Pomnik Trójcy Świętej w Szalejowie Dolnym: Różnice pomiędzy wersjami

Z Silesiacum
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
 
Linia 3: Linia 3:
Antropomorficzne (osobowe) przedstawienie '''Ducha Świętego''' pojawiało się w chrześcijaństwie, gdyż wizerunek trzech osób czy twarzy w najbardziej elementarny sposób ilustruje "tajemnicę Trójcy Świętej". W Kościele zachodnim zawsze budziło jednak kontrowersje i w końcu zostało w ogóle zakazane przez papieży (Urbana VIII - 1628, Sollicitudini Nostrae  Benedykta XIV - 1745), nie tylko w wyniku aktualnej doktryny teologicznej, ale również ze względu na podatność takich wizerunków na łatwe zarzuty, chociażby politeizmu katolików, ze strony protestantów, a potem XVIII-wiecznych racjonalistów.  
Antropomorficzne (osobowe) przedstawienie '''Ducha Świętego''' pojawiało się w chrześcijaństwie, gdyż wizerunek trzech osób czy twarzy w najbardziej elementarny sposób ilustruje "tajemnicę Trójcy Świętej". W Kościele zachodnim zawsze budziło jednak kontrowersje i w końcu zostało w ogóle zakazane przez papieży (Urbana VIII - 1628, Sollicitudini Nostrae  Benedykta XIV - 1745), nie tylko w wyniku aktualnej doktryny teologicznej, ale również ze względu na podatność takich wizerunków na łatwe zarzuty, chociażby politeizmu katolików, ze strony protestantów, a potem XVIII-wiecznych racjonalistów.  


Dla zakazu miało też znacznie stosowanie typu tricephalusa do postaci negatywnych — Lucyfera i Antychrysta (patrz ilustracja 5).
Dla zakazu miało też znaczenie stosowanie typu tricephalusa do postaci negatywnych — Lucyfera i Antychrysta (patrz ilustracja 5).


Tymczasem pod bokiem arcypapieskich jezuitów z Kłodzka powstała, prawdopodobnie w I połowie XVIII w., taka oto figura '''Trójcy Świętej''', na której po lewicy Boga Ojca siedzi Duch Święty w człowieczej postaci. Ewenement na skalę nie tylko hrabstwa kłodzkiego czy Śląska, ale i Europy. Zakazy papieskie nie działały wstecz, więc zachowały się antropomorficzne wizerunki Trójcy Świętej, ale nie na wolnostojących figurach (pomnikach), jak w Szalejowie Dolnym.  
Tymczasem pod bokiem arcypapieskich jezuitów z Kłodzka powstała, prawdopodobnie w I połowie XVIII w., taka oto figura '''Trójcy Świętej''', na której po lewicy Boga Ojca siedzi Duch Święty w człowieczej postaci. Ewenement na skalę nie tylko hrabstwa kłodzkiego czy Śląska, ale i Europy. Zakazy papieskie nie działały wstecz, więc zachowały się antropomorficzne wizerunki Trójcy Świętej, ale nie na wolnostojących figurach (pomnikach), jak w Szalejowie Dolnym.  
Linia 14: Linia 14:
<gallery heights=230px mode=packed>
<gallery heights=230px mode=packed>
Plik:Trójca Święta Bazylika Matki Bożej Większej Rzym.jpg|alt=Antropomorficzne przedstawienie Trójcy Świętej|3. Antropomorficzne przedstawienie Trójcy Świętej (V w.); Bazylika Matki Bożej Większej Rzym.  
Plik:Trójca Święta Bazylika Matki Bożej Większej Rzym.jpg|alt=Antropomorficzne przedstawienie Trójcy Świętej|3. Antropomorficzne przedstawienie Trójcy Świętej (V w.); Bazylika Matki Bożej Większej Rzym.  
Plik:Trójca Święta Urschalling.png|alt=Trójca Święta z jedną osobą płci damskiej|4. Urschalling, Bawaria (prawd. XIII w.)  Trójca Święta z Duchem świętym jako kobietą?  
Plik:Trójca Święta Urschalling.png|alt=Trójca Święta z jedną osobą płci żeńskiej|4. Urschalling, Bawaria (prawd. XIII w.)  Trójca Święta z Duchem Świętym jako kobietą?  
Plik:Lucyfer Dante.jpg|5. Dante i Wergiliusz widzą jak Lucyfer o trzech twarzach (Tricephalus) pożera Judasza, Kasjusza i Brutusa; iluminacja Boskiej komedii z I poł. XIV w.  
Plik:Lucyfer Dante.jpg|5. Dante i Wergiliusz widzą, jak Lucyfer o trzech twarzach (Tricephalus) pożera Judasza, Kasjusza i Brutusa; iluminacja Boskiej komedii z I poł. XIV w.  
Plik:Trójca Święta obraz XVII w.jpg|6. Polska, XVII w. malarz nieznany; Tricephalus, osobowe przedstawienie Trójcy Świętej (Muzeum narodowe w Poznaniu)
Plik:Trójca Święta obraz XVII w.jpg|6. Polska, XVII w. malarz nieznany; Tricephalus, osobowe przedstawienie Trójcy Świętej (Muzeum Narodowe w Poznaniu)
</gallery>
</gallery>



Aktualna wersja na dzień 06:43, 1 lip 2024

Zaskakująca figura w Szalejowie Dolnym pod Kłodzkiem.

Antropomorficzne (osobowe) przedstawienie Ducha Świętego pojawiało się w chrześcijaństwie, gdyż wizerunek trzech osób czy twarzy w najbardziej elementarny sposób ilustruje "tajemnicę Trójcy Świętej". W Kościele zachodnim zawsze budziło jednak kontrowersje i w końcu zostało w ogóle zakazane przez papieży (Urbana VIII - 1628, Sollicitudini Nostrae Benedykta XIV - 1745), nie tylko w wyniku aktualnej doktryny teologicznej, ale również ze względu na podatność takich wizerunków na łatwe zarzuty, chociażby politeizmu katolików, ze strony protestantów, a potem XVIII-wiecznych racjonalistów.

Dla zakazu miało też znaczenie stosowanie typu tricephalusa do postaci negatywnych — Lucyfera i Antychrysta (patrz ilustracja 5).

Tymczasem pod bokiem arcypapieskich jezuitów z Kłodzka powstała, prawdopodobnie w I połowie XVIII w., taka oto figura Trójcy Świętej, na której po lewicy Boga Ojca siedzi Duch Święty w człowieczej postaci. Ewenement na skalę nie tylko hrabstwa kłodzkiego czy Śląska, ale i Europy. Zakazy papieskie nie działały wstecz, więc zachowały się antropomorficzne wizerunki Trójcy Świętej, ale nie na wolnostojących figurach (pomnikach), jak w Szalejowie Dolnym.

Fundatorem był Christoph Wolf. W 2006 r. figura została odnowiona.