Umowy ugodowe: Różnice pomiędzy wersjami
(Utworzono nową stronę "== Lwówek Śląski 1478 == Staatsarchiv in Breslau (Rep. 132a Löwenberg. Acc. 37/07).<br> [fol. 43. 1478. Sept. 11.] Acta Petir Fedirleser. W dniu i roku jak wyżej (w piątek po Narodzeniu Najświętszej Maryi Panny, roku 1478) postanowiliśmy z rozwagą i zdecydowaliśmy w sprawie zabójstwa Petira Fedirlesera do którego doszło w Bertilstorff. Lorencz i Jorge Remstil z jednej strony oraz Merten Moller, Valtin Schobir, Kaspar Swarzbach, Lorencz Newgebawer…") |
Nie podano opisu zmian |
||
| (Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
| Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Umowa ugodowa''', pojednawcza, kompozycyjna (z łac. compositio – ugoda) zawierana pomiędzy zabójcą a rodziną zabitego. | |||
== Lwówek Śląski 1478 == | == Lwówek Śląski 1478 == | ||
Staatsarchiv in Breslau (Rep. 132a Löwenberg. Acc. 37/07).<br> | Staatsarchiv in Breslau (Rep. 132a Löwenberg. Acc. 37/07).<br> | ||
[fol. 43. 1478. Sept. 11.] Acta Petir Fedirleser. | [fol. 43. 1478. Sept. 11.] Acta Petir Fedirleser. | ||
W dniu i roku jak wyżej (w piątek po Narodzeniu Najświętszej Maryi Panny, roku 1478) postanowiliśmy z rozwagą i zdecydowaliśmy w sprawie zabójstwa Petira Fedirlesera do którego doszło w Bertilstorff. Lorencz i Jorge Remstil z jednej strony oraz Merten Moller, Valtin Schobir, Kaspar Swarzbach, Lorencz Newgebawer i Andres Kirsten z Bertilstorff z drugiej, zobowiązują się do zaprzestania wszelkich oskarżeń. Oświadczają słowem i czynem, że będą dobrymi przyjaciółmi i nigdy nie będą sobie wytykać wcześniejszych krzywd. Mieszkańcy Bertilstorff nie będą ich ścigać | W dniu i roku jak wyżej (w piątek po Narodzeniu Najświętszej Maryi Panny, roku 1478) postanowiliśmy z rozwagą i zdecydowaliśmy w sprawie zabójstwa Petira Fedirlesera do którego doszło w Bertilstorff. Lorencz i Jorge Remstil z jednej strony oraz Merten Moller, Valtin Schobir, Kaspar Swarzbach, Lorencz Newgebawer i Andres Kirsten z Bertilstorff<ref>Prawdopodobnie Barcinek w powiecie karkonoskim, w gminie Stara Kamienica.</ref> z drugiej, zobowiązują się do zaprzestania wszelkich oskarżeń. Oświadczają słowem i czynem, że będą dobrymi przyjaciółmi i nigdy nie będą sobie wytykać wcześniejszych krzywd. Mieszkańcy Bertilstorff nie będą ich nigdzie ścigać, a ci będą mogli swobodnie odejść. Za to zobowiązują się w Bertilstorff przed karczmą<ref>Być może to w tej karczmie doszło do zabójstwa podczas rozprawy w związku z jakimś sporem. Może to sugerować tłumaczony tekst. Karczmy pełniły nie tylko funkcję gospody czy miejsca spotkań, ale także były miejscem, gdzie lokalna władza wydawała wyroki, rozstrzygała spory i zarządzała sprawami publicznymi. Sądy odbywały się w sali głównej karczmy.</ref> postawić nową kamienną kaplicę i także tamże w kościele zlecić odprawienie trzydziestu mszy (gregorianek) oraz urządzić godne nabożeństwo żałobne z udziałem dwóch księży. Mają dać również jedną markę dla klasztoru w Lwówku na trzydzieści mszy oraz jeszcze jedną markę na trzydzieści mszy, które mogą kazać odprawić tam, gdzie uznają to za najlepsze dla zbawienia duszy zmarłego. Tym samym samym czyni to sprawą ostatecznie załatwioną. | ||
== Zobacz również == | |||
* [[Kamienne krzyże pod Wrocławiem|''Die steinernen Kreuze vor Breslau (Kamienne krzyże pod Wrocławiem)''. Der Breslauische Erzähler : eine Wochenschrift. Jg.2, No. 23 (6 Junius 1801), s. 367-368.]] | |||
* [[Wrocławskie ciekawostki (Kleine Merkwürdigkeiten Breslaus)|Fröhlich Ewald. ''Kleine Merkwürdigkeiten Breslaus (Wrocławskie ciekawostki).'' Neues Wiener Tagblatt (Tages-Ausgabe), Jahresübersicht 1938 24. Juli 1938, Nr 202, s. 12.]] | |||
* [[Steinerne Zeugen mittelalterlichen Rechtes in Schlesien : Steinkreuze, Bildstocke, Staupsaulen, Galgen, Gerichtstische|Hellmich Max. ''Steinerne Zeugen des mittelalterlichen Rechts in Schlesien. Steinkreuze, Bildstöcke, Staupsäulen, Galgen, Gerichtstiche (Kamienni świadkowie średniowiecznego prawa na Śląsku: kamienne krzyże, kapliczki, pręgierze, szubienice, stoły sądowe)''. Liegnitz: 1923.]] | |||
* [[Paul Kutzer, Kamienne krzyże na Śląsku, 1913|Kutzer Paul. ''Steinkreuze in Schlesien (Kamienne krzyże na Śląsku)''. Schlesien. Illustrierte Zeitschrift für die Pflege heimatlicher Kultur. Bd 7, H1, 1913, s. 9-15.]] | |||
* [[Steinkreuze und Aehnliches|Luchs. H. ''Steinkreuze und Ähnliches (Krzyże kamienne i podobne obiekty).'' Schlesiens Vorzeit in Bild und Schrift , Names des Vereins das ... Museum Schlesischer Alterthümer. Band 2, H12., 1875, s. 245-246.]] | |||
* [[Umowa ugodowa z 1305 r. dotycząca zabójstwa w Stanowicach]] | |||
* [[Umowa ugodowa z 1367 r. (Nr. 1 Paul Frauenstädt)|Umowa ugodowa z 1367 r.]] | |||
* [[Umowa ugodowa z 1463 r. (Nr. 24 Paul Frauenstädt)|Umowa ugodowa z 1463 r.]] | |||
* [[Umowy ugodowe]] | |||
* [[Zabójstwo Bawarusa ze Ścinawy]] | |||
{{Przypisy}} | |||
[[Kategoria:Umowy kompozycyjne]] | [[Kategoria:Umowy kompozycyjne]] | ||
Aktualna wersja na dzień 15:22, 18 maj 2024
Umowa ugodowa, pojednawcza, kompozycyjna (z łac. compositio – ugoda) zawierana pomiędzy zabójcą a rodziną zabitego.
Lwówek Śląski 1478
Staatsarchiv in Breslau (Rep. 132a Löwenberg. Acc. 37/07).
[fol. 43. 1478. Sept. 11.] Acta Petir Fedirleser.
W dniu i roku jak wyżej (w piątek po Narodzeniu Najświętszej Maryi Panny, roku 1478) postanowiliśmy z rozwagą i zdecydowaliśmy w sprawie zabójstwa Petira Fedirlesera do którego doszło w Bertilstorff. Lorencz i Jorge Remstil z jednej strony oraz Merten Moller, Valtin Schobir, Kaspar Swarzbach, Lorencz Newgebawer i Andres Kirsten z Bertilstorff[1] z drugiej, zobowiązują się do zaprzestania wszelkich oskarżeń. Oświadczają słowem i czynem, że będą dobrymi przyjaciółmi i nigdy nie będą sobie wytykać wcześniejszych krzywd. Mieszkańcy Bertilstorff nie będą ich nigdzie ścigać, a ci będą mogli swobodnie odejść. Za to zobowiązują się w Bertilstorff przed karczmą[2] postawić nową kamienną kaplicę i także tamże w kościele zlecić odprawienie trzydziestu mszy (gregorianek) oraz urządzić godne nabożeństwo żałobne z udziałem dwóch księży. Mają dać również jedną markę dla klasztoru w Lwówku na trzydzieści mszy oraz jeszcze jedną markę na trzydzieści mszy, które mogą kazać odprawić tam, gdzie uznają to za najlepsze dla zbawienia duszy zmarłego. Tym samym samym czyni to sprawą ostatecznie załatwioną.
Zobacz również
- Die steinernen Kreuze vor Breslau (Kamienne krzyże pod Wrocławiem). Der Breslauische Erzähler : eine Wochenschrift. Jg.2, No. 23 (6 Junius 1801), s. 367-368.
- Fröhlich Ewald. Kleine Merkwürdigkeiten Breslaus (Wrocławskie ciekawostki). Neues Wiener Tagblatt (Tages-Ausgabe), Jahresübersicht 1938 24. Juli 1938, Nr 202, s. 12.
- Hellmich Max. Steinerne Zeugen des mittelalterlichen Rechts in Schlesien. Steinkreuze, Bildstöcke, Staupsäulen, Galgen, Gerichtstiche (Kamienni świadkowie średniowiecznego prawa na Śląsku: kamienne krzyże, kapliczki, pręgierze, szubienice, stoły sądowe). Liegnitz: 1923.
- Kutzer Paul. Steinkreuze in Schlesien (Kamienne krzyże na Śląsku). Schlesien. Illustrierte Zeitschrift für die Pflege heimatlicher Kultur. Bd 7, H1, 1913, s. 9-15.
- Luchs. H. Steinkreuze und Ähnliches (Krzyże kamienne i podobne obiekty). Schlesiens Vorzeit in Bild und Schrift , Names des Vereins das ... Museum Schlesischer Alterthümer. Band 2, H12., 1875, s. 245-246.
- Umowa ugodowa z 1305 r. dotycząca zabójstwa w Stanowicach
- Umowa ugodowa z 1367 r.
- Umowa ugodowa z 1463 r.
- Umowy ugodowe
- Zabójstwo Bawarusa ze Ścinawy
Przypisy
- ↑ Prawdopodobnie Barcinek w powiecie karkonoskim, w gminie Stara Kamienica.
- ↑ Być może to w tej karczmie doszło do zabójstwa podczas rozprawy w związku z jakimś sporem. Może to sugerować tłumaczony tekst. Karczmy pełniły nie tylko funkcję gospody czy miejsca spotkań, ale także były miejscem, gdzie lokalna władza wydawała wyroki, rozstrzygała spory i zarządzała sprawami publicznymi. Sądy odbywały się w sali głównej karczmy.