Herby na epitafiach: Różnice pomiędzy wersjami

Z Silesiacum
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 24: Linia 24:


== Epitafium Hansa Scholze ==
== Epitafium Hansa Scholze ==
Znajduje się na prawo od południowego wejścia do wieży bazyliki św. Elżbiety. Hans Scholz (Scholtz, Schultz) zmarł 11 lutego 1505 r. Jego epitafium (wys.: 156 cm, szer.: 142 cm) z piaskowca skalda się z płaskorzeźby przedstawiającej zwiastowanie; archanioł Gabriel i Maria, a pod nimi herb Scholz oraz z poziomego pola inskrypcyjnego flankowanego herbami Scholz i Gremmel.  
Znajduje się na prawo od południowego wejścia do wieży bazyliki św. Elżbiety. Hans Scholz (Scholtz, Schultz) zmarł 11 lutego 1505 r. Jego epitafium (wys.: 156 cm, szer.: 142 cm) z piaskowca skalda się z płaskorzeźby przedstawiającej Zwiastowanie; archanioł Gabriel i Maria, a pod nimi herb Scholz oraz z poziomego pola inskrypcyjnego flankowanego herbami Scholz i Gremmel. Historycy sztuki doszukają się w tym epitafium początków renesansu we Wrocławiu.  
Inskrypcja
Inskrypcja:


Anno D(omi)ni 1505 Jor, am Ersten1) Dienstag in / der Fasten, ist vorschieden der</br>
Anno Dom(ini) 1505 Jar am Ersten Dienstag<br>
Erbar Hans Schultz, / der ein Bürger gewest ist. Dem Gott genade.
in der Fasten ist vorschieden der Erbar Hans Schultz<br>  
 
der ein Bürger gewest ist Dem Gott genade sey
Tłumaczenie: W roku pańskim 1505, w pierwszy wtorek postu3), odszedł litościwy Hans Scholtz,</br>
szanowany mieszczanin, któremu Bóg niech będzie łaskaw.


Tłumaczenie: W roku 1505, w pierwszy wtorek Wielkiego Postu<ref>Data sprzed reformy gregoriańskiej często budzi wątpliwości gdyż obliczanie dnia Wielkiej Nocy dla tego okresu jest dziś sztuką wielce tajemną. Tak jest też w tym wypadku. Kaczmarek R. i  Witkowski J. w Gotyckie epitafia obrazowe na Śląsku (Kaczmarek Romuald, Witkowski Jacek. ''Gotyckie epitafia obrazowe na Śląsku. Zarys katalogu.'' W: Sztuki plastyczne na średniowiecznym Śląsku III. Poznań-Wrocław: 1990, poz. III 15) podają, że pierwszy wtorek Wielkiego postu wypadł w 1505 r. 15 marca, a Gołaszewski J., Górski A. w Życie, śmierć i zbawienie. Inskrypcje kościoła św. Elżbiety we Wrocławiu w świetle rękopisu z 1649 roku., twierdzą, że to 11 lutego (Gołaszewski J., Górski A. Życie, śmierć i zbawienie. Inskrypcje kościoła św. Elżbiety we Wrocławiu w świetle rękopisu z 1649 roku. Wrocław, 2016., s. 63).</ref>, odszedł czcigodny obywatel miasta Hanz Scholtz, niech Bóg mu będzie łaskaw.
<gallery mode=packed heights=260px>
<gallery mode=packed heights=260px>
Plik:Scholza Hansa epitafium.jpg|Epitafium Hansa Scholze zm. 1505
Plik:Scholza Hansa epitafium.jpg|Epitafium Hansa Scholze zm. 1505
Linia 39: Linia 38:
Plik:Gremmel Epitafium Hansa Scholza.jpg|Herb rodziny Gremmel; żona Hansa Elżebieta (Elizabeth) Scholz z domu Gremmel
Plik:Gremmel Epitafium Hansa Scholza.jpg|Herb rodziny Gremmel; żona Hansa Elżebieta (Elizabeth) Scholz z domu Gremmel
</gallery>
</gallery>
Herb [[Herby mieszczan wrocławskich#Scholz|rodziny Scholz]] jest tu oczywisty. Herb z prawej strony inskrypcji uważany był nieraz za  nierozpoznany co jest dziwne ze względu na to, że jest bardzo wyraźny i należy do wrocławskiej patrycjuszowskiej rodziny [[Herby mieszczan wrocławskich#Gremmel|Gremmel]]. Herb ten pojawia się nieraz we Wrocławiu i jest też wśród herbów 17 członków wrocławskiej rady i ławy [[Herby na sklepieniu Izby Seniora Rady|na sklepieniu w Izbie Seniora Rady w Ratuszu]]. Tu umieszony jest z prawej strony czyli to herb żony Hansa, którą była Elżbieta z domu Gremmel. Nazwisko Scholz jest popularne (pochodzi od słowa sołtys) i występuje w wielu odmianach pisowni. We Wrocławiu było kilka rodzin z tym nazwiskiem piszących się najróżniej (patrz Scholz, Schulz, Schultz i inne w [[Herby mieszczan wrocławskich]]). Również nazwisko rodziny Hansa zmarłego w 1505 r. i jego samego pojawiało się w różnych wariantach: Scholz von Rosentahl, Scholz, Schultis, Schultz, Scholcz. Chodzi tu o rodznię, której najstarszym znanym przedstawicielem był Vecentz(Vecencz) Scholcz pojawiający się w 1439 r. jako wrocławski ławnik.


== Podstawa ołtarza Prockendorffów ==
== Podstawa ołtarza Prockendorffów ==

Wersja z 15:46, 29 lip 2022

Herby na epitafiach mieszczan wrocławskich.

Epitafium Krappów

Znajduje się na lewo od południowego wejścia do wieży bazyliki św. Elżbiety. Późnogotyckie epitafium rodziny Krappe z około 1515 r. pierwotnie było wmurowane we wschodnią ścianę, przylegającej niegdyś do wieży kościoła kaplicy Krappów, a po jej zburzeniu w 1839 r. przeniesione zostało na obecne miejsce. Zdjęcia dolnej części właściwego epitafium (pokazującej członków rodziny i herby).

Plakieta herbowa znajdująca pod epitafium. Powstała w związku z renowacją epitafium dokonaną ok. 1580 r., a jej fundatorem był Georg von Althoff zw. Scholtzem (słabo czytelny napis u doły plakiety „Georg Althoff Scholtz [genannt]”).

Epitafium Hansa Scholze

Znajduje się na prawo od południowego wejścia do wieży bazyliki św. Elżbiety. Hans Scholz (Scholtz, Schultz) zmarł 11 lutego 1505 r. Jego epitafium (wys.: 156 cm, szer.: 142 cm) z piaskowca skalda się z płaskorzeźby przedstawiającej Zwiastowanie; archanioł Gabriel i Maria, a pod nimi herb Scholz oraz z poziomego pola inskrypcyjnego flankowanego herbami Scholz i Gremmel. Historycy sztuki doszukają się w tym epitafium początków renesansu we Wrocławiu. Inskrypcja:

Anno Dom(ini) 1505 Jar am Ersten Dienstag
in der Fasten ist vorschieden der Erbar Hans Schultz
der ein Bürger gewest ist Dem Gott genade sey

Tłumaczenie: W roku 1505, w pierwszy wtorek Wielkiego Postu[1], odszedł czcigodny obywatel miasta Hanz Scholtz, niech Bóg mu będzie łaskaw.

Herb rodziny Scholz jest tu oczywisty. Herb z prawej strony inskrypcji uważany był nieraz za nierozpoznany co jest dziwne ze względu na to, że jest bardzo wyraźny i należy do wrocławskiej patrycjuszowskiej rodziny Gremmel. Herb ten pojawia się nieraz we Wrocławiu i jest też wśród herbów 17 członków wrocławskiej rady i ławy na sklepieniu w Izbie Seniora Rady w Ratuszu. Tu umieszony jest z prawej strony czyli to herb żony Hansa, którą była Elżbieta z domu Gremmel. Nazwisko Scholz jest popularne (pochodzi od słowa sołtys) i występuje w wielu odmianach pisowni. We Wrocławiu było kilka rodzin z tym nazwiskiem piszących się najróżniej (patrz Scholz, Schulz, Schultz i inne w Herby mieszczan wrocławskich). Również nazwisko rodziny Hansa zmarłego w 1505 r. i jego samego pojawiało się w różnych wariantach: Scholz von Rosentahl, Scholz, Schultis, Schultz, Scholcz. Chodzi tu o rodznię, której najstarszym znanym przedstawicielem był Vecentz(Vecencz) Scholcz pojawiający się w 1439 r. jako wrocławski ławnik.

Podstawa ołtarza Prockendorffów

We wrocławskiej Farze Elżbietańskiej (bazylika św. Elżebiety), w kaplicy Rehdigerów (współcześnie kaplica kresowian) na wschodniej ścianie znajduje się piaskowcowa płyta z reliefem przedstawiającym 15 mężczyzn i 6 kobiet. Jest to podstawa pod ołtarz z 1517 r. Ołtarz znajdował się pierwotnie w kaplicy Prockendorffów (kolejna kaplica na wschód od kaplicy Rehdigerów). Całość według opisu z 1649 r. wyglądała następująco: "ołtarz z przedstawieniem Chrystusa na krzyżu, pod którym Maria i św. Jan, u stóp których klęczy fundator z rodziną (15 postaci męskich i 6 żeńskich) oraz inskrypcją IOHANNES PROCKENDORF HANC ARAM FIERI / IVSSIT. A(NN)O 1517 (Ołtarz ten nakazał wykonać Jan Prockendorff w roku 1517). W nogach postaci znajdują się 4 herby. Hans z inskrypcji to zmarły w 1517 r. Hans Prockendorff.

Galeria

  1. Data sprzed reformy gregoriańskiej często budzi wątpliwości gdyż obliczanie dnia Wielkiej Nocy dla tego okresu jest dziś sztuką wielce tajemną. Tak jest też w tym wypadku. Kaczmarek R. i Witkowski J. w Gotyckie epitafia obrazowe na Śląsku (Kaczmarek Romuald, Witkowski Jacek. Gotyckie epitafia obrazowe na Śląsku. Zarys katalogu. W: Sztuki plastyczne na średniowiecznym Śląsku III. Poznań-Wrocław: 1990, poz. III 15) podają, że pierwszy wtorek Wielkiego postu wypadł w 1505 r. 15 marca, a Gołaszewski J., Górski A. w Życie, śmierć i zbawienie. Inskrypcje kościoła św. Elżbiety we Wrocławiu w świetle rękopisu z 1649 roku., twierdzą, że to 11 lutego (Gołaszewski J., Górski A. Życie, śmierć i zbawienie. Inskrypcje kościoła św. Elżbiety we Wrocławiu w świetle rękopisu z 1649 roku. Wrocław, 2016., s. 63).