Kobieta na osiołku: Różnice pomiędzy wersjami
Z Silesiacum
Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
| (Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika) | |||
| Linia 2: | Linia 2: | ||
"''Z Kassel zaproszono profesora Vocke, którego brązowa rzeźba, Eselsreiterin, pierwotnie miała być Madonną z Dzieciątkiem. Trudno pojąć, dlaczego to poważne, niemal uroczyste dzieło mogło wywołać oburzenie religijne.''". dziwił się Schlesische Monatshefte<ref>Miesięcznik poświęcony życiu kulturalnemu regionu (Śląska). Właściwie jedyny wychodzący w okresie międzywojennym w całości traktujący o takich tematach. Pełnił też rolę nieformalnego organu prasowego najważniejszych wrocławskich i śląskich związków o charakterze kulturalnym. Utworzony w 1924 r. przez Ernsta Boelicha. Ukazywał w nakładzie ok. 3 000 egzemplarzy (1927). Mieścił się w tzw. ruchu ''Heimatschutz'' (ochrony kraju ojczystego, małych ojczyzn, bliskich ojczyzn). Istniał do 1939 r. W latach 30. (od 1933) coraz bardziej nacjonalistyczny. Połączony w końcu w 1939 r. z ''Schlesien. Volk und Raum'' i przekształcony w ten sposób w programowo nacjonalistyczny propagujący "szczególne prawa Niemców" w Europie Środkowo-Wschodniej ''Schlesien. Zeitschrift für den Gesamtschlesischen Raum.'' </ref> | "''Z Kassel zaproszono profesora Vocke, którego brązowa rzeźba, Eselsreiterin, pierwotnie miała być Madonną z Dzieciątkiem. Trudno pojąć, dlaczego to poważne, niemal uroczyste dzieło mogło wywołać oburzenie religijne.''". dziwił się Schlesische Monatshefte<ref>Miesięcznik poświęcony życiu kulturalnemu regionu (Śląska). Właściwie jedyny wychodzący w okresie międzywojennym w całości traktujący o takich tematach. Pełnił też rolę nieformalnego organu prasowego najważniejszych wrocławskich i śląskich związków o charakterze kulturalnym. Utworzony w 1924 r. przez Ernsta Boelicha. Ukazywał w nakładzie ok. 3 000 egzemplarzy (1927). Mieścił się w tzw. ruchu ''Heimatschutz'' (ochrony kraju ojczystego, małych ojczyzn, bliskich ojczyzn). Istniał do 1939 r. W latach 30. (od 1933) coraz bardziej nacjonalistyczny. Połączony w końcu w 1939 r. z ''Schlesien. Volk und Raum'' i przekształcony w ten sposób w programowo nacjonalistyczny propagujący "szczególne prawa Niemców" w Europie Środkowo-Wschodniej ''Schlesien. Zeitschrift für den Gesamtschlesischen Raum.'' </ref> | ||
Vöcke | |||
<gallery mode=packed heights=260px> | <gallery mode=packed heights=260px> | ||
| Linia 14: | Linia 16: | ||
== Literatura == | == Literatura == | ||
* ''Aus der November-Ausstellung des Künstlerbundes Schlesien.'' Schlesische Monatshefte, 1928, Jg. 5, Nr. 12, s. 562-563. | * ''Aus der November-Ausstellung des Künstlerbundes Schlesien.'' Schlesische Monatshefte, 1928, Jg. 5, Nr. 12, s. 562-563. | ||
* Litwa Agnieszka Maria. ''Wrocławskie realizacje Alfreda Vöcke.'' Technical Issues, 4/2016, s. 47-54. (c) | |||
* Nickel Walter. ''Die öffentlichen Denkmäler und Brunnen Breslaus.'' Breslau: 1938. (cBW 97) | * Nickel Walter. ''Die öffentlichen Denkmäler und Brunnen Breslaus.'' Breslau: 1938. (cBW 97) | ||
* Nowosielska-Sobel Joanna. ''Periodyki jako źródło historyczne do dziejów kultury na Śląsku w okresie międzywojnia (wybrana problematyka).'' Śląski Kwartalnik Historyczny Sobótka, 3, 2018 (LXXIII), s. 73-95. | * Nowosielska-Sobel Joanna. ''Periodyki jako źródło historyczne do dziejów kultury na Śląsku w okresie międzywojnia (wybrana problematyka).'' Śląski Kwartalnik Historyczny Sobótka, 3, 2018 (LXXIII), s. 73-95. | ||
[[Kategoria: | [[Kategoria:Dawne pomniki Wrocławia]] | ||
Aktualna wersja na dzień 08:43, 11 sty 2024
Kobieta na osiołku (Eselsreiterin), Madonna na osiołku (Madonna auf dem Esel), Ucieczka do Egiptu.
"Z Kassel zaproszono profesora Vocke, którego brązowa rzeźba, Eselsreiterin, pierwotnie miała być Madonną z Dzieciątkiem. Trudno pojąć, dlaczego to poważne, niemal uroczyste dzieło mogło wywołać oburzenie religijne.". dziwił się Schlesische Monatshefte[1]
Vöcke
Przypisy
- ↑ Miesięcznik poświęcony życiu kulturalnemu regionu (Śląska). Właściwie jedyny wychodzący w okresie międzywojennym w całości traktujący o takich tematach. Pełnił też rolę nieformalnego organu prasowego najważniejszych wrocławskich i śląskich związków o charakterze kulturalnym. Utworzony w 1924 r. przez Ernsta Boelicha. Ukazywał w nakładzie ok. 3 000 egzemplarzy (1927). Mieścił się w tzw. ruchu Heimatschutz (ochrony kraju ojczystego, małych ojczyzn, bliskich ojczyzn). Istniał do 1939 r. W latach 30. (od 1933) coraz bardziej nacjonalistyczny. Połączony w końcu w 1939 r. z Schlesien. Volk und Raum i przekształcony w ten sposób w programowo nacjonalistyczny propagujący "szczególne prawa Niemców" w Europie Środkowo-Wschodniej Schlesien. Zeitschrift für den Gesamtschlesischen Raum.
Literatura
- Aus der November-Ausstellung des Künstlerbundes Schlesien. Schlesische Monatshefte, 1928, Jg. 5, Nr. 12, s. 562-563.
- Litwa Agnieszka Maria. Wrocławskie realizacje Alfreda Vöcke. Technical Issues, 4/2016, s. 47-54. (c)
- Nickel Walter. Die öffentlichen Denkmäler und Brunnen Breslaus. Breslau: 1938. (cBW 97)
- Nowosielska-Sobel Joanna. Periodyki jako źródło historyczne do dziejów kultury na Śląsku w okresie międzywojnia (wybrana problematyka). Śląski Kwartalnik Historyczny Sobótka, 3, 2018 (LXXIII), s. 73-95.