Kolumna Trójcy Świętej w Lizawicach: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
mNie podano opisu zmian |
||
| (Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
| Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:Lizawice.jpg|thumb|right|460px|1. Lizawice, pozostałości kolumny Trójcy Świętej z XVIII w. (fot. 2013). ]] | |||
'''Lizawice''' koło Oławy, do 1945 r. ''Leisewitz''. Wieś wzmiankowana w 1387 roku jako ''Leysewitz''. Lokowana na prawie niemieckim niedługo przed tą datą. Prawdopodobnie było to przeniesienie słowiańskiej (polskiej) wsi na takie prawo, a nie założenie wsi na surowym korzeniu przez zasiedlenie zachodnich osadników. W XVIII w. wieś należała do klasztoru Szpitalników z Czerwoną Gwiazdą we Wrocławiu. We wsi nie było kościoła. Katolicy mieli parafię w Sobocisku (''Zottwitz''), a ewangelicy w Marszowicach (''Marschwitz''). Ciekawostką jest fakt, że była to okolica, w której długo zachował się na lewobrzeżnym Śląsku język polski. Kazań po polsku zaprzestano w Sobocisku w 1842 r. | '''Lizawice''' koło Oławy, do 1945 r. ''Leisewitz''. Wieś wzmiankowana w 1387 roku jako ''Leysewitz''. Lokowana na prawie niemieckim niedługo przed tą datą. Prawdopodobnie było to przeniesienie słowiańskiej (polskiej) wsi na takie prawo, a nie założenie wsi na surowym korzeniu przez zasiedlenie zachodnich osadników. W XVIII w. wieś należała do klasztoru Szpitalników z Czerwoną Gwiazdą we Wrocławiu. We wsi nie było kościoła. Katolicy mieli parafię w Sobocisku (''Zottwitz''), a ewangelicy w Marszowicach (''Marschwitz''). Ciekawostką jest fakt, że była to okolica, w której długo zachował się na lewobrzeżnym Śląsku język polski. Kazań po polsku zaprzestano w Sobocisku w 1842 r. | ||
== Kolumna Trójcy Świętej == | == Kolumna Trójcy Świętej == | ||
=== Opis według | Na skrzyżowaniu drogi prowadzącej od szosy Wrocław - Opole do torów kolejowych z główną drogą wsi <small>(50°58'23.7"N 17°12'53.8"E)</small> stoi destrukt barokowej kolumny Trójcy Świętej. Pomnik pochodzi prawdopodobnie z 1769 r. Z cokołu powojenni mieszkańcy uczynili '''kapliczkę przydrożną'''; przewrócona kolumna koryncka (fot. 6 - głowica) leży obok. W jej miejscu na cokole umieszczono drewniany krzyż, na którym wisi kapliczka skrzynkowa. Na cokole pojawiają sie też typowe współczesne figurki maryjne. W 2013 r. obok krzyża leżała głowa jednej z boskich postaci (fot. 3); w sierpniu 2023 r. nie było jej. | ||
Pomnik w najbardziej charakterystycznej dla baroku formie Trójcy Świętej w chwale trzeba zaliczyć do tej grupy dzieł, które mają skromny program ikonograficzny zredukowany do samego przedstawienia Trójcy Świętej. Można takie spotkać na Śląsku w [[Kolumny Trójcy Świętej w hrabstwie kłodzkim i na Śląsku#Ślask|Cieplicach, Gorzanowie, Izbicku, Kłodzku, Laskówce, Lesicy, Nowogrodźcu, Starczowie, Śremie, Uniemyślu, Wysokiej]]. | |||
=== Opis według Lydii Baruchsen <small>(Baruchsen 1931, 139)</small> === | |||
Trójca Święta z Chrystusem w ludzkiej postaci jako grupa zwieńczająca okrągłą kolumnę. | Trójca Święta z Chrystusem w ludzkiej postaci jako grupa zwieńczająca okrągłą kolumnę. | ||
| Linia 10: | Linia 15: | ||
Data wzniesienia: Analiza stylu wskazuje na pierwsze dziesięciolecia XVIII w. (Lutsch mówi o końcu XVII w. <small>(Lutsch 1889, 375)</small>), jednak inskrypcja podaje datę 20.01.1769. | Data wzniesienia: Analiza stylu wskazuje na pierwsze dziesięciolecia XVIII w. (Lutsch mówi o końcu XVII w. <small>(Lutsch 1889, 375)</small>), jednak inskrypcja podaje datę 20.01.1769. | ||
Opis: Prostopadłościenna, długa podstawa. Na niej, wyraźnie horyzontalnie odgraniczony, | Opis: Prostopadłościenna, długa podstawa. Na niej, wyraźnie horyzontalnie odgraniczony, mniejszy cokół z bocznymi wolutami i przedstawieniem w reliefie na froncie. Koryncka kolumna o gładkim trzonie, z główkami aniołów i girlandami kwiatów na kapitelu. | ||
Zwieńczenie: Trójca Święta w chmurach. Po lewej stronie obserwatora Chrystus, jedynie z szeroko zwisającą przepaską na biodrach; prawą ręką błogosławi, w lewej dzierży krzyż. Po prawej stronie obserwatora Bóg Ojciec, z berłem w prawej ręce, lewa spoczywa na globie, który trzyma na lewym kolanie. Powyżej gołębica symbolizująca Ducha Świętego, otoczona promieniami. Tył płaski. | Zwieńczenie: Trójca Święta w chmurach. Po lewej stronie obserwatora Chrystus, jedynie z szeroko zwisającą przepaską na biodrach; prawą ręką błogosławi, w lewej dzierży krzyż. Po prawej stronie obserwatora Bóg Ojciec, z berłem w prawej ręce, lewa spoczywa na globie, który trzyma na lewym kolanie. Powyżej gołębica symbolizująca Ducha Świętego, otoczona promieniami. Tył płaski. | ||
| Linia 16: | Linia 21: | ||
Zdobienia: Zamknięte dołem [[spływ wolutowy|woluty]]. Pojedyncze zagięcie linii konturu; pionowy podział za pomocą wgłębień; girlandy rozetowe. | Zdobienia: Zamknięte dołem [[spływ wolutowy|woluty]]. Pojedyncze zagięcie linii konturu; pionowy podział za pomocą wgłębień; girlandy rozetowe. | ||
Ozdoby: Woluty: zamykają się na dole; pojedyncze zagięcie linii konturu; pionowy podział za pomocą wgłębień; girlanda z | Ozdoby: Woluty: zamykają się na dole; pojedyncze zagięcie linii konturu; pionowy podział za pomocą wgłębień; girlanda z rozet. Relief przedstawiony we wgłębionej ramie o złamanym konturze: Ucieczka do Egiptu. | ||
Opis ogólny: Pokaźne rozmiary; odpowiednio solidne proporcje poszczególnych części; wykonanie surowe | Opis ogólny: Pokaźne rozmiary; odpowiednio solidne proporcje poszczególnych części; wykonanie surowe. | ||
Opis ogólny: Wyjątkowo duże wymiary; odpowiednio solidne proporcje poszczególnych części; wykonanie surowe (zgrubne, prymitywne), szczególnie w przypadku | Opis ogólny: Wyjątkowo duże wymiary; odpowiednio solidne proporcje poszczególnych części; wykonanie surowe (zgrubne, prymitywne), szczególnie w przypadku plastyki figuralnej. Przeznaczone do oglądania z przodu. | ||
Napisy:<br> | Napisy:<br> | ||
| Linia 27: | Linia 32: | ||
poniżej:<br> | poniżej:<br> | ||
„F.S.M. 1810”. | „F.S.M. 1810”. | ||
== Galeria == | |||
<gallery mode=packed heights=230px> | |||
Plik:Lizawice e.jpg|2. Drewniany krzyż kapliczką skrzynkową i figurka Maryi na cokole (fot. 2913). | |||
Plik:Lizawice f.jpg|3. Głowa jednej z boskich postaci ze zwieńczenia kolumny (fot. 2013). | |||
Plik:Lizawice d.jpg|4. "Ucieczka do Egiptu" - płaskorzeźba na cokole (fot. 2013). | |||
Plik:Lizawice c.jpg|5. Kolumna leżąca obok kapliczki (fot. 2013). | |||
Plik:Lizawice b.jpg|6. Kapitel (koryncki) i zwieńczenie - rzeźba Trójcy Świętej (fot. 2013) | |||
Plik:Lizawice g.jpg|7. Tył cokołu z datą 28.1.1769 (fot. 2013). | |||
</gallery> | |||
== Zobacz == | |||
* [[Kolumny Trójcy Świętej w hrabstwie kłodzkim i na Śląsku]] | |||
* [[Pomniki Trójcy Świętej w Izbicku i Wysokiej]] | |||
* [[Kolumna Trójcy Świętej w Kłodzku]] | |||
* [[Kolumny Trójcy Świętej w Mielniku i Gorzanowie]] | |||
* [[Pomnik Trójcy Świętej w Szalejowie Dolnym]] | |||
* [[Tron Łaski z 1677 r. w Lesicy]] | |||
== Literatura == | == Literatura == | ||
* Baruchsen Lydia. ''Die schlesische Mariensäule. Ursprung, Wesen und Beziehungen zu verwandten Denkmalgruppen.'' Breslau: 1931, s. 139. | * Baruchsen Lydia. ''Die schlesische Mariensäule. Ursprung, Wesen und Beziehungen zu verwandten Denkmalgruppen.'' Breslau: 1931, s. 139. | ||
* Lutsch Hans. ''Verzeichnis der Kunstdenkmäler der Provinz Schlesien, Bd. 2. Die Kunstdenkmäler der Landkreise des Reg.-Bezirks Breslau.'' Breslau: 1889, s. 375. | * Lutsch Hans. ''Verzeichnis der Kunstdenkmäler der Provinz Schlesien, Bd. 2. Die Kunstdenkmäler der Landkreise des Reg.-Bezirks Breslau.'' Breslau: 1889, s. 375. | ||
[[Kategoria:Powiat oławski|Lizawice]] | [[Kategoria:Powiat oławski|Lizawice]] | ||
[[Kategoria:Trójca Święta|Lizawice]] | [[Kategoria:Trójca Święta|Lizawice]] | ||
[[Kategoria:Kolumny|Lizawice]] | [[Kategoria:Kolumny|Lizawice]] | ||
Aktualna wersja na dzień 15:43, 16 sie 2023

Lizawice koło Oławy, do 1945 r. Leisewitz. Wieś wzmiankowana w 1387 roku jako Leysewitz. Lokowana na prawie niemieckim niedługo przed tą datą. Prawdopodobnie było to przeniesienie słowiańskiej (polskiej) wsi na takie prawo, a nie założenie wsi na surowym korzeniu przez zasiedlenie zachodnich osadników. W XVIII w. wieś należała do klasztoru Szpitalników z Czerwoną Gwiazdą we Wrocławiu. We wsi nie było kościoła. Katolicy mieli parafię w Sobocisku (Zottwitz), a ewangelicy w Marszowicach (Marschwitz). Ciekawostką jest fakt, że była to okolica, w której długo zachował się na lewobrzeżnym Śląsku język polski. Kazań po polsku zaprzestano w Sobocisku w 1842 r.
Kolumna Trójcy Świętej
Na skrzyżowaniu drogi prowadzącej od szosy Wrocław - Opole do torów kolejowych z główną drogą wsi (50°58'23.7"N 17°12'53.8"E) stoi destrukt barokowej kolumny Trójcy Świętej. Pomnik pochodzi prawdopodobnie z 1769 r. Z cokołu powojenni mieszkańcy uczynili kapliczkę przydrożną; przewrócona kolumna koryncka (fot. 6 - głowica) leży obok. W jej miejscu na cokole umieszczono drewniany krzyż, na którym wisi kapliczka skrzynkowa. Na cokole pojawiają sie też typowe współczesne figurki maryjne. W 2013 r. obok krzyża leżała głowa jednej z boskich postaci (fot. 3); w sierpniu 2023 r. nie było jej.
Pomnik w najbardziej charakterystycznej dla baroku formie Trójcy Świętej w chwale trzeba zaliczyć do tej grupy dzieł, które mają skromny program ikonograficzny zredukowany do samego przedstawienia Trójcy Świętej. Można takie spotkać na Śląsku w Cieplicach, Gorzanowie, Izbicku, Kłodzku, Laskówce, Lesicy, Nowogrodźcu, Starczowie, Śremie, Uniemyślu, Wysokiej.
Opis według Lydii Baruchsen (Baruchsen 1931, 139)
Trójca Święta z Chrystusem w ludzkiej postaci jako grupa zwieńczająca okrągłą kolumnę.
Znajduje sie na skrzyżowaniu w okolicy stacji kolejowej.
Data wzniesienia: Analiza stylu wskazuje na pierwsze dziesięciolecia XVIII w. (Lutsch mówi o końcu XVII w. (Lutsch 1889, 375)), jednak inskrypcja podaje datę 20.01.1769.
Opis: Prostopadłościenna, długa podstawa. Na niej, wyraźnie horyzontalnie odgraniczony, mniejszy cokół z bocznymi wolutami i przedstawieniem w reliefie na froncie. Koryncka kolumna o gładkim trzonie, z główkami aniołów i girlandami kwiatów na kapitelu.
Zwieńczenie: Trójca Święta w chmurach. Po lewej stronie obserwatora Chrystus, jedynie z szeroko zwisającą przepaską na biodrach; prawą ręką błogosławi, w lewej dzierży krzyż. Po prawej stronie obserwatora Bóg Ojciec, z berłem w prawej ręce, lewa spoczywa na globie, który trzyma na lewym kolanie. Powyżej gołębica symbolizująca Ducha Świętego, otoczona promieniami. Tył płaski.
Zdobienia: Zamknięte dołem woluty. Pojedyncze zagięcie linii konturu; pionowy podział za pomocą wgłębień; girlandy rozetowe.
Ozdoby: Woluty: zamykają się na dole; pojedyncze zagięcie linii konturu; pionowy podział za pomocą wgłębień; girlanda z rozet. Relief przedstawiony we wgłębionej ramie o złamanym konturze: Ucieczka do Egiptu.
Opis ogólny: Pokaźne rozmiary; odpowiednio solidne proporcje poszczególnych części; wykonanie surowe.
Opis ogólny: Wyjątkowo duże wymiary; odpowiednio solidne proporcje poszczególnych części; wykonanie surowe (zgrubne, prymitywne), szczególnie w przypadku plastyki figuralnej. Przeznaczone do oglądania z przodu.
Napisy:
Z tyłu podstawy:
"20. 1. 1769",
poniżej:
„F.S.M. 1810”.
Galeria
-
2. Drewniany krzyż kapliczką skrzynkową i figurka Maryi na cokole (fot. 2913).
-
3. Głowa jednej z boskich postaci ze zwieńczenia kolumny (fot. 2013).
-
4. "Ucieczka do Egiptu" - płaskorzeźba na cokole (fot. 2013).
-
5. Kolumna leżąca obok kapliczki (fot. 2013).
-
6. Kapitel (koryncki) i zwieńczenie - rzeźba Trójcy Świętej (fot. 2013)
-
7. Tył cokołu z datą 28.1.1769 (fot. 2013).
Zobacz
- Kolumny Trójcy Świętej w hrabstwie kłodzkim i na Śląsku
- Pomniki Trójcy Świętej w Izbicku i Wysokiej
- Kolumna Trójcy Świętej w Kłodzku
- Kolumny Trójcy Świętej w Mielniku i Gorzanowie
- Pomnik Trójcy Świętej w Szalejowie Dolnym
- Tron Łaski z 1677 r. w Lesicy
Literatura
- Baruchsen Lydia. Die schlesische Mariensäule. Ursprung, Wesen und Beziehungen zu verwandten Denkmalgruppen. Breslau: 1931, s. 139.
- Lutsch Hans. Verzeichnis der Kunstdenkmäler der Provinz Schlesien, Bd. 2. Die Kunstdenkmäler der Landkreise des Reg.-Bezirks Breslau. Breslau: 1889, s. 375.