Kolumna pasyjna przed klasztorem Kamedułów w Krakowie: Różnice pomiędzy wersjami
m (Anna Kowalczewska przeniósł stronę Kolumna pasyjna przed klasztorem kamedułów w Krakowie do Kolumna pasyjna przed klasztorem Kamedułów w Krakowie) |
Nie podano opisu zmian |
||
| (Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez jednego użytkownika) | |||
| Linia 6: | Linia 6: | ||
Częstą formą kapliczki przydrożnej w Małopolsce są słupy lub kolumny z płaskorzeźbami scen pasyjnych. Nazywane są Bożymi Mękami. Ich historia sięga czasów kontrreformacji, gdy jedną z dróg walki o odradzanie i umacnianie wiary katolickiej było propagowanie ustawiania krzyży i kapliczek. | Częstą formą kapliczki przydrożnej w Małopolsce są słupy lub kolumny z płaskorzeźbami scen pasyjnych. Nazywane są Bożymi Mękami. Ich historia sięga czasów kontrreformacji, gdy jedną z dróg walki o odradzanie i umacnianie wiary katolickiej było propagowanie ustawiania krzyży i kapliczek. | ||
Tego typu kapliczka znajduje się przed klasztorem | Tego typu kapliczka znajduje się przed klasztorem Kamedułów na Srebrnej Górze na krakowskich Bielanach. Kiedyś wyznaczała granicę dostępu do klasztoru dla kobiet (dziś niewiasty mogą podejść pod kościół, a w 12 wyznaczonych dni w roku wejść do środka). | ||
Pochodzi z XVII w. Dokładna data oraz powód jej powstania nie są jasne. Badaczka krakowskich kapliczek i miejski konserwator zabytków podaje w swych publikacjach wykluczające się daty. W pracy ''Kapliczki, figury i krzyże przydrożne w Krakowie'', z 1995 r. datuje ją na na poł. XVII w.<ref name="GZO1995">Genowefa Zań-Ograbek, ''Kapliczki, figury i krzyże przydrożne w Krakowie'', Kraków 1995</ref>, podobnie jak w artykule o takim samym tytule w Encyklopedii Krakowa z 2000 r.<ref>Genowefa Zań-Ograbek, ''Kapliczki, figury przydrożne, krzyże'' [w:] ''Encyklopedia Krakowa'', Kraków 2000, s. 390-392</ref> Jednak w opublikowanym w tym samym roku wystąpieniu na sesji naukowej zatytułowanym ''Historia Krakowa kapliczkami pisana'' stwierdza, że kolumna jest owocem wizyt króla Jana III Sobieskiego w klasztorze | Pochodzi z XVII w. Dokładna data oraz powód jej powstania nie są jasne. Badaczka krakowskich kapliczek i miejski konserwator zabytków podaje w swych publikacjach wykluczające się daty. W pracy ''Kapliczki, figury i krzyże przydrożne w Krakowie'', z 1995 r. datuje ją na na poł. XVII w.<ref name="GZO1995">Genowefa Zań-Ograbek, ''Kapliczki, figury i krzyże przydrożne w Krakowie'', Kraków 1995</ref>, podobnie jak w artykule o takim samym tytule w Encyklopedii Krakowa z 2000 r.<ref>Genowefa Zań-Ograbek, ''Kapliczki, figury przydrożne, krzyże'' [w:] ''Encyklopedia Krakowa'', Kraków 2000, s. 390-392</ref> Jednak w opublikowanym w tym samym roku wystąpieniu na sesji naukowej, zatytułowanym ''Historia Krakowa kapliczkami pisana'', stwierdza, że kolumna jest owocem wizyt króla Jana III Sobieskiego w klasztorze Kamedułów w 1683 r. przed i po wiedeńskiej wiktorii oraz przyjęcia wydanego w związku ze zwycięstwem na jego cześć<ref>Genowefa Zań-Ograbek, ''Historia Krakowa kapliczkami pisana'', [w:] ''Święci przydrożni patroni przyuliczni'', Warszawa 2000, s. 236-251, cytat: ''Pobyty króla Jana III Sobieskiego w roku 1683 przed i po wiedeńskiej wiktorii, przyjęcie wydane na jego cześć w klasztorze Kamedułów na Bielanach - zaowocowały najpiękniejszymi antycznymi kolumnami, z których należy wymienić ośmiometrową marmurową "Bożą Mękę" na przedpolu klasztoru, wykonaną przez znany zakład Zielaskich w Dębniku''</ref>. Roku 1683 nie można z pewnością określić jako połowy wieku. | ||
Barokowa kolumna z marmuru ustawiona jest na czworobocznym marmurowym postumencie. Na szczycie znajduje się kapliczka w formie nasady z czworościennego bloku nakrytego daszkiem, który podtrzymywany jest przez [[tralka|tralki]] w narożach. Całość ma wysokość 8,5 m. Na ścianach nasady i postumentu wyryte są sceny pasyjne. Część z ośmiu scen jest już mało czytelna (2012). Górne sceny to: ''Cierniem koronowanie, Upadek pod krzyżem, Przybicie do krzyża, Ukrzyżowanie.'' Na ścianach postumentu: ''Chrystus w Ogrójcu, Biczowanie, Chrystus przed Piłatem, Chrystus u słupa.'' | Barokowa kolumna z marmuru ustawiona jest na czworobocznym marmurowym postumencie. Na szczycie znajduje się kapliczka w formie nasady z czworościennego bloku nakrytego daszkiem, który podtrzymywany jest przez [[tralka|tralki]] w narożach. Całość ma wysokość 8,5 m. Na ścianach nasady i postumentu wyryte są sceny pasyjne. Część z ośmiu scen jest już mało czytelna (2012). Górne sceny to: ''Cierniem koronowanie, Upadek pod krzyżem, Przybicie do krzyża, Ukrzyżowanie.'' Na ścianach postumentu: ''Chrystus w Ogrójcu, Biczowanie, Chrystus przed Piłatem, Chrystus u słupa.'' | ||
Kolumna jest dziełem warsztatu mistrzów kamieniarskich braci Zielaskich z podkrakowskiego Dębnika, a surowiec pochodzi z tamtejszych łomów marmuru. Uznanym rzeźbiarzem był zwłaszcza Jacek Zielaski. Wzorem dla umieszczonych na kolumnie scen były ryciny przedstawiające wydarzenia i przypowieści opisane w Nowym Testamencie z książki hiszpańskiego jezuity Jerónima Nadala (Hieronymus Natalis) ''Evangelicae historiae imagines'' wydanej w Antwerpii w 1596 r. Przedstawione w niej ryciny stały się inspiracją dla wielu malarzy, rzeźbiarzy i kamieniarzy ozdabiających krakowskie kościoły. | Kolumna jest dziełem warsztatu mistrzów kamieniarskich braci Zielaskich z podkrakowskiego Dębnika, a surowiec pochodzi z tamtejszych łomów marmuru (wapień dębnicki nazywany też czarnym marmurem). Uznanym rzeźbiarzem był zwłaszcza Jacek Zielaski. Wzorem dla umieszczonych na kolumnie scen były ryciny przedstawiające wydarzenia i przypowieści opisane w Nowym Testamencie z książki hiszpańskiego jezuity Jerónima Nadala (Hieronymus Natalis) ''Evangelicae historiae imagines'' wydanej w Antwerpii w 1596 r. Przedstawione w niej ryciny stały się inspiracją dla wielu malarzy, rzeźbiarzy i kamieniarzy ozdabiających krakowskie kościoły. | ||
Podobna kolumna, również autorstwa Zielaskich, ustawiona jest przed [[Kolumna pasyjna przed kościołem | Podobna kolumna, również autorstwa Zielaskich, ustawiona jest przed [[Kolumna pasyjna przed kościołem Karmelitanek w Krakowie|kościołem Karmelitanek przy ul. Kopernika]]. | ||
<gallery> | <gallery> | ||
Aktualna wersja na dzień 11:00, 11 gru 2021

Częstą formą kapliczki przydrożnej w Małopolsce są słupy lub kolumny z płaskorzeźbami scen pasyjnych. Nazywane są Bożymi Mękami. Ich historia sięga czasów kontrreformacji, gdy jedną z dróg walki o odradzanie i umacnianie wiary katolickiej było propagowanie ustawiania krzyży i kapliczek.
Tego typu kapliczka znajduje się przed klasztorem Kamedułów na Srebrnej Górze na krakowskich Bielanach. Kiedyś wyznaczała granicę dostępu do klasztoru dla kobiet (dziś niewiasty mogą podejść pod kościół, a w 12 wyznaczonych dni w roku wejść do środka).
Pochodzi z XVII w. Dokładna data oraz powód jej powstania nie są jasne. Badaczka krakowskich kapliczek i miejski konserwator zabytków podaje w swych publikacjach wykluczające się daty. W pracy Kapliczki, figury i krzyże przydrożne w Krakowie, z 1995 r. datuje ją na na poł. XVII w.[1], podobnie jak w artykule o takim samym tytule w Encyklopedii Krakowa z 2000 r.[2] Jednak w opublikowanym w tym samym roku wystąpieniu na sesji naukowej, zatytułowanym Historia Krakowa kapliczkami pisana, stwierdza, że kolumna jest owocem wizyt króla Jana III Sobieskiego w klasztorze Kamedułów w 1683 r. przed i po wiedeńskiej wiktorii oraz przyjęcia wydanego w związku ze zwycięstwem na jego cześć[3]. Roku 1683 nie można z pewnością określić jako połowy wieku.
Barokowa kolumna z marmuru ustawiona jest na czworobocznym marmurowym postumencie. Na szczycie znajduje się kapliczka w formie nasady z czworościennego bloku nakrytego daszkiem, który podtrzymywany jest przez tralki w narożach. Całość ma wysokość 8,5 m. Na ścianach nasady i postumentu wyryte są sceny pasyjne. Część z ośmiu scen jest już mało czytelna (2012). Górne sceny to: Cierniem koronowanie, Upadek pod krzyżem, Przybicie do krzyża, Ukrzyżowanie. Na ścianach postumentu: Chrystus w Ogrójcu, Biczowanie, Chrystus przed Piłatem, Chrystus u słupa.
Kolumna jest dziełem warsztatu mistrzów kamieniarskich braci Zielaskich z podkrakowskiego Dębnika, a surowiec pochodzi z tamtejszych łomów marmuru (wapień dębnicki nazywany też czarnym marmurem). Uznanym rzeźbiarzem był zwłaszcza Jacek Zielaski. Wzorem dla umieszczonych na kolumnie scen były ryciny przedstawiające wydarzenia i przypowieści opisane w Nowym Testamencie z książki hiszpańskiego jezuity Jerónima Nadala (Hieronymus Natalis) Evangelicae historiae imagines wydanej w Antwerpii w 1596 r. Przedstawione w niej ryciny stały się inspiracją dla wielu malarzy, rzeźbiarzy i kamieniarzy ozdabiających krakowskie kościoły.
Podobna kolumna, również autorstwa Zielaskich, ustawiona jest przed kościołem Karmelitanek przy ul. Kopernika.
-
-
-
Chrystus przed Piłatem
-
Biczowanie
Przypisy
- ↑ Genowefa Zań-Ograbek, Kapliczki, figury i krzyże przydrożne w Krakowie, Kraków 1995
- ↑ Genowefa Zań-Ograbek, Kapliczki, figury przydrożne, krzyże [w:] Encyklopedia Krakowa, Kraków 2000, s. 390-392
- ↑ Genowefa Zań-Ograbek, Historia Krakowa kapliczkami pisana, [w:] Święci przydrożni patroni przyuliczni, Warszawa 2000, s. 236-251, cytat: Pobyty króla Jana III Sobieskiego w roku 1683 przed i po wiedeńskiej wiktorii, przyjęcie wydane na jego cześć w klasztorze Kamedułów na Bielanach - zaowocowały najpiękniejszymi antycznymi kolumnami, z których należy wymienić ośmiometrową marmurową "Bożą Mękę" na przedpolu klasztoru, wykonaną przez znany zakład Zielaskich w Dębniku
Źródła
- Genowefa Zań-Ograbek, Kapliczki, figury i krzyże przydrożne w Krakowie, Kraków 1995
- Genowefa Zań-Ograbek, Historia Krakowa kapliczkami pisana, [w:] Święci przydrożni patroni przyuliczni, Warszawa 2000, s. 236-251
- Genowefa Zań-Ograbek, Kapliczki, figury przydrożne, krzyże [w:] Encyklopedia Krakowa, Kraków 2000, s. 390-392
- Beata Frey-Stecowa, Geneza scen pasyjnych na kolumnie zwanej "Boża Męka" przed klasztorem Kamedułów na Bielanach, czyli o popularności rycin ilustrujących Evangelicae historiae imagines Hieronymusa Natalisa, Folia Historica Cracoviensia vol. 11, 2005
