Almanach: Różnice pomiędzy wersjami

Z Silesiacum
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
 
(Nie pokazano 9 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
'''Almanach'''
'''Almanach''' <div style="float: right;">Zobacz też: [[Almanach śląski]], [[Wrocławski almanach]]</div>
== Galeria ==
== Emanuel de Witte; wnętrza kościołów w Amsterdamie ==
<gallery mode=packed heights=230px>
<gallery mode=packed heights=260px>
Plik:Gotsche II Schoff.jpg|<div style='text-align:justify;>Gotsche II Schoff (ok. 1346, zm. 1419); nagrobek według rysunku z roku 1711; Schaffgotsch</div>  
Plik:Witte Oude Kerk w Amsterdamie.jpg|Oude Kerk w Amsterdamie
Plik:I Rzesza ok. 1400 r.jpg|I Rzesza (Święte Cesarstwo Rzymskie) ok. 1400 r.; mapa
Plik:Witte Nieuwe Kerk w Amsterdamie.jpg|Nieuwe Kerk w Amsterdamie
Plik:Mapa drogi XIV w.jpg|Drogi na Śląsku w Średniowieczu|Mapa rozmieszczenia komór celnych i przebieg dróg handlowych na Śląsku w XIV w.
Plik:Drogi handlowe Lewicki.jpg|Drogi handlowe w Polsce w wiekach średnich i  XVI w.; opracował dr Stanisław Lewicki, 1926.
Plik:Kodeks Behema rękawicarze.jpg|<div style='text-align:justify;>Rękawicarze (rękawicznicy) - kramarka, błazen; Kodeks Baltazara Behema, pocz. XVI w.</div>  
Plik:Kapistran Opole.jpg|Kazanie Jana Kapistrana; ambona w kościele Świętej Trójcy w Opolu
Plik:Geografia wyznaniowa w Cesarstwie Niemieckim.jpg|Geografia wyznaniowa II Rzeszy. Protestanci i katolicy w Cesarstwie Niemieckim.
Plik:SMS Schlesien w 1908 r.jpg|<div style='text-align:justify;>Pancernik SMS Schlesien tuż po wejściu d służby w 1908 r. Razem z bardziej znanym bliźniaczym SMS Schleswig-Holstein ostrzeliwał podczas kampanii wrześniowej w 1939 r. polskie pozycje i baterie nadbrzeżne na Helu.</div> 
Plik:Galizier.jpg|Mieszkańcy Galicji na dworcu w Mysłowicach, 1910
Plik:Bedford.jpg|Średniowieczne kamienne trumny; Muzeum Bedford
Plik:Oswald Rausch nagrobek.jpg|<div style='text-align:justify;>Ciepłowody, pow. ząbkowicki; Symboliczny nagrobek właściciela gospodarstwa rolnego Oswalda Rauscha, który zginął w bitwie pod Lys (Belgia) w 1918 r. Dedykacja: ''Twoje serce pękło dla wolności Niemiec, co uszlachetnia nasz ból''.</div>
Plik:Gott strafe England b.jpg|<div style='text-align:justify;>Rudawy Janowickie; Ryt na skale w pobliżu wzniesienia Wilczysko  kilkadziesiąt metrów w bok od czerwonego szlaku prowadzącego na Skalnik; ''Gott strafe England. 1914.''</div>
Plik:Gott strafe England.jpg|Rudawy Janowickie; ''Gott strafe England. 1914.''
Plik:2 gegen 7.jpg|Pocztówka propagandowa z 1914 r.; dwóch przeciw siedmiu, damy sobie z nimi radę (wir wer'n das Ding schon schieben)
</gallery>
</gallery>
== Głowy (maski) na dolnośląskich kościołach ==
Kościoły były do przełomu XVIII/XIX w. cmentarzami. W Polsce posadzki będące jednocześnie płytami nagrobnymi zachowały się w kościołach Gdańska. We Wrocławiu usunięto je w XIX w. i stały się między innymi płytami chodnikowymi (przy Marii Magdalenie czy katedrze). Obrazy Emanuela de Witte z 2 poł. lat 60. XVII w. dają wyobrażenie o ówczesnych funkcjach kościołów. Nas, przyzwyczajonych do tego, że kościół to miejsce tylko kultu a cmentarz – zadumy i pamięci o zmarłych, prawdopodobnie to zaskakuje. A tu - toczy się  życie, jak gdyby nigdy nic. Ludzie przechadzają się, rozmawiają, kobieta sprzedaje swoje wyroby i karmi dziecko, psy wałęsają się swobodnie, załatwiając potrzeby fizjologiczne. Na pierwszym planie widać odsuniętą płytę, pod którą grabarz, który być może gdzieś na boku się posila, przygotowuje miejsce pod świeży pochówek (szczątki starego walają się obok). W Nieuwe Kerk widzimy scenę składnia zmarłego do grobu. Życie i śmierć w swojej pełni. Śmierć częścią życia. Dziś nas to dziwi, bo ją z życia wypchnęliśmy. Nie ma. Ludzie znikają niepostrzeżenie z domów na osiedlach, z bloków, z kamienic. Znikają wstydliwie. Umierają nie wiadomo gdzie i kiedy. Najchętniej oddani do szpitala, aby odchodzili w beznadziei urzędowej samotności. Bardziej nas martwią kamienie nagrobkowe z nieistniejących grobów. Również te kompletnie bezwartościowe, nadające się tylko do utylizacji. W wieku, w którym religią jest utylizacja, recykling modlitwą.  
<gallery mode=packed heights=230px>
PS To Oude Kerk w Amsterdamie, w De Wallen, największej dzielnicy czerwonych latarni. Można dwie ciekawostki za jednym zamachem.
Plik:Kraśnik Dolny maska 1.jpg|Kraśnik Dolny, pow. bolesławiecki; maska na południowej ścianie kościoła
 
Plik:Kraśnik Dolny maska 2.jpg|Kraśnik Dolny, pow. bolesławiecki; maska na południowej ścianie kościoła, w okolicy wieży
== Austro-Węgry ==
Plik:Karpniki maska.jpg|Karpniki, pow. karkonoski; głowa (maska) na północnej ścianie kościoła; XVI w.? autoportret budowniczego?
<gallery mode=packed heights=600px>
Plik:Kowary maska.jpg|Kowary, pow. karkonoski; głowa w północno-wschodnim narożniku kościoła parafialnego
Plik:Austro-Węgry 1910.jpg|Grupy etniczne Austro-Węgier w 1910 r.  
Plik:Rząsiny.jpg|Rząsiny, pow. lwówecki; głowa na południowej ścianie ruin kościoła (lewy skraj); możliwe, że pierwotnie wspornik żeber sklepienia, może konsola pod rzeźbę
</gallery>
</gallery>
Grupy etniczne Austro-Węgier na początku XX wieku. Narodowości  w monarchii habsburskiej (pocz. XX wieku).


== U ==
== Galeria ==
<gallery mode=packed heights=230px>
<gallery mode=packed heights=230px>
Plik:Bedford.jpg|Średniowieczne kamienne trumny; Muzeum Bedford
Plik:Cyfry arabskie.jpg|Cyfry arabskie w średniowieczu
Plik:Cyfry arabskie.jpg|Cyfry arabskie w średniowieczu
Plik:Freiher korona.jpg|<div style='text-align:justify;>Korona baronowska (Freiherra) w starym typie, z pięcioma kamieniami szlachetnymi, w porównaniu z koroną nad herbem małżeńskim na [[Figura św. Jana Nepomucena w Ratowicach koło Jelcza|pomniku św. Jana Nepomucena w Ratowicach pow. wrocławski]]   
Plik:Freiher korona.jpg|<div style='text-align:justify;>Korona baronowska (Freiherra) w starym typie, z pięcioma kamieniami szlachetnymi, w porównaniu z koroną nad herbem małżeńskim na [[Figura św. Jana Nepomucena w Ratowicach koło Jelcza|pomniku św. Jana Nepomucena w Ratowicach pow. wrocławski]]   
</gallery>
</gallery>


 
[[Kategoria:Słownik]]
[[Kategoria:Galerie]]

Aktualna wersja na dzień 13:01, 29 mar 2025

Almanach

Emanuel de Witte; wnętrza kościołów w Amsterdamie

Kościoły były do przełomu XVIII/XIX w. cmentarzami. W Polsce posadzki będące jednocześnie płytami nagrobnymi zachowały się w kościołach Gdańska. We Wrocławiu usunięto je w XIX w. i stały się między innymi płytami chodnikowymi (przy Marii Magdalenie czy katedrze). Obrazy Emanuela de Witte z 2 poł. lat 60. XVII w. dają wyobrażenie o ówczesnych funkcjach kościołów. Nas, przyzwyczajonych do tego, że kościół to miejsce tylko kultu a cmentarz – zadumy i pamięci o zmarłych, prawdopodobnie to zaskakuje. A tu - toczy się życie, jak gdyby nigdy nic. Ludzie przechadzają się, rozmawiają, kobieta sprzedaje swoje wyroby i karmi dziecko, psy wałęsają się swobodnie, załatwiając potrzeby fizjologiczne. Na pierwszym planie widać odsuniętą płytę, pod którą grabarz, który być może gdzieś na boku się posila, przygotowuje miejsce pod świeży pochówek (szczątki starego walają się obok). W Nieuwe Kerk widzimy scenę składnia zmarłego do grobu. Życie i śmierć w swojej pełni. Śmierć częścią życia. Dziś nas to dziwi, bo ją z życia wypchnęliśmy. Nie ma. Ludzie znikają niepostrzeżenie z domów na osiedlach, z bloków, z kamienic. Znikają wstydliwie. Umierają nie wiadomo gdzie i kiedy. Najchętniej oddani do szpitala, aby odchodzili w beznadziei urzędowej samotności. Bardziej nas martwią kamienie nagrobkowe z nieistniejących grobów. Również te kompletnie bezwartościowe, nadające się tylko do utylizacji. W wieku, w którym religią jest utylizacja, recykling modlitwą. PS To Oude Kerk w Amsterdamie, w De Wallen, największej dzielnicy czerwonych latarni. Można dwie ciekawostki za jednym zamachem.

Austro-Węgry

Grupy etniczne Austro-Węgier na początku XX wieku. Narodowości w monarchii habsburskiej (pocz. XX wieku).

Galeria