem czy w ogóle poza wsią). Taki krzyż wskazywał hańbiące i odległe od ośrodka modlitw (kościoła, a najlepiej ołtarza), które pomagały skrócić czyściec, miejsce pochówku i był ostrzeżeniem dla żyjących przed podobnym losem. Jednocześnie był też czymś w rodzaju pomocy wielkiemu grzesznikowi czy osobie zmarłej nagle gdyż swoją odrębnością prowokował do modlitwy za tę konkretnie osobę co skutkowało skróceniem jej czyścowych mąk. Nie wiadomo czy ten przekaz o "krzyżu wykluczonego" jest oparty na ogólnej obserwacji zwyczajów związanych ze śmiercią i pochowkiem czy też związany jest z zachowaną przez przedwojennych mieszkańców pamięcią o konkretnym przypadku. Nie wiadomo też kiedy pojawił się w murze cmentarnym. | ||
Jak wszystkie [[Monolitowe kamienne krzyże - galeria|kamienne krzyże]] na Śląsku przez pewien czas (II poł. XX w. i początek XXI) uważny był za tzw. [[krzyż pokutny]]. Nie miało to w rzeczywistości podstaw. | |||
== Literatura == | == Literatura == | ||
* Schi M. ''Pfaffendorf Kr. Lauban.'' Die Heimat. Beilage des Neuen Görlitzer Anzeigers, Nr 47, 1932, s. 185. | * Schi M. ''Pfaffendorf Kr. Lauban.'' Die Heimat. Beilage des Neuen Görlitzer Anzeigers, Nr 47, 1932, s. 185. | ||
* Wojtuckie Daniel. Zabójstwo i pojednanie - kamienne krzyże na Górnych Łużycach. Cz. 2. Powiat lubański.'' Szkice Górnołużyckie Tom XI-XII, 2006, s. 23. | * Wojtuckie Daniel. ''Zabójstwo i pojednanie - kamienne krzyże na Górnych Łużycach. Cz. 2. Powiat lubański.'' Szkice Górnołużyckie Tom XI-XII, 2006, s. 23. | ||
[[Kategoria:Powiat lubański]] | [[Kategoria:Powiat lubański]] | ||
[[Kategoria:Monolitowe kamienne krzyże w województwie dolnośląskim]] | [[Kategoria:Monolitowe kamienne krzyże w województwie dolnośląskim]] | ||
Wersja z 22:10, 19 sty 2023

Rudzica, pow. lubański. Niewielki krzyż (70x39) po wewnętrznej stronie muru cmentarza kościelnego w Rudzicy (kościół pw. św. Katarzyny) pow. lubański.
Opisywany w czasach niemieckich jako krzyż osoby wyłączonej ze wspólnoty wiernych i pochowanej osobno - w niepoświęconej ziemi (pod murem, za murem czy w ogóle poza wsią). Taki krzyż wskazywał hańbiące i odległe od ośrodka modlitw (kościoła, a najlepiej ołtarza), które pomagały skrócić czyściec, miejsce pochówku i był ostrzeżeniem dla żyjących przed podobnym losem. Jednocześnie był też czymś w rodzaju pomocy wielkiemu grzesznikowi czy osobie zmarłej nagle gdyż swoją odrębnością prowokował do modlitwy za tę konkretnie osobę co skutkowało skróceniem jej czyścowych mąk. Nie wiadomo czy ten przekaz o "krzyżu wykluczonego" jest oparty na ogólnej obserwacji zwyczajów związanych ze śmiercią i pochowkiem czy też związany jest z zachowaną przez przedwojennych mieszkańców pamięcią o konkretnym przypadku. Nie wiadomo też kiedy pojawił się w murze cmentarnym.
Jak wszystkie kamienne krzyże na Śląsku przez pewien czas (II poł. XX w. i początek XXI) uważny był za tzw. krzyż pokutny. Nie miało to w rzeczywistości podstaw.
Literatura
- Schi M. Pfaffendorf Kr. Lauban. Die Heimat. Beilage des Neuen Görlitzer Anzeigers, Nr 47, 1932, s. 185.
- Wojtuckie Daniel. Zabójstwo i pojednanie - kamienne krzyże na Górnych Łużycach. Cz. 2. Powiat lubański. Szkice Górnołużyckie Tom XI-XII, 2006, s. 23.